| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.

Benchmarking
 
Analiza konkurencji jest już tak powszechna i tak oczywista, że coraz częściej stosowana jest koncepcja benchmarkingu. Benchmarking to porównywanie siebie z najlepszymi. Stawiamy sobie zatem jakiś punkt odniesienia i w wyniku analizy dostajemy odpowiedź, ile brakuje nam jeszcze do poziomu lidera w Polsce. Bez tego typu punktu odniesienia nasza analiza może być płytka - możemy nie mieć pojęcia, czy to co robi nasza firma, przynosi wymierne efekty.
W ramach benchmarkingu porównujemy nasze wyniki finansowe, stosowane procesy, poziom jakości towarów i usług i sposoby działania z wynikami i działaniami podejmowanymi przez lidera rynkowego.
 
Analiza SWOT
 
Przy analizie konkurencji niesłychanie ważna jest analiza SWOT. Określenie „SWOT” pochodzi od pierwszych liter angielskich słów:
S - „Strengths” - oznacza mocne strony przedsiębiorstwa,
W - „Weaknesses” - oznacza słabe strony przedsiębiorstwa,
O - „Opportunities” - oznacza szanse jakie daje otoczenie przedsiębiorstwa,
T - „Threats” - oznacza zagrożenia jakie daje otoczenie przedsiębiorstwa.
Oznacza to, że analiza SWOT polega na określeniu mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa i ich skonfrontowaniu z wszelkimi zagrożeniami i szansami (okazjami), jakie daje przedsiębiorstwu otoczenie, w którym działa.
Wykorzystując analizę SWOT, otrzymujemy informacje, jak przedsiębiorstwo wykorzystuje swoje atuty rynkowe i jak minimalizuje swoje niedogodności w walce z konkurencją.
 
Majątek firmy
 
Opisując majątek firmy, zwróćmy uwagę na jego strukturę i nowoczesność. Być może będzie to miało związek z koniecznością przeprowadzenia nowych inwestycji. Powinna zostać również przedstawiona analiza efektywności wykorzystania majątku firmy. Znane są przypadki firm tzw. przeinwestowanych lub niedoinwestowanych. Wskazany jest opis cyklu produkcyjnego oraz proces gospodarowania zapasami. Nadmierny poziom zapasów to niepotrzebne zamrażanie gotówki. Z kolei, zbyt niski poziom zapasów świadczy o braku możliwości terminowej realizacji zamówień. A może wprowadziliśmy zasadę just in time, opierając się o niezawodnych dostawców i przewoźników dowożących zapasy dokładnie na czas zawsze według naszych potrzeb. Opiszmy to.
Oczywiście będąc członkiem Unii Europejskiej zobowiązani jesteśmy do przestrzegania wszystkich norm związanych z gospodarką odpadami. Ich nieprzestrzeganie może wiązać się z kosztownymi sankcjami finansowymi. Również te zagadnienia powinniśmy poruszyć w biznesplanie.
 
Organizacja w firmie
 
W biznesplanie powinien się również znaleźć opis polityki personalnej, planu zatrudnienia i systemu premiowego. Wszystkie te elementy worzą tzw. kulturę pracy. Są firmy stawiające na przykład na pracowników z wyższym wykształceniem, a są też firmy zajmujące się dokładnie tym samym, ale zatrudniające ludzi bez wykształcenia. Należy wówczas podać przyczyny np. oszczędność kosztów (ale za to spadek efektywności itp).
Zarząd powinien mieć koncepcje odnośnie tego:
- jak zatrzymać w firmie kluczowych pracowników tak, by nie przeszli do konkurencji;
- jak przeciwdziałać wypływowi wiedzy fachowej (ang. know-how) z firmy.
Jeśli firma stawia sobie na dany rok za cel osiągnięcie konkretnych wyników i przeprowadzenie w tym celu konkretnych działań, to należy przyporządkować do tych działań konkretne odpowiedzialne za to osoby, określając również przedziały czasowe, po których osoby te będą rozliczane z osiągniętych wyników.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »