REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi rozwija laserowe światła: wyższa rozdzielczość

Audi reflektory Matrix LED
Audi reflektory Matrix LED
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Audi razem m.in. z firmą OSRAM pracują nad nowymi, bardziej zaawansowanymi reflektorami laserowymi. Nowe światła mają mieć wyższą rozdzielczość oraz posiadać funkcję adaptacji, czyli dostosowywania wiązki światła do natężenia ruchu pojazdów jadących z naprzeciwka.

Audi pracuje nad nowymi reflektorami laserowymi

Audi powiększa swoją konkurencyjną przewagę na polu oświetlenia samochodowego. W projekcie „inteligentne światło laserowe dla kompaktowych i adaptacyjnych reflektorów wysokiej rozdzielczości" (iLaS), cztery pierścienie wspólnie z partnerami z sektora przemysłowego i naukowego, pracują nad reflektorem przyszłości. Dzięki laserowej technice Matrix wysokiej rozdzielczości, oświetlenie drogi jest jeszcze bardziej elastyczne i uniwersalne, niezależnie od sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Technika laserowa Matrix to bazujące na wiązce laserowej światła drogowe, po raz pierwszy zastosowane w roku 2014, w modelu Audi R8 LMX. Technika projekcji intensywnego, laserowego światła po raz pierwszy znalazła tu zastosowanie w kompaktowym, ale wyjątkowo wydajnym reflektorze.  

W rozwiązaniu tym, bardzo szybko poruszające się mikrolustro odbija światło lasera. Przy niewielkich prędkościach, światło rozprowadzane jest na większej powierzchni, a promień oświetlenia drogi jest szeroki. Przy większych prędkościach, kąt padania światła jest mniejszy, a jego intensywność i zakres wyraźnie większe. To ogromna zaleta podczas jazdy po autostradzie. Dodatkowo, wiązka światła może być precyzyjnie ukierunkowana. Oznacza to, że oświetleniem poszczególnych stref można sterować, kontrolując moment dopływania światła do tych konkretnych obszarów.  

REKLAMA

Nowością jest także inteligentne i błyskawiczne włączanie i wyłączanie diod laserowych w zależności od pozycji lusterka. Pociąga to za sobą dynamiczną zmianę szerokości wiązki światła. Podobnie jak dzieje się to w przypadku aktualnie montowanych w samochodach reflektorów Matrix LED, ulica zawsze jest jasno oświetlona, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. W czym zatem tkwi różnica? Laserowa technika Matrix daje światło w wyższej rozdzielczości, reagujące bardziej dynamicznie. Jego moc i możliwości są zatem lepiej wykorzystane, co prowadzi do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W Matrix Laser, niebieskie, laserowe diody produkowane i dostarczane przez firmę OSRAM, swoim światłem o długości fali 450 nanometrów oświetlają trzymilimetrowe, szybko poruszające się lustro.  Lustro odbija niebieskie światło lasera, kieruje je do konwertera zmieniającego je w światło białe, a następnie kierującego je na drogę.  Wyjątkowo odporne i trwałe lustro firmy Bosch, to mikroskopijny, elektryczno-optyczny system mechaniczny bazujący na technologii krzemowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi od wielu lat jest liderem pod względem oświetlenia samochodowego. Najważniejsze, wdrożone przez koncern z Ingolstadt innowacje to:

  • 2003: Audi A8 ze światłami adaptacyjnym (adaptive light)
  • 2004: Audi A8 W12 z diodowymi światłami do jazdy w dzień
  • 2008: Audi R8 z całkowicie diodowymi reflektorami
  • 2010: Audi A8 z reflektorami wykorzystującymi dane dostarczane przez system nawigacji
  • 2012: Audi R8 z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania
  • 2013: Audi R8 z reflektorami Matrix LED
  • 2014: Audi R8 LMX z laserowymi światłami drogowymi

W ramach rozpisanego na trzy lata projektu „iLaS”, Audi ściśle współpracuje z następującymi partnerami: Bosch, Osram oraz Instytut Techniki Świetlnej (LTI) Instytutu Technologii (KIT) w Karlsruhe. Projekt jest wspierany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA