Czego oczekują od sklepów internetowych klienci? Jak spełnić te oczekiwania?

inforCMS
Sukces biznesowy sklepu internetowego zależy od wielu czynników. Nie wystarczy klientowi w Internecie zaoferować wysokiej jakości produkty w atrakcyjnej cenie. Czego ponadto oczekują klienci od sklepów internetowych i jak można tym oczekiwaniom sprostać, stara się odpowiedzieć niniejszy artykuł.

Najważniejsze elementy sklepów internetowych według klientów


Z badania „Erfolgsfaktoren im E-Commerce - Deutschlands Top Online-Shops Vol.2”, przeprowadzonego przez E-Commerce-Center (ECC) w IFH Institut dla Handelsforschung możemy się dowiedzieć, jakie elementy sklepu internetowego są ważne dla klientów.


Trzy kluczowe aspekty to:

- dokładne opisy produktów (62 procent),

- zrozumiałe i szczegółowo opisane warunki wysyłki (61,8 procent),

- czytelna i przejrzysta strona sklepu (49 procent).


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Najmniej ważnymi elementami są aplikacje sklepów na urządzenia mobilne oraz integracja sklepów z serwisami społecznościowymi. Zapewne jednak w miarę rozwoju mobilnego Internetu i serwisów społecznościowych, te elementy zyskają na znaczeniu.


Co prawda, badanie zostało przeprowadzone wśród niemieckich klientów (bardziej wymagających i świadomych swych praw), niemniej wydaje się jednak, że jego wyniki można spokojnie transponować na polskie społeczeństwo. Nasz rynek e-commerce rozwija się równie dynamicznie i coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów w Internecie. Z pozoru może się wydawać, że oczekiwania klientów wobec sklepów internetowych nie są zbyt wygórowane. Jednak wiele sklepów w tym aspekcie wypada słabo. Wystarczy przecież niewiele, aby spełnić wymienione potrzeby klientów.


Zobacz: Dozwolony użytek prywatny gier komputerowych

 
Dokładne opisy produktów to podstawa


Zakupy w Internecie obciążone są pewnym deficytem poznawczym. Nie możemy przecież produktu zobaczyć na własne oczy, dotknąć go, sprawdzić w działaniu czy przymierzyć, dlatego tak bardzo ważny jest dokładny i szczegółowy opis. W ten sposób niejako możemy klientowi nieco ten deficyt informacji zrekompensować. Opracowując opisy produktów, warto trzymać się kilku podstawowych zasad:


- nie ograniczać się do kilku zdań, opis musi być wyczerpujący,

- nie kopiować opisów produktów ze stron producenta, to zniechęca klienta, ale też przynosi szkody w działaniach SEO (taki opis traktowany jest przez wyszukiwarkę jako duplicate content, a za to grozi kara),

- warto klientowi zaprezentować wszystkie parametry i wskaźniki (nie ma czego ukrywać),

- do opisów warto dołączyć recenzje przedstawianego produktu z prasy branżowej,

- warto także w opisach użyć treści wygenerowanych przez klientów (opinie i komentarze).

Wydaje się, że tak sporządzony opis, sprosta oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów i skutecznie zachęci do zakupu.


Zobacz: Content Marketing - strategia marketingowa przyszłości

 


Proste i zrozumiałe warunki wysyłki


Rzecz banalna, a wręcz oczywista. Zakupy w Internecie wiążą się z przesyłką zakupionego produktu, przez to jego całkowity koszt w większości przypadków będzie powiększony o wartość przesyłki. Niewiele sklepów internetowych decyduje się wziąć koszty przesyłki na swoje barki. Takie sklepy mają pewien handicap i są częściej wybierane przez klientów (oczywiście zakładając ten sam poziom cen produktów). Jeśli jednak, jako sklep, nie chcemy ponosić kosztów dostarczenia towaru klientowi, musimy mu przedstawić jasne i zrozumiałe warunki wysyłki. Warto klientowi:

- zaproponować możliwość wyboru formy przesyłki (szybki kurier versus wolniejsza poczta),

- umożliwić odbiór osobisty produktów w siedzibie firmy lub np. w paczkomacie,

- zaprezentować w sposób jasny, wskaźnik kosztów przesyłki związany z liczbą zamawianych produktów,

- umożliwić różne warianty zapłaty.


Właściciele sklepów internetowych muszą pamiętać, że często to koszty przesyłki i dogodne formy zapłaty decydują, tak naprawdę o wyborze tego, a nie innego sklepu.


Zobacz: Jak sport wpływa na skuteczność w biznesie?


Funkcjonalna i przejrzysta strona sklepu internetowego

 
Zakupy najczęściej utożsamiane są z pewnego rodzaju satysfakcją i zadowoleniem. Również te w Internecie. Niefunkcjonalna strona to pierwsza rzecz, która może zirytować klienta, a wywołane w ten sposób nieprzyjemne emocje mogą go skutecznie zniechęcić do zakupów w tym sklepie. Strona sklepu internetowego powinna być tak skonstruowana, aby klient na każdym etapie odczuwał przyjemność.


Strona sklepu internetowego powinna być:

- jasna i przejrzysta, design strony sklepu powinien nawiązywać do charakteru asortymentu (według ekspertów pierwsze 3 sekundy decydują, czy internauta zostanie na danej stronie czy nie - po wyglądzie strony ocenia, czy znajdzie on na niej rozwiązanie swoich problemów),

- prosta i czytelna,

- funkcjonalna i intuicyjna (warto w sklepie internetowym wykorzystać rozwiązania powszechnie stosowane w Internecie, które zna dobrze każdy internauta).


To tylko trzy najważniejsze elementy sklepów internetowych, wymieniane przez klientów. Ponadto klienci oczekują pewnej informacji o dostępności produktów oraz czasu ich dostarczenia. Podsumowując, można powiedzieć, że większość oczekiwań klientów wobec sklepów internetowych związana jest z informacją. To klucz do sukcesu. Sklepy starają się wychodzić naprzeciw tym potrzebom. Wciąż uruchamiają nowe formy kontaktów z kontrahentami. Niewątpliwie największą skuteczność mają interaktywne narzędzia.


Zobacz: Newslettery i e-mail marketing a dane osobowe

 

Interaktywne narzędzia - sposób na zredukowanie deficytu informacyjnego klientów sklepów internetowych


Sklepy internetowe muszą być w stałym kontakcie z klientami, którzy potrzebują informacji na każdym etapie procesu zakupowego. Klienci, co wynika z doświadczenia, są w stanie zadawać pytania o każdej porze dnia i nocy. Oczekują szybkiej odpowiedzi. Chcą mieć także możliwość wyboru kanału komunikacji. Te najczęściej spotykane i najbardziej skuteczne to:


- klasyczny formularz zapytań,

- kontakt poprzez e-mail, telefon (infolinia bądź telefon do działu sprzedaży) lub GG,

- wirtualny lub animowany doradca online,

- czaty online z klientami,

- zestaw odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (tzw. FAQ),

- wszelkiego rodzaju kalkulatory (np. wyliczające cenę przesyłki w zależności od ilości zakupionych produktów, podpowiadające optymalne rozwiązanie w zakresie inwestycji czy wyboru taryfy telefonicznej itp.).


Zobacz:
Abonament RTV w 2014 r.


Podsumowanie


Klienci, wobec sklepów internetowych, mają sprecyzowanie wymagania. Oczekują nie tylko atrakcyjnych cen, ale także, a może przede wszystkim, kompleksowej informacji na każdym etapie zakupów (niemile widziane są zagrywki, w teorii wywierania wpływu określane jako „niska piłka” - na przykład w końcowym etapie transakcji doliczenie jakiejś opłaty manipulacyjnej, związanej z zapłatą kartą kredytową). Począwszy od dokładnych i szczegółowych opisów produktów, poprzez informacje o ich dostępności, a na jasnej informacji o warunkach wysyłki i płatności kończąc. Wydaje się, że to niewiele. Jednak spora liczba sklepów do tych oczekiwań podchodzi z subtelną dezynwolturą. Eksperci wskazują, że brak tych podstawowych informacji to jeden z głównych czynników, decydujących o rezygnacji z zakupów.


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...