Jak rozwiązać spór z bankiem?

Jarosław Sadowski
Główny analityk Expander Advisors
rozwiń więcej
Rozpatrzenie reklamacji, związanych z kartami płatniczymi, niekiedy zajmuje bankom więcej czasu. Fot. Fotolia / Fotolia / Fotolia
Jeżeli bank nie dotrzyma warunków umowy lub naliczy dodatkowe koszty usługi, można złożyć reklamację. Co jednak zrobić, gdy nie uda nam się wyperswadować bankowi swoich racji? Pozew sądowy nie jest jedynym sposobem na walkę z bankami.

Reklamacja w banku

Jeśli nie zgadzamy się z konkretną decyzją banku (np. naliczoną nam opłatą) lub uważamy, że bank nieprawidłowo wykonał jakąś dyspozycję (np. spóźnił się z wypłatą transzy kredytu), to w pierwszej kolejności powinniśmy złożyć reklamację. Możemy to zrobić telefonicznie lub w formie pisemnej (list, mail), w placówce danego banku.

Jeśli sprawa jest poważna i dotyczy dużej kwoty, to najlepiej udać się do banku osobiście. Dodatkowo, warto poprosić o wydanie potwierdzenia, na którym będzie figurować data przyjęcia reklamacji. W przypadku drobnych spraw wygodniej jest złożyć reklamację pisanie lub telefonicznie.

Z reguły banki zastrzegają sobie, że mają 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, choć może to trwać dłużej, np. w przypadku spraw, związanych z kartami płatniczymi. Co jednak zrobić, jeśli bank naszą skargę odrzuci lub nie udzieli żadnej odpowiedzi?

W takiej sytuacji, gdy reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona, często składamy kolejną reklamację lub rozważamy pozew sądowy. Warto jednak pamiętać, że istnieją skuteczne i tanie sposoby rozwiązywania sporów z bankami - Arbiter Bankowy i Sąd Polubowny przy KNF.

Dowiedz się także: Jak długo trwa realizacja przelewu bankowego?

Pomoc Arbitra Bankowego

Arbiter Bankowy rozstrzyga spory między konsumentami a bankami. Na jego pomoc można jednak liczyć tylko w przypadku, gdy wcześniej złożyliśmy reklamację, ale odpowiedź banku była negatywna lub jeśli bank nie odpowiedział w terminie. Dodatkowym warunkiem jest to, że kwota rekompensaty, jakiej domagamy się od banku, nie może przekraczać 8 000 zł.

Uzyskanie pomocy Arbitra nie jest skomplikowane. Trzeba jedynie zapłacić 50 zł i złożyć wniosek, w którym opiszemy, jakiego banku dotyczy sprawa, jakiej rekompensaty oczekujemy i dlaczego ona nam się należy. W ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze, jeśli arbiter przyzna nam rację lub dojdzie do zawarcia ugody z bankiem.

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Proces w Sądzie Polubownym przy KNF

Jeśli jednak arbiter nie przyzna rekompensaty lub w sytuacji, gdy sprawa nie może zostać przez niego rozpatrzona, pozostaje dochodzenie swoich praw w Sądzie Polubownym przy KNF.

Główna różnica, w porównaniu do Arbitra Bankowego, polega na tym, że tutaj bank musi wyrazić zgodę na postępowanie.

W przypadku zabiegania o rekompensatę w Sądzie Polubownym nie ma ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty. Jest jedynie określona kwota minimalna (500 zł), ale prezes sądu może ją obniżyć, gdy sprawa dotyczy nie konsumenta, a np. sporu między dwoma bankami. Dodatkowo koszt pomocy Sądu Polubownego jest nieco wyższy niż Arbitra.

Opłata za postępowanie mediacyjne wynosi 250 zł. Kolejne 250 zł kosztuje postępowanie przed Sądem Polubownym. Czasem jednak ta suma jest warta zadośćuczynienia ze strony banku.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...