| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej

Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej

Już od 20 września 2008 r. przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawieszać działalność gospodarczą bez względu na to, w jakiej formie ją prowadzą. Wystarczy, że zgłoszą informację o tym do organu ewidencyjnego. Okres zawieszenia może trwać od miesiąca do dwóch lat. Aby móc wznowić wykonywanie działalności, muszą również zgłosić o tym informację do organu ewidencyjnego.

Dozwolone czynności
 
Obowiązek zwolnienia z obowiązku bieżącego regulowania zaliczek podatkowych oraz ryczałtu nie oznacza, że po wznowieniu działalności przedsiębiorca zawsze uniknie rozliczeń z fiskusem za okres zawieszenia. Wprawdzie w trakcie zawieszenia nie można prowadzić działalności i osiągać z niej bieżących zysków, jednak ustawodawca dopuścił dokonywanie przez przedsiębiorców pewnych czynności, które mogą generować przychody. W takim wypadku zarówno zaliczki na podatek, jak i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, należne z tytułu dochodów (przychodów) osiągniętych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, powinny być wpłacone dopiero po okresie zawieszenia.
Uregulowania związane z obowiązkami oraz uprawnieniami, jakie posiada przedsiębiorca, który korzysta z możliwości zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, zawarte zostały w dodanym do ustawy o swobodzie działalności, gospodarczej art. 14a ust. 4. W treści tego przepisu wyraźnie wskazano, że przedsiębiorca w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może tej działalności wykonywać i osiągać przychodów z tego. Niemniej jednak w okresie zwieszenia wykonywania działalności gospodarczej ustawodawca dał przedsiębiorcy prawo wykonywania pewnych dozwolonych przez ustawę czynności.
W związku z tym, że przedsiębiorcom zostało przyznane uprawnienie do osiągania określonych przychodów, ustawodawca zwolnił podatników z obowiązku wpłacania zaliczek podatkowych oraz ryczałtu w okresie zawieszenia. Uzyskanie takich przychodów nie będzie jednak obojętne podatkowo. Zgodnie z wprowadzonymi przepisami, po okresie zawieszenia przedsiębiorcy wznawiają bowiem opłacanie zaliczek podatkowych. Po wznowieniu działalności podatnik opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym jest natomiast zobowiązany obliczyć i wpłacić ryczałt dotyczący okresu zawieszenia. W praktyce oznacza to, że w przypadku uzyskania w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przychodów np. ze zbycia własnych środków trwałych lub przychodów finansowych z działalności prowadzonej przed zawieszeniem, przedsiębiorca będzie musiał się z nich rozliczyć. Obowiązek zapłaty podatku po odwieszeniu działalności obejmie także ewentualne przychody z wykonywania działalności gospodarczej osiągnięte mimo ustawowego zakazu jej prowadzenia.
Ważne
W przypadku zawieszania wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres zawieszenia w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia
W celu zwolnienia przedsiębiorcy z dodatkowych obowiązków administracyjnych ustawodawca nałożył na organ ewidencyjny obowiązek przekazywania organom podatkowym informacji nie tylko o zawieszeniu, ale również o wznowieniu działalności. Jedynie przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego są zobowiązani do samodzielnego zawiadamiania o tych zdarzeniach organów podatkowych.
Zgodnie z nowym ust. 13 w art. 44 ustawy o PIT po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy wpłacają zaliczki na podatek według dotychczasowych zasad. Ustawodawca w sposób szczegółowy uregulował natomiast terminy zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za okres przerwy w działalności.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący okresu zawieszenia, w danym roku podatkowym, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, w terminie:
• do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej - w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie,
• do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej - w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie.
Jeżeli wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w ostatnim miesiącu roku podatkowego, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący okresu zawieszenia, w danym roku podatkowym, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, w terminie do 31 stycznia następnego roku. W tym samym terminie ryczałt zobowiązani są obliczyć i wpłacić podatnicy rozliczający się kwartalnie, jeżeli wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w ostatnim kwartale roku podatkowego. W przypadku gdy wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w roku następującym po roku podatkowym, w którym rozpoczęto zawieszenie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
• przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym zawieszenie rozpoczęto, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 31 stycznia następnego roku,
• przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym wznowiono działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wznowienie działalności następuje w ostatnim miesiącu (kwartale) roku podatkowego. W tym wypadku dotyczący okresu zawieszenia podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić do 31 stycznia następnego roku.
Jeżeli natomiast wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w roku następującym dwa lata po roku podatkowym, w którym rozpoczęto zawieszenie, ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym zawieszenie rozpoczęto, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić do 31 stycznia roku następnego. W tym samym terminie należy wpłacić ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym następującym po roku, w którym zawieszenie rozpoczęto. Natomiast ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym wznowiono działalność.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »