Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

seo, słowa klucze
Postrzegana jakość strony internetowej lub kawałka treści, nie jest oparta wyłącznie na słowach kluczowych. Istnieje wiele innych czynników, które należy wziąć pod uwagę (jak szybkość ładowania strony, interfejs, jakość grafik, formatowanie itd.) Oczywiście „jakość” oznacza co innego dla różnych ludzi, lecz na fundamentalnym poziomie koncentrowanie się wyłącznie na słowach kluczowych nie ma sensu i może wręcz obniżyć doświadczenia użytkowników z treścią. Potrzebny jest nam nowy sposób na content marketing.

Celem tworzenia treści nie powinno być wymyślanie genialnej listy słów kluczowych. W przyszłości wyszukiwarki nie będą karały webmasterów za błędne użycie fraz kluczowych czy brak idealnie zoptymalizowanego tytułu. Z drugiej strony, to, za co z pewnością można zostać ukaranym to nadużywanie słów kluczowych.

Rynek technologiczny zmienia się w tak szybkim tempie, że trudno jest przewidzieć przyszłość marketingu w wyszukiwarkach (nawet na przestrzeni dwóch czy trzech lat). Spoglądając w przeszłość, i mając na uwadze nowo pojawiające się trendy, możemy jednak odkryć pewne dowody na to, że dni słów kluczowych powoli dobiegają końca.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oznaki utraty wartości słów kluczowych

Aktualizacje Panda i Penguin

W latach 2011 i 2012 byliśmy świadkami wielkiego spustoszenia spowodowanego przez aktualizacje wyszukiwarki Google – Penguin i Panda. 

Panda skutecznie uporała się ze słabymi treściami i farmami artykułów, które służyły webmasterom do celów SEO. Penguin pozbył się większości sztuczek związanych z linkowaniem, nasycaniem treści zbytnią ilością słów kluczowych oraz innych taktyk z zakresu tzw. „black hat SEO”.

W oczywisty sposób obie aktualizacje wywołały znaczny zamęt wśród całej społeczności SEO (i nie chodziło wyłącznie o metody stosowania słów kluczowych). Analizując historię optymalizacji stron, możemy stwierdzić, że Penguin i Panda były znakami ostrzegawczymi od Google, które miały zmienić nasze myślenie na temat promocji treści w sieci ogółem. Zamiast taktyk i „obchodzenia systemu”, zaczęła się liczyć jakość i służenie odbiorcom w jak najlepszy sposób.

Jak rozpocząć kampanię remarketingu dzięki Google AdWords

Rozbudowane artykuły

W sierpniu 2013, Google zaprezentowało nam nowość w wynikach wyszukiwania – rozbudowane artykuły (ang. „in-depth articles”).

Celem tej zmiany była pomoc w promocji dłuższych, głębszych i bardziej pomocnych treści tak, aby ukazały się one na szczycie wyników wyszukiwania. W większości przypadków, rozbudowane artykuły (według Google) posiadają tysiące słów i traktują o tematach, które zawsze są na czasie. Stworzenie tej kategorii demonstruje dedykację Google wobec udostępniania treści wysokiej jakości, a nie tylko tych, posiadających wyłącznie właściwe słowa kluczowe.

Atak kolibra

Również w sierpniu 2013, Google wypuściło jedną z głównych aktualizacji algorytmu o nazwie Hummingbird, która wpłynęła na ok. 90% wszystkich wyników wyszukiwania. Mówiąc w skrócie, Hummingbird sprawił, że wyszukiwarka Google stała się o wiele lepiej dopasowana do ludzi, a nie „robotów”. W przeszłości, Google identyfikowało wyłącznie indywidualne słowa lub krótkie farazy. Dzięki Hummingbird, wyszukiwarka jest w stanie rozpoznawać całe zdania i tym samym lepiej dopasować wyniki do naturalnych zapytań stawianych przez użytkowników.

Zadanie marketerów nie polega już wyłącznie na wybraniu właściwych słów kluczowych. Chodzi raczej o stworzenie właściwego kontekstu, w którym będą znajdowały się treści. Google nie chce już dostarczać wyłącznie wyników wyszukiwania, pragnie raczej dawać użytkownikom odpowiedzi na konkretne pytania. Jeśli więc nie jesteś w stanie dobrze odpowiedzieć na pytania użytkowników, wybranie właściwych fraz kluczowych nie będzie mieć większego znaczenia – Twoje działania SEO nadal ucierpią.

Czy wiesz kto jest abonentem Twojej firmowej domeny?

Zaszyfrowanie danych dotyczących słów kluczowych

To trochę jakby Google chciało powiedzieć – "Ok, przestańcie tak bardzo przejmować się słowami kluczowymi.”. We wrześniu 2013 ogłoszono, że wszystkie dane dotyczące słów kluczowych w Google Analytics zostaną ukryte. Dzięki tej zmianie, webmasterzy nie są już w stanie sprawdzić, które słowa kluczowe przyniosły najwięcej korzyści w postaci ruchu na stronie.

Google twierdzi, że ruch ten był zmotywowany zwiększeniem bezpieczeństwa wyszukiwania, jednak nadal jesteśmy w stanie dotrzeć do informacji na temat słów kluczowych w przypadku płatnego ruchu na Google Adwords. Niektórzy sądzą, że Google wprowadziło zmianę właśnie po to, aby zachęcić większą liczbę osób do skorzystania z płatnych usług.

Niezależnie od tego, która wersja jest prawdziwa, zaszyfrowanie informacji dotyczących fraz kluczowych miało na celu zasygnalizowanie, że nie powinny one stanowić trzonu internetowych strategii marketingowych.

Czy domena internetowa powinna być krótka?

Na czym więc powinniśmy się koncentrować?

Zamiary użytkowników podczas wyszukiwania

Google nie stara się już wyłącznie dopasować słów kluczowych, które wpisujesz do wyszukiwarek znajdujących się na poszczególnych stronach internetowych. Zamiast tego, stara się zrozumieć zamiary stojące za wpisywanymi zapytaniami tak, aby zaprezentować Ci wyłącznie treści najwyższej jakości.

Strona internetowa Twojej marki powinna być zgodna z zamiarami wyszukiwania użytkowników. Skup się na taktykach dopasowanych do bardziej skomplikowanej strony Google:

  • Tworzenie map behawioralnych (od zapytania w wyszukiwarce, do podjęcia akcji przez klienta).
  • Wyszukiwania oparte na zamiarach użytkowników i dopasowanie treści do tych zamiarów.

Słowa kluczowe nadal mają znaczenie

Prawdę mówiąc, słowa kluczowe zawsze będą odgrywały ważną rolę w marketingu internetowym. Dopóki wyszukiwarki nie będą w stanie wejść w nasze umysły, zawsze będziemy potrzebować języka do wyszukiwania w sieci. Słowa kluczowe są nam potrzebne do komunikacji na najbardziej podstawowym poziomie.

Specjaliści ds. marketingu powinni koncentrować się na wykorzystaniu słów kluczowych w naturalny sposób. Jeśli tworzysz rozbudowany artykuł na jakiś temat, ważne frazy i tak pojawią się w treści. Jeżeli natomiast będzie on wartościowy, Google z pewnością znajdzie sposób, aby pokazać go odbiorcom.

Autor: Grupa Tense

Czy uważasz, że słowa kluczowe odgrywają coraz mniejszą wartość w marketingu internetowym? Jak według Ciebie będzie wyglądała przyszłość wyszukiwania? Podziel się przemyśleniami poniżej.

Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...