| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Używane > Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Dwa miejskie maluchy, Fiat Panda z Włoch, a w zasadzie z Polski, Daewoo Matiz z Korei, ale równie mocno związany z naszym nadwiślańskim krajem. Oba popularne, ale który lepszy?

Fiat mierzy 3538 mm długości, 1522 mm szerokości, 1540 mm wysokości i 2299 mm rozstawu osi. Daewoo odpowiednio: 3495 mm, 1495 mm, 1485 mm i 2335 mm. 

Matiz jest za to o dobre 200 kilo lżejszy od Pandy – gotowy do jazdy waży niecałe 800 kilogramów, podczas gdy waga włoskiego modelu sięga prawie tony.

Rzućmy okiem pod maskę

Łatwiej zajrzeć do Matiza – na polskim rynku dominuje jedna wersja silnikowa. Trzycylindrowy motor o pojemności 796 ccm rozwija moc 51 koni mechancznych. Niewiele, ale w połączeniu z niską wagą uzyskujemy zadowalające osiągi. Mniej więcej po 15 sekundach rozpędzania Matiz osiągnie prędkość 100 km/h, maksymalnie pojedzie ok. 150 km/h. Do miasta wystarczy.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Panda

Panda daje większy wybór silników: 1.1 o mocy 54 KM, 1.2 - 60 KM, rzadko występująca wersja 100 HP 1.4 16V o mocy 100 KM oraz ciekawy diesel 1.3 16V Multijet o mocy 70 KM. Z wersji benzynowych warto wybrać 1.2 – niby to tylko o 6 KM więcej, ale dla dynamiki, elastyczności i kultury pracy ma to olbrzymie znaczenie. Idealny wydaje się wysokoprężny 1.3 – Fiaty może i mają opinię aut awaryjnych, ale włoskie silniki są rewelacyjne. Panda ma też kilka ciekawych wersji – jest i rekreacyjny model 4x4, i odmiana Natural Power napędzana benzyną lub gazem ziemnym (CNG). W pełni zasłużony punkt dla Fiata.

Wady, awarie i koszta

Daewoo Matiz jest autem leciutkim. Lepiej dla niego byłoby, gdyby utył kilka kilo, ale miał grubszą blachę. Jego karoseria łatwo się gniecie i lubi korodować. I to główna wada koreańskiego autka. Jest ponadprzeciętnie trwałe – jego właściciele bez większych przygód osiągają przebiegi rzędu 300 tys. km. Przez ten czas wymieniają wahacze (mniej więcej co 50 tys. km za jakieś 100 zł za sztukę) i pasek rozrządu, co 90 tys. km, najlepiej z pompą wody. Powinno to kosztować nie więcej niż 300-400 zł. Ogólnie rzecz ujmując – niewiele części do Matiza kosztuje więcej, niż stówę.

Z taką samą regularnością pasek wymieniają właściciele Pand, zapłacą za to 300-400 zł. Panda również jest autem mało awaryjnym. Jeśli coś zawodzi, to jest to elektryka lub osprzęt silnika – pompy, paski. To nowocześniejsza  konstrukcja i serwis jest droższy, niż w przypadku Matiza, ale w razie czego budżetu nie zrujnuje.

Kupujemy

Matiz nie dość, że jest naprawdę tani w eksploatacji, to jeszcze nie kosztuje dużo. Auta z początku produkcji można kupić już za 3 tysiące złotych. Lepiej jednak dołożyć kilka złotych i poszukać auta z przełomu wieków. Duży wybór jest w okolicach pięciu tysięcy, dostajemy też auto mniej zużyte. Warto zwrócić uwagę, by nie miało żadnych śladów po stłuczkach - cienka blacha niszczy się bardzo łatwo i na dużej powierzchni, trudno potem dobrze ją naprawić. Absolutnie najdroższe Matizy kosztują maksymalnie 8-9 tysięcy - są w miarę młode i w świetnym stanie.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Fiat Panda
Fiat Panda

Fiat Panda
Fiat Panda

FSO Matiz - produkowane niegdyś na Żeraniu
FSO Matiz - produkowane niegdyś na Żeraniu

FSO Matiz
FSO Matiz

CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Nawrocki

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK