Kategorie

Jak prawidłowo eksploatować oświetlenie w pojazdach?

Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Światła.  fot. Mototarget
Światła. fot. Mototarget
Eksperci alarmują, że stan oświetlenia pojazdów poruszających się po polskich drogach jest w stanie opłakanym, głównie z powodu niewiedzy kierowców na temat prawidłowego używaniu świateł i właściwego dbania o stan oświetlenia w swoim aucie.

Nocą dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest brak wiedzy kierowców na temat właściwej eksploatacji oświetlenia. Najważniejsze, aby właściwie o nie dbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł.

Reklama

Widzieć i być widocznym, znaczy być bezpiecznym na drodze. To motto, które winno przyświecać wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, szczególnie podczas zbliżającej się pory jesienno-zimowej, kiedy szybciej zapada zmrok, a widoczność na drogach bywa ograniczona przez warunki pogodowe. Pamiętajmy, że widoczność uzależniona jest także od stanu technicznego pojazdu, co przekłada się nie tylko na nasz komfort postrzegania otoczenia, ale również na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

Co ciekawe, jakość oświetlenia może być dość niska, ale pozostanie nie wykryta jako choćby pośrednia przyczyna wypadku. Umyka też uwadze kierowcy. Pytanie, czy decydując się na podróż samochodem po zapadnięciu zmroku musimy podejmować ryzyko? Często nie mamy wyboru, zwłaszcza gdy dzień jest krótki, a do pracy czy szkoły trzeba dojechać i wrócić.

Zobacz też: Skąd się biorą powypadkowe auta i jak się ich legalnie pozbyć?

Problem ze światłami ma dwojaką naturę. Pierwsza z nich to niedoskonałe przepisy i wymagania, których początki sięgają 1958 roku. Obecnie na pojazdach mogą funkcjonować równoprawnie cztery różne klasy oświetlenia o zróżnicowanych właściwościach: tradycyjne, halogenowe, ksenonowe, oraz nowoczesne systemy adaptacyjnych świateł mijania (AFS) i drogowych (ADB), przy czym możliwe jest stosowanie w reflektorach także nowoczesnych diod LED.

Reklama

Faktem jest, że właściciel najsłabszych świateł, które też najmniej oślepiają, widzi najgorzej, a ponadto może być znacznie silniej oślepiany światłami wyższych generacji. Optymistyczne jest to, że większość współczesnych pojazdów oferuje dobre oświetlenie za niewygórowana cenę. Trzeba tylko o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł.

Trzeba wiedzieć, że na rynku oprócz żarówek dobrej jakości są dostępne żarówki nieprawidłowe, czego nie można stwierdzić wzrokiem, a co może mieć wpływ na oświetlenie i oślepianie. Istotny jest też problem jakości zamienników lamp, ponieważ brakuje prostej możliwości zweryfikowania ich jakości.

Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP

Drugi aspekt dotyczy niewystarczającej wiedzy na temat działania reflektorów: jak sprawdzać ich skuteczność, jak o nie dbać i je serwisować, aby droga była maksymalnie oświetlona, a przy tym by nie oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. I nie chodzi tu jedynie o prawidłowe ustawienie świateł, skądinąd bardzo ważne. Ważne jest jak dostosować sposób jazdy do rzeczywistych możliwości świateł, aby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych uczestników ruchu.

Pojawia się bardzo realne pytanie praktyczne, gdy kierowca używa tylko reflektorów swojego pojazdu, z jakiej odległości jest w stanie zauważyć przeszkodę i odpowiednio zareagować, zwłaszcza gdy dodatkowo narażony jest na oślepianie światłami pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Duże znaczenie ma w tym przypadku korektor pochylenia świateł. To przełącznik na desce rozdzielczej samochodu, o którym wielu kierowców w ogóle nie używa, a wśród pozostałych niemało jest takich, którzy używają go nieprawidłowo.

Zobacz też: Kobieta w ciąży, a prowadzenie auta

By wspierać służby odpowiedzialne za kontrolę stanu technicznego pojazdów, w obszarze bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Instytut Transportu Samochodowego zorganizował pilotażowe szkolenie dla szerokiej grupy policjantów m.in. z Komendy Głównej, Komendy Stołecznej i Komend Wojewódzkich.

Celem szkolenia było zwrócenie uwagi na istotne kwestie związane z prawidłowym używaniem i eksploatacją oświetlenia w pojazdach oraz na problemy dotyczące wymagań prawnych, ich interpretacji oraz możliwości ich sprawdzania w ruchu drogowym. Chodzi o to, aby przy coraz większej różnorodności oświetlenia występującego na pojazdach zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego, zwłaszcza że coraz częściej zdarza się instalowanie niedozwolonego oświetlenia lub przerabianie go przez niefrasobliwych kierowców.

Szkolenie dla policji zostało zorganizowane w siedzibie ITS w ramach „Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych”. Celem Inicjatywy jest połączenie wysiłków wszystkich podmiotów zainteresowanych bezpieczeństwem ruchu drogowego i działania zmierzające do tego, aby jazda w nocy była tak samo bezpieczna jak w dzień. Ważne jest budowanie świadomości i edukacja w zakresie prawidłowego używania świateł, dbałości o ich stan techniczny oraz dostosowanie techniki jazdy do widoczności, zwłaszcza teraz w okresie jesienno-zimowym. W ramach Inicjatywy zwracamy uwagę na:

•             wymagania prawne,

•             profesjonalne badania i kontrolę stanu oświetlenia,

•             zasięg widoczności przy użyciu świateł,

•             dostosowanie techniki jazdy do warunków i możliwości oświetlenia

•             sposoby dbania o jakość oświetlenia,

•             nowe systemy oświetlenia pojazdów.

Zobacz też: Gaszenie samochodu cz. 1 - rozpoznanie ognia

Do Inicjatywy zapraszamy wszystkie zainteresowane instytucje i organizacje, a w szczególności:

•             Ustawodawców i twórców prawa,

•             Instytucje naukowo-badawcze,

•             Policję i służby mundurowe,

•             Służby odpowiedzialne za kontrolę stanu technicznego (serwisanci, diagności),

•             Producentów i dystrybutorów pojazdów i ich oświetlenia,

•             Ośrodki szkolenia kierowców,

•             Organizacje pozarządowe,

•             Dziennikarzy.

Zobacz też: Jakiej muzyki lepiej nie słuchać w aucie?

Pamiętajmy! Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł.

Każdy ma coś do zrobiona w tym zakresie począwszy od kierowców, przez warsztaty i policję, skończywszy na producentach i ustawodawcach.

Naszym celem jest skupienie sił i podejmowanie wielu systematycznych działań , a najprostsze to popularyzacja wiedzy, jak właściwie zadbać o światła samochodu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!