| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Jak reklamować produkty i usługi zgodnie z prawem

Zasada swobodnego prowadzenia działalności reklamowej przez przedsiębiorców ma pewne wyjątki. Polegają one głównie na zakazie promowania wybranych towarów czy konieczności uczciwej rywalizacji z konkurentami. Za stosowanie zakazanej reklamy firmy mogą stracić nawet 10 proc. swoich ubiegłorocznych przychodów lub mogą zostać zmuszone do wypłaty odszkodowania rynkowym przeciwnikom.


Reklama nierzeczowa i ukryta
 
 

Reklama nie ogranicza się zwykle do wskazania cech rzeczowych towaru, takich jak cena czy jakość. Zastosowane w niej środki starają się budować bądź nawiązywać do określonych stanów emocjonalnych człowieka. Żeby zapobiegać nadużywaniu tego rodzaju metod wpływających na decyzje klientów, polski ustawodawca zabronił produkowania reklam wykorzystujących uczucia przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci.
Reklamę nierzeczową charakteryzuje marginalizacja lub brak informacji dotyczących cech towaru lub usługi. W zamian za to dominuje tu przekaz o charakterze emocjonalnym. Jej skutkiem jest ograniczona możliwość powzięcia rozsądnej decyzji o nabyciu towaru, a wręcz nieodparta presja psychiczna do dokonania zakupu.
 
 

Porównanie ofert konkurencji
 
 

W mediach coraz częściej pojawiają się reklamy, w których porównuje się przedmiot reklamy z przedmiotem analogicznym konkurencji. Celem zawartego w niej porównania jest poinformowanie nabywcy o równorzędności, a najczęściej - przewadze własnej oferty nad ofertą innego przedsiębiorcy. Skutkiem zaś ma być nieodparte wrażenie, że produkty konkurencyjne są gorsze niż reklamowane. W ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklama porównawcza została zdefiniowana jako reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta.
W pierwotnym brzemieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklama porównawcza stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji, chyba że zawierała informacje prawdziwe i użyteczne dla klientów. W 2000 roku uściślono przesłanki dopuszczalności tej formy reklamy. Stanowi ona czyn nieuczciwej konkurencji wtedy, gdy jest sprzeczna z dobrymi obyczajami. Żeby można było wykluczyć taką sytuację, muszą zostać spełnione kumulatywnie przesłanki wymienione w art. 16 ust. 3 pkt 1-8 oraz w ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z wymienionymi w nich przesłankami nie może to być m.in. reklama wprowadzająca w błąd, musi w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównywać towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu, nie dyskredytować towarów, usług, jak również działalności przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta.
Reklamę porównawczą można uznać na bezpośrednią, gdy przedmiot reklamy porównuje się z konkretnym przedmiotem konkurencji, np. cena rozmów telefonicznych u nas jest niższa niż u operatora XYZ. W reklamie porównawczej pośredniej nie wymienia się konkretnego przedmiotu konkurencji, lecz daje się do zrozumienia w sposób bardziej lub mniej jednoznaczny, o jaki przedmiot i jaką konkurencję chodzi, np. cena rozmów telefonicznych u nas jest niższa niż u wiodącego operatora.
ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z REKLAMY
- wprowadzenie w błąd reklamobiorcy,
- wzbudzanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych,
- promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostkę,
- wyrabianie obojętności na przekaz społeczny,
- manipulacja odbiorcami przez użycie środków pozaracjonalnych, np. oddziaływanie na popęd seksualny, uzależnienie od papierosów.
 
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kałła

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »