| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Drogi > Wielkopolska: zamiana drogi gminnej na wojewódzką

Wielkopolska: zamiana drogi gminnej na wojewódzką

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych umożliwia samorządom gminnym wyzwolenie się spod obowiązku kosztownego utrzymywania dróg, które mimo że są zakwalifikowane do gminnych spełniają wymagania, by zaliczyć je do kategorii wojewódzkich lub krajowych. W woj. wielkopolskim gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz (Wielkopolskie) podjęły uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej odcinka dawnej trasy krajowej nr 5 między Poznaniem a Gnieznem. Na mocy niedawno znowelizowanej ustawy trasa stanie się drogą wojewódzką.

Gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz (Wielkopolskie) podjęły uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej odcinka dawnej trasy krajowej nr 5 między Poznaniem a Gnieznem. Na mocy niedawno znowelizowanej ustawy trasa stanie się drogą wojewódzką.

Samorządy od kilku lat walczyły o zmianę ustawy o drogach publicznych, gdyż po otwarciu nowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Gnieznem dotychczasowy fragment drogi krajowej nr 5 o długości 35 km stał się drogą gminną. Drogę tę, zgodnie z ówczesnymi zapisami ustawy, musiały utrzymywać trzy wielkopolskie gminy: Swarzędz, Łubowo i Pobiedziska. Natężenie ruchu na tej trasie, mimo zmiany jej statusu, nadal jest duże.

Jak poinformował PAP w środę rzecznik prasowy urzędu w Pobiedziskach Artur Krysztofiak, rady trzech gmin podjęły jednakowe uchwały o oddaniu drogi do samorządu województwa. „Gminy od kilku lat walczyły o zmianę przepisów, które pozwolą na zdjęcie z ich budżetu ogromnego kosztu utrzymania głównej drogi pomiędzy Poznaniem a Gnieznem” - dodał.

Podjęcie uchwał było możliwe dzięki nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która weszła w życie w lipcu tego roku.

Zobacz też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 - ocena ekspertów

Burmistrz Pobiedzisk Dorota Nowacka zwróciła uwagę, że podjęte uchwały wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, przy czym wcześniej ich treść może jeszcze zakwestionować wojewoda.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to trasa wkrótce stanie się drogą wojewódzką i trafi we władanie samorządu Wielkopolski.

Zajmujący się transportem w regionie wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak powiedział w środę PAP, że było wiadomo, iż droga na pewno nie ma charakteru lokalnego. „Ze względu na funkcję i obciążenie nie powinna być nawet wojewódzką, a dalej krajową. Nie dyskutujemy jednak ze stanem prawnym – drogę przejmujemy” – dodał Jankowiak.

Swarzędz utrzymywał ponad 10 km fragment drogi. Burmistrz miasta Marian Szkudlarek podliczył, że średnio w roku przeznaczał na trasę 270 tys. zł, a w ostatnim czasie po podmyciu drogi wydał 85 tys. zł na jej zabezpieczenie. „Koszty utrzymania były duże. Stan drogi jest zły - ona ma praktycznie 30 lat i nadaje się do remontu” – wskazał.

Jankowiak zwrócił uwagę, że remont trasy nie będzie priorytetem zaraz po jej przejęciu przez województwo, bo nie ma takiej potrzeby, a w regionie są „drogi wojewódzkie w gorszym stanie”. „Ze względu na duże natężenie ruchu skupimy się na zimowym utrzymaniu, a jego standard będzie musiał być zbliżony do drogi krajowej” – zapowiedział.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Pasierbek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »