Kategorie

Gdzie z zieloną kartą i za ile?

Gdzie z zieloną kartą i za ile?
W trakcie sezonu wakacyjnego, zdecydowanie więcej osób poszukuje w Internecie informacji na temat Zielonej Karty. Taki dodatkowy certyfikat ubezpieczenia OC, nie jest już wymagany w większości krajów Starego Kontynentu. Tym niemniej, nadal istnieją kierunki wakacyjnych podróży wymagające wcześniejszego wyrobienia Zielonej Karty lub zakupu specjalnej polisy na granicy (tzw. ubezpieczenia granicznego).

Dodatkowego certyfikatu ubezpieczenia nie potrzebujemy m.in. w UE

Istnienie Zielonych Karty, czyli certyfikatów poświadczających posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC jest związane z funkcjonowaniem tak zwanego Systemu Zielonej Karty. Powstał on w 1953 r. aby ułatwić likwidację szkód komunikacyjnych na terenie Europy i niektórych krajów Afryki oraz Azji. Aktualnie do wspomnianego systemu należy 48 państw. Część z tych krajów zawarła tzw. Porozumienie Wielostronne, które zakłada ściślejszą współpracę w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych i wyklucza konieczność posiadania Zielonej Karty przez kierowcę z innego kraju będącego sygnatariuszem porozumienia. „Obecnie do Porozumienia Wielostronnego należą kraje Unii Europejskiej (w tym Polska), kraje ETFA (Islandia, Norwegia, Lichtenstein, Szwajcaria) oraz kraje stowarzyszone (patrz poniższa tabela). Do krajów stowarzyszonych zaliczamy Andorę oraz Serbię” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Zielona Karta i polisa graniczna - kiedy będzie dodatkowym kosztem wakacji?

Polska wraz z akcesją do Unii Europejskiej (1 maj 2004 r.), automatycznie stała się jednym z sygnatariuszy Porozumienia Wielostronnego. Od tego czasu, znaczenie Zielonej Karty dla polskich kierowców znacząco spadło.

Zieloną Kartę nadal muszą posiadać osoby wjeżdżające na terytorium Albanii, Azerbejdżanu, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Iranu, Izraela, Maroka, Mołdawii, Macedonii, Rosji, Turcji, Tunezji oraz Ukrainy. Ubezpieczyciele najczęściej wydają Zielone Karty osobom podróżującym na wschód Europy (Rosja, Ukraina, Białoruś) albo do jednego z krajów bałkańskich. „Na szczęście wydanie Zielonej Karty przez zakład ubezpieczeń jest darmowe albo związane z symboliczną opłatą. Wspomniana karta jest tylko certyfikatem istniejącej ochrony i nie poszerza obowiązków ubezpieczyciela związanych z likwidacją szkód” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Wyjazd samochodem służbowym na wakacje

Otrzymanie Zielonej Karty od ubezpieczyciela wiąże się z minimalną albo nawet zerową opłata. Czasem taki certyfikat ubezpieczeniowy można zamówić przez Internet albo telefon i otrzymać pocztą.

Sprawdź ile kosztuje wydane zielonej karty

Prezentacja kosztów i obowiązków związanych z zakupem ubezpieczenia granicznego przez polskiego turystę

Kraje, w których polski turysta musi wykupić ubezpieczenie graniczne jeśli zapomniał Zielonej Karty

Nazwa kraju

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 15 dni

Koszt ubezpieczenia granicznego, które jest kupowane na 30 dni

Albania

49,0 euro

65,0 euro

Białoruś

17,0 euro

25,0 euro

Bośnia i Hercegowina

40,0 euro

75,0 euro

Czarnogóra

15,0 euro

28,0 euro

Maroko

57,0 euro

88,0 euro

Mołdawia

4,5 euro

7,0 euro

Macedonia

50,0 euro

70,0 euro

Rosja

43,0 euro

65,0 euro

Turcja

42,0 euro

44,0 euro

Ukraina

9,2 euro

12,0 euro

Kraje, w których polski turysta zawsze musi wykupić ubezpieczenie graniczne

Kosowo

30,0 euro

41,0 euro

Kraje i terytoria, w których polski turysta nie musi wykupować ubezpieczenia granicznego oraz Zielonej Karty

Andora

Hiszpania

Portugalia

Austria

Holandia

Rumunia

Belgia

Irlandia

San Marino

Bułgaria

Islandia

Serbia

Chorwacja

Lichtenstein

Słowacja

Cypr

Lichtenstein

Słowenia

Czechy

Litwa

Szwajcaria

Dania

Luksemburg

Szwecja

Estonia

Łotwa

Węgry

Finlandia

Malta

Wielka Brytania

Francja

Monako

Włochy

Gibraltar

Niemcy

Wyspa Man

Grecja

Norwegia

Wyspy Normandzkie

Wyspy Owcze

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Zobacz też: Co daje bezpłatny roaming na wakacjach?

Brak Zielonej Karty oznacza konieczność zakupu polisy na granicy …

Reklama

Odpowiednio wczesne uzyskanie Zielonej Karty jest ważne, ponieważ osoby nieposiadające takiego dokumentu, przy wjeździe do kraju spoza Porozumienia Wielostronnego, będą musiały zakupić tak zwane ubezpieczenie graniczne. Wspomniana polisa zwykle jest wystawiana na okres dwóch tygodni/15 dni oraz jednego miesiąca/30 dni i pełni taką samą rolę, jak roczne ubezpieczenie OC w danym państwie. Warto wspomnieć, że polskie przepisy również wymagają zakupu polisy granicznej od cudzoziemców nieposiadających honorowanego OC z kraju rejestracji pojazdu lub Zielonej Karty.

Brak Zielonej Karty (wymaganej w danym kraju), będzie skutkował koniecznością zakupu ubezpieczenia granicznego (np. na 15 dni lub 30 dni). Taką polisę w przypadku nieposiadania Zielonej Karty, muszą nabyć również osoby przejeżdżające tranzytem przez kraj spoza Porozumienia Wielostronnego.

Zobacz też: Inspiracje na samochodowe podróże

Charakterystyczną cechą ubezpieczeń granicznych, jest ich mocno zróżnicowany koszt (patrz powyższa tabela). Właśnie dlatego Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) publikuje informacje o przeciętnej cenie za takie polisy.

Dane PBUK wskazują, że koszt polisy granicznej na 15 dni waha się od 4,5 euro (Mołdawia) do 57,0 euro (Maroko). Relatywnie tanie są polisy graniczne z Ukrainy (9,2 euro za 15 dni ochrony) oraz Białorusi (17,0 euro za 15 dni). Znacznie więcej zapłacimy między innymi w Rosji. Piętnastodniowe ubezpieczenie kupowane przy wjeździe na teren Federacji Rosyjskiej, kosztuje średnio 43,0 euro (patrz powyższa tabela).

W nawiązaniu do cen ubezpieczeń granicznych, warto również wspomnieć o przypadku Kosowa. Polacy wjeżdżający do tego kraju, bezwarunkowo powinni kupić ubezpieczenie graniczne (średni koszt: 30,0 euro - 15 dni, 41,0 euro - 30 dni). „Taki dodatkowy obowiązek muszą wziąć pod uwagę osoby planujące podróż do Kosowa albo przejazd drogami należącymi do wspomnianego państwa” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przy wjeździe do Kosowa, zawsze wymagane jest ubezpieczenie graniczne. Koszt tej polisy oscyluje na poziomie 30 euro - 40 euro.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.