REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Afera spalinowa Volkswagena pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Afera spalinowa Volkswagena dotyczy silnik Diesla 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI z serii EA189
Afera spalinowa Volkswagena dotyczy silnik Diesla 1.2 TDI, 1.6 TDI i 2.0 TDI z serii EA189

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć własne postępowanie, mające na celu wyjaśnić aferę spalinową Volkswagena. Sprawa dotyczy rzekomego manipulowania wynikami emisji spalin w silnikach Diesla z serii EA189.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada aferę Volkswagena

Afera spalinowa Volkswagena dotyczy instalowania w silnikach z serii EA189 specjalnego oprogramowania mającego na celu redukować poziom emitowanych przez nie szkodliwych gazów, w tym przede wszystkim tlenków azotu. Sterownik silnika po wykryciu, że auto poddawane jest testom diagnostycznym, automatycznie zmieniał mapę silnika na taką o mniejszej mocy, dzięki czemu poziom emitowanych gazów ulegał wyraźnemu obniżeniu. Gdy auto poruszało się natomiast w normalnym ruchu, moc silnika była przywracana do wartości homologowanych (deklarowanych przez producenta), co wiązało się ze znacznie wyższą emisją szkodliwych substancji.

REKLAMA

UOKiK chce dokładnie przyjrzeć się tej sprawie dlatego wezwał koncern Volkswagena do przekazania informacji niezbędnych do ustalenia, czy istnieją podstawy do postawienia zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Silniki Diesla z serii EA189

Problem jest o tyle poważny, że dotyczy ogromnej ilości aut, bowiem silniki 1.2 TDI, 1.6 TDi i 2.0 TDI z serii EA189 były instalowane we wszystkich autach należących do grupy Volkswagena czyli w Skodach, Seatach, Audi i VW. Według danych przekazanych przez VW urzędowi, na polski rynek trafiło ok. 140 tys. aut z systemem manipulującym wynikami emisji spalin.

Zobacz też: Gigantyczne problemy Volkswagena z silnikami TDI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UOKiK uważa, że afera spalinowa może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, normy środowiskowe, a także techniczne. Jak napisano w komunikacie prasowym urzędu:

REKLAMA

„UOKiK zbada, czy konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd. Przeanalizuje m.in. materiały reklamowe dotyczące pojazdów z wadliwym systemem sterowania emisją spalin. Sprawdzi, czy zawierały one informacje dotyczące poziomu emisji tlenku azotu lub szczególnych właściwości w zakresie stopnia emisji spalin (np. deklaracje przyjazności dla środowiska). Urząd zamierza ustalić, czy rzeczywisty ich poziom odbiega od wartości deklarowanych w reklamach i ofertach przedsiębiorcy”

Aby ocenić rzetelnie skalę problemu i jego zakres, UOKiK powołał w roli ekspertów Transportowy Dozór Techniczny i Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Ich opinia ma pozwolić przygotować precyzyjną odpowiedź na pytanie, czy i jakie przepisy zostały złamane przez koncern Volkswagena.

Naprawa wadliwych silników TDI

Oprócz tego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce na bieżąco monitorować proces wprowadzanych przez niemiecki koncern samochodowy działań naprawczych. Warto przypomnieć, ze Volkswagena podał, że silniki 2.0 TDI otrzymają nowe oprogramowanie sterownika, a jednostki 1.6 TDI oprócz nowego algorytmu, zostaną poddane także modyfikacjom technicznym. VW nie określił jednak szczegółów tych napraw.

Na całym świecie wadliwe silniki EA189 znajdują się w około 11 milionach aut, z czego 8 milionów sprzedano na terenie Unii Europejskiej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA