"Nie, bo RODO". Czy RODO blokuje rozwój firmy?

Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
rozwiń więcej
RODO nie ma blokować rozwoju firm, marketingu czy technologii / www.shutterstock.com
Czy choć raz usłyszałeś “NIE, bo RODO”? Absurdy RODO są skutkiem złej interpretacji przepisów, wprowadzania nadmiernej papierologii i zastraszanie przedsiębiorców wysokimi karami.

RODO - 3 lata za nami

Dzień 25 maj 2018 r. mocno utknął w mojej pamięci. Rozdzwonione telefony, mail za mailem od osób, które pod presją licznych informacji medialnych, obudziły się na ostatnią chwilę i w trwodze przed karami żądały natychmiastowego wdrożenia i szkolenia z RODO. Od 2006 r. obserwuje i reaguje na zmiany w prawie, ale to właśnie wejście RODO, w tym czasie, wywołało największą burzę absurdów i nieporozumień.

Czy choć raz usłyszałeś “NIE bo RODO”?

Absurdy RODO były skutkiem złej interpretacji przepisów, wprowadzania nadmiernej papierologii i zastraszanie przedsiębiorców wysokimi karami.

W maju 2018 r. spotkałam się m.in. z:

  • Absurd 1

Pośrednicy nieruchomości jednej z wiodących firm budowlanych dostali zalecenie, żeby wraz z wizytówką odbierać od potencjalnego klienta podpisane oświadczenia ze zgodą.

Rozwiązanie:

Można bez zbędnej papierologii wymieniać się tradycyjnie wizytówkami. Wystarczy do wszystkich osób do których mamy wizytówki przekazać tzw. klauzule informacyjną: skąd mamy kontakt (nawiązać do rozmowy/sytuacji), podać administratora danych (nazwe firmy która reprezentujemy), cel przetwarzania, informacje o uprawnieniach tzn. prawo do usunięcia, modyfikacji, sprzeciwu, ograniczenia przetwarzania, czas przetwarzania, komu przekazujemy dane i informacje o możliwości skargi do UODO.

  • Absurd 2

Fotograf w klubie przed zrobieniem zdjęcia w nocy podczas imprezy tanecznej miał odbierać pisemne zgody na rozpowszechnianie wizerunku wraz z klauzulą informacyjną RODO.

Rozwiązanie:

Absurdalnym byłoby odbieranie oświadczeń woli tzn. zgód od osób nietrzeźwych. :D

W celu zachowania zgodności z RODO, klauzule informacyjną wraz z informacją o foto/wideo oraz informacji o możliwości sprzeciwu, publikacji zdjęcia należało umieścić przed wejściem do klubu, na stronie www oraz profilach społecznościowych.

  • Absurd 3

Dostawcy stron www proponowali klientom usunięcie formularza kontaktowego ze strony w celu ominięcia “problemu” z RODO.

Rozwiązanie:

Pod formularzem kontaktowym/rejestracji/zamówienia/zapis na Newsletter wystarczy umieścić pusty chech box ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych z podlinkowaną Polityką Prywatności tzn. klauzulą informacyjną.

RODO, a nowe technologie

Wspomniane absurdy, zastraszenie oraz wprowadzanie nowych obowiązków do dziś wzbudza u wielu osób niechęć do RODO. Warto jednak na przepisy o bezpieczeństwie danych spojrzeć z perspektywy ochrony prywatności swojej i najbliższych. Zazwyczaj powtarzam, że zasady RODO nie są po to, aby nas gnębić, a po to, żeby każdy z nas miał jakiekolwiek możliwości ochrony swojej prywatności, szczególnie w dobie galopującego rozwoju nowych technologii w tym technologii AI. To dane osobowe i wiedza o nas są podstawą do rozwoju technologii oraz kreowania odpowiednich komunikatów. Dane mogą stać się również celem ataku hakerów.

Ze zdjęcia lub kamery na ulicy za pomocą technologii biometrycznej można określić nie tylko płeć, wiek, ale też DNA i samopoczucie.

Pomyślicie, przecież to do NASA, mnie to nie dotyczy… Wszystko przed nami. W Chinach kamery biometryczne są na ulicach, w szkołach badają na stałe zachowania dzieci, a w KFC żeby zapłacić za longera, uśmiechamy się do czytnika “twarzy”, a nie “kart” tzw. Pay4Smile.

Hasło, adres email, token możemy łatwo zmienić, a dane biometryczne tzn. skan twarzy, odcisk palca są stałe. Dlatego RODO i dlatego należy traktować takie dane ze szczególną uważnością.

Afera wokół polskiej wyszukiwarki twarzy

Przykładowo w ostatnich dniach wybuchła afera wokół polskiej wyszukiwarki twarzy PimEyes. Zupełnie za darmo można wrzucić zdjęcie twarzy, a algorytm przeszuka cały internet i udostępni wszystkie zdjęcia z daną osobą bez jej zgody. Wyszukiwarka teoretycznie miała służyć do zwalczania internetowych stalkerów, a stała się narzędziem przestępców, śledzących swoje ofiary w sieci.

RODO nie ma blokować rozwoju firm, marketingu czy technologii.

W skrócie:

  • Jako użytkownicy FB, klienci, pracownicy itp. mamy mieć opcję wglądu kto, po co i jak korzysta z naszych danych, z jakich technologii korzysta i przez jaki czas nasze dane będą przetwarzane
  • Jako administratorzy lub osoby, które w pracy przetwarzają dane mamy stosować adekwatne środki bezpieczeństwa i szkolić pracowników z bezpieczeństwa danych aby uniknąć wycieku i uniemożliwić działania hakerów.

Magda Judejko

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...