| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Franchising, czyli jak zarobić na cudzej marce prowadząc działalność gospodarczą

Franchising, czyli jak zarobić na cudzej marce prowadząc działalność gospodarczą

Prowadząc firmę na zasadzie franchisingu i „podpinając” się do światowej sieci określonej marki, korzystamy z tzw. efektów skali uzyskiwanych dzięki prowadzonym kampaniom reklamowym w różnych częściach świata.

Koszty franchisingu

Oczywiście franchisodawca nie udziela swego znaku firmowego, towarowego, kanałów dystrybucji i innych tajników prowadzenia firmy za darmo. Nic więc dziwnego, że z franchisingiem związane są opłaty, i to aż trzy:
1) opłata wstępna płacona jednorazowo za udzielenie licencji na działalność z wykorzystaniem zasad franchisingu;
2) bieżąca opłata dokonywana w trakcie prowadzenia przedsiębiorstwa przez frnachisobiorcę wpłacana na rzecz dawcy jako określony procent od obrotów biorcy;
3) opłata na fundusz reklamowy.

Obowiązki franchisobiorcy

Aby móc zaistnieć w sieci franchisowej należy dostosować się do jednolitych standardów w różnych dziedzinach. Przede wszystkim franchisobiorca zobowiązany jest do przestrzegania wymogów i standardów narzuconych przez franchisodawcę tworzącego specjalistyczną sieć podmiotów produkcyjnych lub usługowych. Klienci korzystający z usług takich podmiotów oczekują jednakowego poziomu obsługi w ramach wszystkich jednostek tworzących daną sieć franchisingową. Dlatego franchisobiorca zobowiązany jest do dostosowania wystroju swoich pomieszczeń, stosowania określonej kolorystyki, opatrywania produktów znakami firmowymi, wykorzystywania sprzętów spełniających określone normy efektywności oraz oferowania określonego poziomu usług zgodnie z wymogami określonymi przez franchisodawcę.
Bardzo ważne jest uzyskanie efektu tzw. wizerunku grupy (por. przykład 1). Działania dostosowawcze podejmowane przez architektów wnętrz franchisodawcy mają na celu dostosowanie wizerunku tworzonego przedsiębiorstwa do wizerunku wykreowanego już przez franchisodawcę. Pamiętajmy, że wizerunek rynkowy i związana z tym znana marka powinny w przyszłości pomóc nowo powstałemu przedsiębiorstwu odnieść sukces rynkowy przez łatwiejszy dostęp do klientów.
PRZYKŁAD
Pan Zenon S. postanowił otworzyć sklep i świadczyć usługi telefonii komórkowej w ramach sieci ORANGE. W tym celu postanowił skorzystać z umowy franchisingowej. Wraz z przedstawicielami firmy ORANGE wyszukał salon sprzedaży, a następnie, przy wsparciu firmowych architektów, podjął działania dostosowujące wizerunek jego salonu firmowego do wizerunku wymaganego w ramach sieci ORANGE. Niezbędne było dostosowanie kolorystyki, tj. wyeksponowanie koloru pomarańczowego i odrobiny czarnego. Franchisodawca dostarczył odpowiednie meble i wyposażenie. Pracownicy również zostali przeszkoleni u franchisodawcy. Dodatkowo firma była pod opieką tzw. coacha, czyli trenera, który raz na dwa tygodnie przyjeżdżał i badał wyniki sprzedażowe danego punktu sprzedaży ORANGE i radził, jak należy postępować z klientami w zakresie ich obsługi, aby zwiększyć sprzedaż. Zdradzał również tajniki powodzenia innych punktów sprzedaży, a z pracownikami przeprowadzał symulacje w zakresie sprzedaży, tak aby wyćwiczyli określone nawyki obsługi.
Wizerunek rynkowy i związana z tym znana marka powinny w przyszłości pomóc nowo powstałemu przedsiębiorcy odnieść sukces rynkowy przez łatwiejszy dostęp do klientów. Dlatego franchisobiorca zobowiązany jest do dostosowania wystroju swoich pomieszczeń, stosowania określonej kolorystyki, opatrywania produktów znakami firmowymi, wykorzystywania sprzętów spełniających określone normy efektywności oraz oferowania określonego poziomu usług zgodnie z wymogami określonymi przez franchisodawcę.

Trzeba mieć kapitał

Na uruchomienie przedsiębiorstwa w ramach franchisingu konieczne jest posiadanie przez frnschisobiorcę kapitału wystarczającego na opłacenie czynszów dzierżawnych za wynajmowane pomieszczenia, na instalację zewnętrznych szyldów oraz dostosowanie wnętrz i sprzętu zgodnie z wymogami franchisodawcy. Wspomniane sprzęty specjalistyczne może jednak dostarczyć franchisodawca, zaś biorca zobowiązuje się do uiszczania za nie miesięcznych czynszów dzierżawnych.
Franchisodawca może w wyjątkowych przypadkach udzielić biorcy pożyczki na rozpoczęcie działalności - wówczas może domagać się otrzymania gwarancji bankowej zwrotu takiej pożyczki (por. przykład 2).
PRZYKŁAD
Pan Grzegorz C. postanowił otworzyć sklep z obuwiem ADIDAS. Dowiedział się, że firma adidas Poland Sp. z o.o. prowadzi sieć sklepów detalicznych z obuwiem, tekstyliami i sprzętem sportowym marki „adidas”. Aby zacząć współpracować z tą firmą, która w Polsce w swojej sieci posiada około 300 punktów, należy posiadać kapitał niezbędny na rozpoczęcie współpracy. Kapitał niezbędny do zaangażowania w prowadzonym biznesie sięga minimum 300 tys. zł, w zależności od miasta i powierzchni sprzedażnej sklepu. Pan Grzegorz C. posiadał 100 tys. zł w gotówce, natomiast pozostałe kwoty pożyczył w ramach kredytu hipotecznego pod zastaw swego prywatnego domu.
W ramach sieci ADIDAS sprzedawane mogą być towary zakupione jedynie u dawcy. Wymagane jest ścisłe przestrzeganie standardów użycia logo dawcy oraz zasad prowadzenia sklepu, poziomu i struktury oferty, wyglądu sklepu oraz zasad obsługi klientów. Pan Grzegorz C. musiał przekazywać informacje handlowe na temat prowadzonej działalności oraz współpracować z dawcą nad podnoszeniem rentowności sklepu. Umowa franchisingowa zawarta została na okres 3 lat i jest odnawialna. Franchisodawca (firma ADIDAS) pragnął być zabezpieczony przez biorcę gwarancją bankową do poziomu oferowanego kredytu towarowego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bogacz Bartoszewicz Kancelaria Radców Prawnych

Obsługa prawna klientów indywidualnych i przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »