| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Jak prowadzić sprzedaż w internecie

Przed założeniem internetowego sklepu należy poznać nie tylko branżę, w jakiej będziemy działać, i opracować dobry projekt graficzny stron www. Równie ważne jest przygotowanie regulaminu odpowiadającego przepisom prawnym, poznanie skutków zamieszczenia oferty w witrynie e-sklepu i uprawnień, które trzeba zagwarantować konsumentom.

Obowiązkowy regulamin
 
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na prowadzenie biznesu w sieci, musi przede wszystkim na stronie sklepu internetowego umieścić swoje dane: nazwę, adres siedziby, NIP, REGON, KRS dla spółek handlowych, a w przypadku spółki z o.o. i akcyjnej wysokość kapitału zakładowego. Wymagany jest również przejrzysty regulamin sklepu. Powinny się w nich znaleźć m.in. informacje dotyczące rodzajów i zakresu oferowanych usług, warunków ich świadczenia oraz zawierania umów pomiędzy sklepem a internautami. Nie może też zabraknąć informacji o trybie postępowania reklamacyjnego oraz zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych klientów.
Na stronie każdego sklepu internetowego muszą się również znaleźć widoczne dla kupujących ceny oferowanych towarów oraz ich ceny jednostkowe (cena za jednostkę miary, np. litr, kilogram). Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany również w reklamie sklepu zamieszczonej na innych stronach www. Sprzedający w Polsce muszą też udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim (mają wystarczyć do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru).
REGULAMIN E-SKLEPU
W regulaminie sklepu muszą się znaleźć następujące informacje:
- zakres i rodzaj usług świadczonych drogą elektroniczną
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną
- warunki zawarcia i rozwiązania umowy sprzedaży
- procedura postępowania w przypadku reklamacji produktów, ich zwrotu oraz odstąpienia od umowy (zazwyczaj 10 dni)
- zasady zapłaty za towar
 
Charakter prawny umów
 
Ważny, z punktu widzenia praw i obowiązków przedsiębiorcy, jest też wybór sposobu zawierania umów z konsumentami.
- Można wyróżnić dwie podstawowe sytuacje. Pierwsza, gdy przedsiębiorca oferuje towary na swojej stronie www. Oferta ma ten skutek, że przesłanie przez konsumenta w odpowiedzi na nią zamówienia wiąże sprzedającego. W chwili dojścia do sprzedającego zamówienia dochodzi do zawarcia umowy. Za miejsce zawarcia umowy należy uznać miejsce zamieszkania lub siedziby sprzedającego bądź miejsce, w którym znajduje się serwer, na który doszło potwierdzenie zamówienia - wyjaśnia Aleksander Skrzypiński, radca prawny z Kancelarii Prawniczej Seneka.
Znacznie częściej spotyka się jednak sytuacje, gdy przedsiębiorca umieszcza informacje o towarach na swojej stronie www i tym zaprasza potencjalnych nabywców towarów do rokowań lub do zawarcia umowy.
- Tutaj ofertę składa nabywca, a sprzedawca jest przyjmującym ofertę. Miejscem zawarcia umowy będzie więc siedziba lub miejsce zamieszkania kupującego, chyba że umowa reguluje tę kwestię odmiennie. Za moment jej zawarcia będzie można przyjąć tu albo potwierdzenie przyjęcia oferty przez przedsiębiorcę, albo - jeśli takie potwierdzenie nie jest wymagane - chwilę przystąpienia do wykonania umowy - podkreśla mecenas Skrzypiński.
SPOSOBY ZAWIERANIA UMÓW INTERNETOWYCH
tryb ofertowy - przesłanie przez konsumenta odpowiedzi na ofertę zamieszczoną na stronie sklepu wiążę sprzedającego
tryb interaktywny - transakcję zawieramy w czasie rzeczywistym poprzez wypełnienie aktywnego formularza lub przeniesienie do koszyka i potwierdzenie poprzez kwiknięcie
licytacja internetowa - punktem wyjścia jest cena wywoławcza towaru wystawiona przez sprzedającego, polega na proponowaniu przez zainteresowanych wyższej kwoty niż konkurent
wieloprzedmiotowa aukcja internetowa z opcją Kup teraz - cena towaru ustalona jest na sztywno; mimo zakupu jednego przedmiotu, aukcja trwa nadal w zakresie pozostałych przedmiotów.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »