Dlaczego konkurencja jest chroniona

Martyna Wosion
rozwiń więcej
Dlaczego konkurencja jest chroniona
Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Zdrowa konkurencja – czyli jaka?

Konkurencja to stan, w którym na rynku właściwym działa więcej niż jeden przedsiębiorca. W takich warunkach podmioty będą rywalizować, a jej celem będzie zdobycie jak największej liczby klientów. Takie współzawodnictwo powoduje niższe ceny, lepszą jakość usług i towarów, a także organizowanie korzystnych z punktu widzenia konsumenta promocji i rabatów. Nie ma wątpliwości, że tzw. „walka konkurencyjna” w istocie reguluje rynek, tworząc atrakcyjną ofertę dla różnych grup społecznych.

Działania, mające na celu ochronę konkurencji mają wiele funkcji – chronią konsumenta, gwarantują swobodę wyboru kontrahenta, jednocześnie eliminując z rynku przedsiębiorców nieudolnych i nieefektywnych. 

Ochrona konkurencji prowadzi jednocześnie do eliminacji monopoli, karteli, nieuczciwych ustaleń konkurentów, a co za tym idzie zapewnia funkcjonowanie jak najbardziej złożonego rynku. Właśnie dlatego konkurencja jest uważana za jedną z instytucjonalnych gwarancji wolności gospodarczej i wywodzi się z Konstytucji. 

Przeczytaj też: Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Gdzie szukać regulacji?

Prawo ochrony konkurencji składa się z dwóch podsystemów – prawa wspólnotowego, obowiązującego z Polsce po przystąpieniu do UE oraz prawa krajowego (które oczywiście jest zgodne z założeniami unijnymi). 

W ramach prawa Unii Europejskiej wyróżniamy przede wszystkim Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zaś prawo krajowe to przede wszystkim ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ale także szereg ustaw „wspomagających”, jak ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Prawo

Zakres obowiązywania

Przepisy dotyczące ochrony konkurencji odnoszą się do przedsiębiorców i ich związków. Ponieważ kierowane są przeciwko określonemu typowi zachowań, nie ma znaczenia to, czy są to przedsiębiorcy prywatni, krajowi, zagraniczni, czy nawet publiczni. Ich zasięg obejmuje wszelkie działania wyżej wymienionych podmiotów, które wywołują lub mogą wywołać skutki na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. 

W sprawach praktyk ograniczających konkurencję przepisy odnoszą się do działań przedsiębiorców także poza granicami Polski, zaś w sprawach kontroli koncentracji obowiązują tylko wówczas, gdy co najmniej jeden przedsiębiorca prowadzi w Polsce działalność bezpośrednio lub za pośrednictwem innego przedsiębiorcy, bądź też należy do grupy kapitałowej, której co najmniej jeden udziałowiec prowadzi taką działalność.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...