| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jak napisać dobry biznesplan

Jak napisać dobry biznesplan

Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.

Zasady pisania biznesplanu
 
Biznesplany powinny zawierać maksymalnie 30 stron opracowania, przedstawiającego w sposób zwięzły i wiarygodny zasady funkcjonowania biznesu.
Pamiętajmy, że porządny biznesplan cechuje uporządkowana forma graficzna opracowania. W praktyce przydatne jest uwzględnienie w treści wykresów, diagramów, tabelek, a nawet fotografii produktów czy też urządzeń. Dla przykładu: dane finansowe należy wyjaśniać w formie opisowej, a także można dodatkowo prezentować w formie graficznej (wykresy słupkowe, liniowe itp.).
Czytelników biznesplanu należy zachęcić do lektury tego ważnego dokumentu przez treść oraz profesjonalny wygląd. Biznesplan powinien być napisany w sposób przejrzysty. Pisanie tego dokumentu zaczynamy od spisu treści. Strony powinien cechować estetyczny układ i czytelna struktura całości opracowania. Zalecany jest ujednolicony styl językowy, co w praktyce może być trudne, ponieważ poszczególne części biznesplanu sporządzane są przez osoby z różnych działów, prezentujące odmienny werbalny sposób przedstawiania swojej wiedzy fachowej.
 
Ważny jest obiektywizm
 
Osoby sporządzające biznesplan powinien cechować obiektywizm. Powinniśmy unikać nadmiernego tzw. „hura optymizmu”. Analityk finansowy, reprezentujący bank lub instytucję Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorstw, oceniając będzie doszukiwał się głównie ryzyka w prowadzonym przez nas biznesie czy przedsięwzięciu inwestycyjnym. Bo właśnie za to płacą analitykowi, by zawczasu mógł przedstawić kapitałodawcy ryzyko, a kapitałodawca powinien podejmować decyzje o kredycie czy dotacji mając świadomość wielkości tego ryzyka.
Dlatego prezentując obiektywne dane należy przedstawić raczej w sposób klarowny wszelkie przewidywane możliwości ewentualnych zagrożeń, ale przy jednoczesnej prezentacji metod minimalizacji tych zagrożeń. Na przykład, podajemy informacje odnośnie: sposobów uzyskania pozycji lidera oraz rynkowych szans z tym związanych (analizy innych firm konkurencyjnych, potencjału rynkowego, segmentacji rynku). Informacje prezentowane są wraz z klarownym opisem wszelkich niebezpieczeństw, przy jednoczesnym określeniu działań podejmowanych przez zarząd w celu minimalizacji tych ryzyk.
Podejście obiektywne do biznesplanu pokazuje, że kierownictwo firmy jest w stanie przewidzieć ryzykowne sytuacje, które mogą ewentualnie wystąpić w przyszłości i już zawczasu podejmuje środki ostrożności aby ewentualne ryzyko wyeliminować
 
Konkretne liczby zamiast wyszukanego słownictwa
 
Wiadomości w biznesplanie powinny być prezentowane w sposób jasny dla czytelnika, to znaczy prostym językiem. Pamiętajmy, że kapitałodawcy to w pewnym sensie urzędnicy znający się na wskaźnikach finansowych i nie muszą oni znać żargonu technicznego związanego z konkretną branżą. Przy sporządzaniu biznesplanu niewskazane jest prezentowanie zbyt wielu wskaźników oraz wyliczeń, w których osoby analizujące ten dokument mogą się po prostu pogubić. Wskazana jest prezentacja wyliczeń wskaźników i wyliczeń, dobrze przemyślanych i umotywowanych, z omówionymi wnioskami.
Natomiast to, na co na pewno przedstawiciele instytucji finansowych będą zwracać uwagę, to konkretne liczby takie jak:
- termin zwrotu inwestycji,
- planowane nakłady inwestycyjne,
- wielkość mocy produkcyjnych,
- przewidywana wielkość sprzedaży, poparta konkretnymi danymi,
- określenie luki finansowej przedsiębiorstwa czyli innymi słowy precyzyjne wyliczenie jakie jest zapotrzebowanie na gotówkę w firmie,
- przewidywana chłonność rynku,
- ocena nisz rynkowych,
- wybrane informacje liczbowe odnośnie konkurentów.
 
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »