Kategorie

Czy limit cen zahamuje podwyżki składek za OC?

Czy limit cen zahamuje podwyżki składek za OC?
Bezprecedensowy wzrost kosztów ubezpieczeń OC dla kierowców, spotkał się z reakcją krajowych polityków. Jak to zwykle bywa, problemy właścicieli aut wykorzystano do bieżącej walki politycznej. Oprócz wzajemnych oskarżeń ze strony parlamentarzystów, doczekaliśmy się również kilku propozycji, które mają ograniczyć dalszy wzrost kosztu ubezpieczeń OC. Czy limit cen zahamuje podwyżki składek za OC?

Bezprecedensowy wzrost kosztów ubezpieczeń OC dla kierowców, spotkał się z reakcją krajowych polityków. Jak to zwykle bywa, problemy właścicieli aut wykorzystano do bieżącej walki politycznej. Oprócz wzajemnych oskarżeń ze strony parlamentarzystów, doczekaliśmy się również kilku propozycji, które mają ograniczyć dalszy wzrost kosztu ubezpieczeń OC. Najbardziej populistyczne rozwiązanie zakłada wprowadzenie ustawowego limitu wysokości rocznych składek. Oprócz tej propozycji, pojawiły się również pomysły zakładające m.in. dostęp ubezpieczycieli do informacji o punktach karnych kierowców oraz mandatach i ograniczenie wysokości zadośćuczynień. Takie rozwiązania wydają się bardziej sensowne niż limity składek. Politycy muszą jednak wziąć się do pracy, jeżeli te pomysły w najbliższym czasie rzeczywiście mają pomóc kierowcom.

Zobacz też: Czy ubezpieczyciele naprawdę nie zarabiają na OC?

Ustawowy limit cen skutkowałby zniekształceniem całego rynku polis

Pierwszą odpowiedzią polityków na wzrost kosztów OC, była propozycja wprowadzenia ustawowego limitu cen tych ubezpieczeń. Pomysł zastosowania urzędowych limitów często pojawia się wtedy, gdy rośnie cena dobra uznanego za społecznie ważne. Limity cenowe ustalane przez urzędników niestety skutkują zniekształceniem całego rynku. Można oczekiwać, że ograniczenie maksymalnych cen polis OC miałoby podobny skutek. Skuteczność takich limitów wymagałaby ich ustalenia na poziomie niższym od składek, które płaci pewna część ubezpieczonych kierowców (np. 10% - 20% ogółu). Tacy właściciele aut dzięki ograniczeniu cenowemu faktycznie zapłaciliby mniej, ale koszt obniżki zostałby de facto przeniesiony na kierowców płacących niższe składki (np. ze względu na większe doświadczenie lub mniejszą liczbę spowodowanych szkód). Rodzi się zatem pytanie, czy kierowcy generujący mniejsze ryzyko byliby chętni do sfinansowania części składki innym osobom (poprzez podwyżkę kosztu własnego OC).

Zobacz też: Czy oszukujący kierowca może liczyć na odszkodowanie?

Reklama

W teorii istnieje również możliwość wprowadzenia wielu limitów maksymalnych cen OC. Taki bardziej skomplikowany i biurokratyczny system też skutkowałby swoistym wyrównaniem kosztu ubezpieczeń. „Osoby generujące większe ryzyko zapłaciłyby mniejszą składkę kosztem kierowców lepiej ocenianych przez ubezpieczycieli. Z kolei ustalenie bardzo restrykcyjnych limitów cenowych i urzędowe obniżenie składek np. o połowę, skutkowałoby wycofaniem się ubezpieczycieli z rynku komunikacyjnego” – przewiduje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Wprowadzenie limitów cenowych w ubezpieczeniu OC grozi wycofaniem się części towarzystw z rynku albo przerzuceniem kosztu niektórych polis na osoby płacące obecnie najniższe składki.

Receptą na podwyżki może być lepszy obieg informacji o kierowcach

W ramach dyskusji dotyczącej zmian cenowych na rynku komunikacyjnym, pojawiło się też kilka bardziej sensownych propozycji ograniczenia podwyżek. Takie pomysły uwzględniają główny problem, z którym muszą borykać się ubezpieczyciele. Po przeanalizowaniu danych Polskiej Izby Ubezpieczeń nietrudno zauważyć, że w latach 2006 – 2015 wartość składki zebranej z obowiązkowych polis OC, rosła wolniej niż suma odszkodowań i zadośćuczynień (patrz poniższa tabela). Ta nierównowaga była przyczyną sporych podwyżek, które miały miejsce w latach 2015 - 2016.

Zobacz też: Stawki OC w 2017 r. pójdą w górę?

Obecne podwyżki składek obowiązkowych polis OC dla kierowców, wynikają głównie z szybkiego wzrostu wartości wypłaconych odszkodowań i zadośćuczynień. 

Zmiany składek i wypłat dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń OC

dla kierowców (2006 r. - 2015 r.)

Rok

Składka przypisana brutto w obowiązkowych polisach OC

Odszkodowania

i świadczenia wypłacone brutto

w obowiązkowych polisach OC

Zmiana składki przypisanej brutto (OC) w relacji do poprzedniego roku

Zmiana odszkodowań

i świadczeń wypłaconych brutto (OC) w relacji do poprzedniego roku

2006 r.

5,77 mld zł

3,43 mld zł

-

-

2007 r.

6,20 mld zł

3,90 mld zł

+7,5%

+13,7%

2008 r.

7,00 mld zł

4,38 mld zł

+12,9%

+12,3%

2009 r.

7,13 mld zł

5,00 mld zł

+1,9%

+14,2%

2010 r.

7,52 mld zł

4,93 mld zł

+5,5%

-1,4%

2011 r.

8,40 mld zł

5,28 mld zł

+11,7%

+7,1%

2012 r.

8,74 mld zł

5,28 mld zł

+4,0%

0,0%

2013 r.

8,25 mld zł

5,39 mld zł

-5,6%

+2,1%

2014 r.

7,85 mld zł

5,65 mld zł

-4,8%

+4,8%

2015 r.

8,15 mld zł

6,40 mld zł

+3,8%

+13,3%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Niedawne spotkanie polityków z przedstawicielami środowiska ubezpieczeniowego oraz instytucji państwowych (m.in. Rzecznika Finansowego i KNF-u), skutkowało pojawieniem się kilku propozycji, które mają zahamować wzrost kosztu polis OC. Do tych rozwiązań można zaliczyć między innymi:

  • standaryzację wysokości świadczeń za szkody osobowe (zadośćuczynień)
  • zniesienie obowiązku płacenia przez ubezpieczycieli za szkody spowodowane kilkanaście lat temu
  • upowszechnienie rozwiązań telematycznych, które za zgodą kierowcy przesyłałyby informacje na temat jego stylu jazdy do ubezpieczyciela
  • zapewnienie ubezpieczycielom dostępu do informacji dotyczących mandatów oraz punktów karnych

Wszystkie wymienione propozycje wydają się racjonalne i mogłyby skutkować ograniczeniem wzrostów cenowych na rynku ubezpieczeń OC. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że wprowadzenie odpowiednich zmian nie będzie łatwe. Dostęp ubezpieczycieli do informacji o mandatach i punktach karnych wymaga zmian prawnych. Standaryzacja zadośćuczynień, którą zajmuje się KNF, może jeszcze potrwać sporo czasu. Jeżeli chodzi o ograniczenie wypłat za szkody sprzed kilkunastu lat, to problemem może być m.in. orzeczenie Sądu Najwyższego z 29 października 2013 r. (III CZP 50/13), które otworzyło drogę do pozwów dotyczących wypadków z minionej dekady. Warto zdawać sobie sprawę, że masowe wdrożenie rozwiązań telematycznych i przekonanie do nich kierowców, również nie jest kwestią kilku tygodni. „Jeżeli przynajmniej jeden z wymienionych pomysłów uda się wprowadzić w bieżącym roku, to będziemy mogli mówić o sukcesie” – podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.