REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?

Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?
Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmian w przepisach o wydawaniu certyfikatów poświadczających, że samochód spełnia wszystkie standardy (np. środowiskowe) i może trafić na rynek.

Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?

Organizacja konsumentów BEUC dotarła do nieujawnionych danych zebranych przez sekretariat Rady UE, z których wynika, że 11 krajów UE, w tym Niemcy, Włochy i Węgry, sprzeciwia się zmianom w przepisach o wydawaniu homologacji dla nowych samochodów.

REKLAMA

Nowe przepisy miałyby zapobiegać oszustwom podobnym do tych, które wyszły na jaw wraz ze skandalem wokół Volkswagena, kiedy okazało się, że niemiecki koncern stosował nielegalne oprogramowanie, by oszukiwać podczas testów emisji spalin.

Zobacz też: Czy ustawa o systemie monitorowania przewozu towarów uderzy w właścicieli warsztatów samochodowych?

Zmiany w procedurze homologacji zaproponowane przez Komisję Europejską

REKLAMA

W reakcji na tzw. Dieselgate Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmian w przepisach o wydawaniu certyfikatów poświadczających, że samochód spełnia wszystkie standardy (np. środowiskowe) i może trafić na rynek. Obecnie wydawanie homologacji leży w gestii władz krajowych, które bardzo często nie chcą narazić się producentom samochodów. To miałoby się jednak zmienić. KE chce, żeby w całej UE obowiązywały jednolite zasady wydawania homologacji. Ponadto państwa członkowskie miałyby wprowadzić krajowe programy nadzoru rynku oraz finansować ośrodki testujące auta. Możliwe będzie też nałożenie grzywny wysokości 30 tys. euro od samochodu na producenta, którego pojazdy nie będą spełniać wymogów lub który będzie próbował oszukiwać w testach.

Propozycje KE poparła w ubiegłym tygodniu komisja PE ds. rynku wewnętrznego. Kwestia reformy systemu homologacji pojazdów zostanie poruszona przez państwa członkowskie 20 lutego podczas Rady ds. konkurencyjności, gdzie prezydencja maltańska przedstawi swój raport z postępu prac w tym zakresie. W raporcie mowa jest o dwóch grupach państw, które albo wspierają reformę systemu, albo się jej sprzeciwiają, nie zostały one jednak wyszczególnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zakaz wjazdu do centrów miast dla silników Diesla od 2025 r.

REKLAMA

Tymczasem europejska organizacja konsumencka BEUC dotarła do niepublikowanych danych zebranych przez sekretariat Rady UE. BEUC przeanalizował odpowiedzi państw Wspólnoty na sondaż przeprowadzony przez Radę UE pod koniec 2016 r. Pytania dotyczyły zwłaszcza propozycji KE w sprawie zmian w wydawaniu homologacji dla nowych samochodów oraz programów nadzoru rynku. Wyniki badania pokazują, że 11 krajów UE - Bułgaria, Cypr, Czechy, Niemcy, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Portugalia, Rumunia i Szwecja - jest przeciwnych zmianom w przepisach. Kraje popierające reformę to: Austria, Dania, Francja, Malta, Holandia i Hiszpania. „Pośrodku” znajdują się natomiast: Belgia, Chorwacja, Estonia, Grecja, Wielka Brytania i Polska.

„To oznacza, że państwa znajdujące się +pośrodku+, jak np. Polska, co prawda nie blokują reformy systemu homologacji, ale też nie robią nic, żeby przyspieszyć jej wprowadzenie” – mówi PAP Pauline Constant z BEUC.

Organizacja ta obawia się, że jeśli 11 państw UE sprzeciwi się nowym przepisom, to cała reforma stanie pod znakiem zapytania.

„To bardzo niepokojące, że kilkanaście państw członkowskich próbuje podkopać wysiłki UE w celu niedopuszczenia do kolejnego skandalu w stylu +Dieselgate+. Wiele z tych krajów nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo w tej kwestii potrzebny jest nadzór na poziomie europejskim. Nie chcą też słyszeć o tym, jaką rolę w tym wszystkim pełni konflikt interesów między producentami samochodów, władzami krajowymi a prywatnymi ośrodkami testującymi. Kiedy widzimy, że Komisja (Europejska) i PE robią wszystko, by rozwiązać problem, to bardzo rozczarowuje, że kraje Wspólnoty unikają realnej zmiany” – mówi Monique Goyens, dyrektor generalna BEUC.

Zdaniem Goyens, jeśli UE chce uniknąć kolejnego skandalu jak ten z Volkswagenem i sprawić, że klienci odzyskają zaufanie do sektora motoryzacyjnego, „to kraje członkowskie powinny poprzeć Parlament Europejski i jak najszybciej, w ciągu najbliższych tygodni, przyjąć stanowisko w tej sprawie”.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa online, objazdy. Które drogi i skrzyżowania będą nieprzejezdne? [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu. Utrudnienia na drogach pojawiają się już 19 marca.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA