| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Używane > Nieśmiertelna "trójka"

Nieśmiertelna "trójka"

Liczba wersji silnikowych BMW E36 może jednak przyprawić o ból głowy. Podobnie jak próba znalezienia egzemplarza w dobrym stanie.

Kupując używane BMW możesz pogubić się w mnogości opisów modeli, wersji, silników... Pamiętaj, że pierwsza cyfra określa serię – 1, 3, 5 albo 7, a kolejne cyfry – pojemność silnika. Np. BMW 318 to seria 3 z silnikiem 1.8. Ale od wszystkiego są wyjątki...

Historia modelu

Na szczęście niewiele wątpliwości czeka na nabywców BMW serii 3 z lat 1990-2000. Ale liczba wersji może przyprawić o zawrót głowy. Inkryminowane auta określane są jako model E36 – następca E30 i protoplasta E46. Były produkowane w różnych wersjach nadwozia – sedan, coupe, kompakt, touring (czyli kombi), kabriolet oraz – jakby tego było mało – Top Cabrio Baur. Ta ostatnia wersja to egzemplarz raczej kolekcjonerski, na rynek trafiło ich ok. 4000. Mają specyficzny składany dach, pozwalający – w dużym skrócie - na o(d)słonięcie tyłu, przodu, lub całości auta. Na wysokości słupka B zamontowany jest pałąk przeciwkapotażowy.

Zobacz również: Opinie kierowców o BMW serii 3

Sedan był produkowany do roku 1998 (zastąpiła go wersja E46), reszta wychodziła z taśm do roku 1999. Jedynie trzydrzwiowa wersja kompaktowa była montowana do roku 2000 i ta data jest oficjalnie wieszczy koniec E36.

Silniki

W silnikach trójki nie brak mocy, w zasadzie tylko najsłabsze wersje rozpędzają auto do setki wolniej, niż w 10 sekund i nie dociągają do 200 km/h. Zresztą BMW nieustannie poprawiało swoje motory w dążeniu do perfekcji. O nich samych można napisać pracę doktorską.

Wersje silnikowe BMW E36
Model, ozn. silnika Pojemność/układ Moc
316i, M40 1.6 R4 100 KM/5500
316i, M43 1.6 R4 102 KM/5500
318i, M40 1.8 R4 113 KM/5500
318i, M43 1.8 R4 115 KM/5500
318is, M42 1.8 R4 136 KM/6000
318is, M44 1.9 R4 139 KM/6000
320i, M50 2.0 R6 150 KM/5900-6000
320i, M52 2.0 R6 150 KM/5900
325i, M50 2.5 R6 192 KM/5900-6000
323i, M52 2.5 R6 170 KM/5500
328i, M52 2.8 R6 193 KM/5300
M3 S50 B30 3.0 R6 286 KM/7000
M3 S50 B32 3.2 R6 321 KM/7400
318td, M41 1.7 R4 diesel 90 KM/4400
325td, M51 2.5 R6 diesel 143 KM/4800
325tds, M51 2.5 R6 diesel 133 KM/4600

W E36 montowano rzędowe czwórki i szóstki. Silniki czterocylindrowe wystarczają do normalnej jazdy, warto jednak sięgnąć po sześciocylindrowy. Więcej mocy, lepsze osiągi a różnica w cenie już nie taka duża. Z diesli ponoć najmniej awaryjny jest ten najmniejszy, wersje 2.5 nie są zbyt popularne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »