Jakie są pożądane cechy lidera?

Olga Rzycka
Coach, trener, psycholog
rozwiń więcej
Człowiek o pozytywnej postawie, pozytywnym nastawieniu wykorzystuje możliwości, potrafi dojść tam gdzie nikt inny nie dociera, dokonuje rzeczy, których inni nie potrafią dokonać.
Zastanawiałeś się kiedyś, co cechuje przywódcę? Czym charakteryzuje się lider? Ja od kilku lat zadaję sobie te pytania i chyb przyszedł czas na to, bym te cechy nazwała. Dlaczego? Trochę dla uporządkowania, trochę dla zobaczenia, trochę dla zmierzenia się z tematem. I przede wszystkim dlatego by móc tę moją klasyfikację modyfikować, zmieniać, doskonalić.

Co spostrzegam jako cechy liderskie/przywódcze?

Charakter
Siła charakteru jest to podstawowa cecha jakiej należy szukać u jakiegokolwiek przywódcy lub potencjalnego przywódcy. Cechy składające się na właściwy charakter to m.in.: uczciwość, integralność, samodyscyplina, chęć do uczenia się, niezawodność, wytrwałość, sumienność i hołdowanie etyce pracy. Słowa człowieka o właściwym charakterze zgadzają się z jego czynami. Cieszy się on opinią osoby solidnej. Jego zachowanie jest prostolinijne i otwarte. O tym czy ktoś potrafi przewodzić innym, można w dużej mierze wywnioskować z tego jak kieruje on własnym życiem. Dodatkowe informacje można czerpać z obserwacji jego stosunków z innymi ludźmi.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Wpływ
Przywództwo to wpływ. Każdy lider odznacza się dwiema następującymi cechami: zmierza w jakimś kierunku i potrafi skłonić innych, by szli razem z nim. Ważna jest także jakość wpływu, czyli jego poziom, grupa na którą lider wywiera wpływ a także to kto na danego lidera wpływ wywiera.

Pozytywna postawa
Człowiek o pozytywnej postawie, pozytywnym nastawieniu wykorzystuje możliwości, potrafi dojść tam gdzie nikt inny nie dociera, dokonuje rzeczy, których inni nie potrafią dokonać. Kiedy mamy właściwą postawę nie tylko przyszłość wygląda jasno, ale i teraźniejszość wydaje się przyjemniejsza.

Porównaj: Jaki powinien być idealny kandydat na menedżera?

Umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi
Umiejętność ta polega między innymi na szczerej trosce o innych, zdolności rozumienia ludzi oraz przywiązywaniu największej wagi do dobrych kontaktów międzyludzkich. Nasze zachowanie wobec innych warunkuje zachowanie innych wobec nas.

Pewność siebie
Ludzie nie pójdą za przywódcą, który nie jest pewien siebie. Ludzi w naturalny sposób przyciągają ludzie pewni siebie. Pewność siebie jest charakterystyczna dla ludzi z pozytywnym nastawieniem. Pewność siebie dodaje sił. Dobry przywódca potrafi sprawić, by jego ludzie byli go pewni. Wielki przywódca potrafi sprawić, by jego ludzie byli pewni siebie.

Samodyscyplina
Wybitnych liderów zawsze cechuje samodyscyplina. Zarówno emocjonalna jak i ta związana z czasem. Osoby zdyscyplinowane mają świadomość, że ponoszą odpowiedzialność za swoje reakcje emocjonalne. Nieustannie się rozwijają, ciągle dążą do doskonałości i intensywnie wykorzystują własny czas. Liderzy posiadający samodyscyplinę charakteryzują się głównie trzema cechami: wyznaczają sobie konkretne , krótko- i długoterminowe cele; mają plan osiągania tych celów; mają wolę, która dopinguje ich do kontynuowania wysiłków aby te cele osiągnąć.

Umiejętność skutecznego porozumiewania się
Lubienie ludzi to początek umiejętności skutecznego porozumiewania się. Dobra komunikacja to wzajemne pozytywne oddziaływanie na siebie. Szczere zainteresowanie rozmówcą. Umiejętność koncentrowania się na rozmówcy. Umiejętność porozumiewania się z każdym człowiekiem. Kontakt wzrokowy z rozmówcą. Serdeczny uśmiech.

Polecamy serwis Personel

Niezadowolenie ze status quo
Przywódcy widzą to, co jest, ale, co ważniejsze, mają wizję tego, co mogłoby być. Nigdy nie są zadowoleni z rzeczy takich, jakimi one są. Niezadowolenie ze status quo nie oznacza negacji albo narzekania, łączy się bardziej z pragnieniem odmiany i podejmowaniem ryzyka. Osoba, która broni się przed zaryzykowaniem zmiany, nie rozwija się.

Jeśli sprawujesz pieczę nad ludźmi i pragniesz kształtować przyszłych liderów, masz obowiązek: cenić ich, za to kim są; wierzyć, że chcą dać z siebie wszystko; chwalić ich osiągnięcia i jako ich przywódca zgadzać się ponosić za nich odpowiedzialność. Najważniejszym twoim zadaniem jest pozyskiwanie i utrzymywanie przy sobie wartościowych ludzi. Ludzie, jeśli mają przywódcę, który dostrzega ich wartości, mogą się rozwijać, doskonalić i zwiększać swą efektywność. Jeśli chcesz odnosić sukcesy jako lider, musisz wychować innych liderów. Stworzyć zespół. Skala sukcesu lidera zależy od ludzi z jego najbliższego otoczenia, dlatego powinieneś znaleźć najlepszych ludzi, jakich zdołasz, a następnie uczynić z nich najlepszych przywódców, jakimi potrafią być. Bez sukcesorów nie ma sukcesu.

A i jeszcze jedno na koniec. Rozglądając się za potencjalnymi liderami szukaj ludzi, którzy szukają rozwiązań...

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...