| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej

Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej

Już od 20 września 2008 r. przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawieszać działalność gospodarczą bez względu na to, w jakiej formie ją prowadzą. Wystarczy, że zgłoszą informację o tym do organu ewidencyjnego. Okres zawieszenia może trwać od miesiąca do dwóch lat. Aby móc wznowić wykonywanie działalności, muszą również zgłosić o tym informację do organu ewidencyjnego.

Dozwolone czynności
 
Obowiązek zwolnienia z obowiązku bieżącego regulowania zaliczek podatkowych oraz ryczałtu nie oznacza, że po wznowieniu działalności przedsiębiorca zawsze uniknie rozliczeń z fiskusem za okres zawieszenia. Wprawdzie w trakcie zawieszenia nie można prowadzić działalności i osiągać z niej bieżących zysków, jednak ustawodawca dopuścił dokonywanie przez przedsiębiorców pewnych czynności, które mogą generować przychody. W takim wypadku zarówno zaliczki na podatek, jak i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, należne z tytułu dochodów (przychodów) osiągniętych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, powinny być wpłacone dopiero po okresie zawieszenia.
Uregulowania związane z obowiązkami oraz uprawnieniami, jakie posiada przedsiębiorca, który korzysta z możliwości zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, zawarte zostały w dodanym do ustawy o swobodzie działalności, gospodarczej art. 14a ust. 4. W treści tego przepisu wyraźnie wskazano, że przedsiębiorca w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może tej działalności wykonywać i osiągać przychodów z tego. Niemniej jednak w okresie zwieszenia wykonywania działalności gospodarczej ustawodawca dał przedsiębiorcy prawo wykonywania pewnych dozwolonych przez ustawę czynności.
W związku z tym, że przedsiębiorcom zostało przyznane uprawnienie do osiągania określonych przychodów, ustawodawca zwolnił podatników z obowiązku wpłacania zaliczek podatkowych oraz ryczałtu w okresie zawieszenia. Uzyskanie takich przychodów nie będzie jednak obojętne podatkowo. Zgodnie z wprowadzonymi przepisami, po okresie zawieszenia przedsiębiorcy wznawiają bowiem opłacanie zaliczek podatkowych. Po wznowieniu działalności podatnik opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym jest natomiast zobowiązany obliczyć i wpłacić ryczałt dotyczący okresu zawieszenia. W praktyce oznacza to, że w przypadku uzyskania w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przychodów np. ze zbycia własnych środków trwałych lub przychodów finansowych z działalności prowadzonej przed zawieszeniem, przedsiębiorca będzie musiał się z nich rozliczyć. Obowiązek zapłaty podatku po odwieszeniu działalności obejmie także ewentualne przychody z wykonywania działalności gospodarczej osiągnięte mimo ustawowego zakazu jej prowadzenia.
Ważne
W przypadku zawieszania wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres zawieszenia w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia
W celu zwolnienia przedsiębiorcy z dodatkowych obowiązków administracyjnych ustawodawca nałożył na organ ewidencyjny obowiązek przekazywania organom podatkowym informacji nie tylko o zawieszeniu, ale również o wznowieniu działalności. Jedynie przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego są zobowiązani do samodzielnego zawiadamiania o tych zdarzeniach organów podatkowych.
Zgodnie z nowym ust. 13 w art. 44 ustawy o PIT po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy wpłacają zaliczki na podatek według dotychczasowych zasad. Ustawodawca w sposób szczegółowy uregulował natomiast terminy zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za okres przerwy w działalności.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący okresu zawieszenia, w danym roku podatkowym, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, w terminie:
• do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej - w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie,
• do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej - w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie.
Jeżeli wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w ostatnim miesiącu roku podatkowego, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący okresu zawieszenia, w danym roku podatkowym, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, w terminie do 31 stycznia następnego roku. W tym samym terminie ryczałt zobowiązani są obliczyć i wpłacić podatnicy rozliczający się kwartalnie, jeżeli wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w ostatnim kwartale roku podatkowego. W przypadku gdy wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w roku następującym po roku podatkowym, w którym rozpoczęto zawieszenie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
• przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym zawieszenie rozpoczęto, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 31 stycznia następnego roku,
• przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym wznowiono działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy wznowienie działalności następuje w ostatnim miesiącu (kwartale) roku podatkowego. W tym wypadku dotyczący okresu zawieszenia podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić do 31 stycznia następnego roku.
Jeżeli natomiast wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następuje w roku następującym dwa lata po roku podatkowym, w którym rozpoczęto zawieszenie, ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym zawieszenie rozpoczęto, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić do 31 stycznia roku następnego. W tym samym terminie należy wpłacić ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym następującym po roku, w którym zawieszenie rozpoczęto. Natomiast ryczałt przypadający za okres zawieszenia w roku podatkowym, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej, podatnik jest obowiązany obliczyć i wpłacić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym wznowiono działalność.
 
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

TAXWISE Michał Zdyb

TAXWISE Michał Zdyb jest nowoczesną kancelarią doradztwa podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »