| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Testy aut > Nowe > Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

Toyota Land Cruiser to przedstawiciel zagrożonego wyginięciem gatunku tzw. „prawdziwych terenówek”. Zaparkowany w centrum handlowym Land Cruiser budzi śmiech, a skrzydła rozwija dopiero na miękkim podłożu.

Silnik i napęd

Pod maską znalazł się czterocylindrowy diesel D4D o pojemności 3 litrów, mocy 190 koni mechanicznych i momencie obrotowym 420 Nm. Nikt od terenowego auta wielkości małego domu i ważącego 2080 kilogramów nie spodziewa się dynamiki, więc 11,7 sekundy do setki i 175 km/h prędkości maksymalnej wydaje się wystarczające. Moc nie jest problemem, jest nim za to kultura pracy silnika o czterech cylindrach. W aucie tej klasy zdecydowanie przydałyby się jeszcze dwa cylindry, najwyraźniej jednak fabryka postawiła na oszczędność. W mieście Land Cruiser potrzebuje około 12 litrów oleju napędowego do przejechania 100 kilometrów, więc w porównaniu z benzynową alternatywą jest to bardzo rozsądny wynik. W ofercie jest jeszcze rzędowa szóstka o pojemności 4 litrów i mocy 282 KM. Auto staje się wtedy szybkie, ma 9,2 sekundy do setki, jednak spalanie rośnie dość poważnie. Producent podaje spalanie na poziomie 14,7 litra na sto kilometrów w mieście.

Zobacz również: Test Suzuki SX4: Chomik na kofeinie

Pneumatyczne zawieszenie w połączeniu z wysokoprofilowymi oponami właściwie całkowicie izoluje kierowcę od drogi. Wibracji i hałasów wywołanych spotkaniami z dziurami czy krawężnikami praktycznie nie czuć ani nie słychać. Ma to swoją cenę: Land Cruiser prowadzi się leniwie, jak wielki zaspany niedźwiedź, ale w aucie tej wielkości i o tej masie to nic dziwnego. Napęd na cztery koła jest stały, a moc silnika jest dystrybuowana na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. Oprócz tego auto wyposażono też w reduktor, blokadę centralnego dyferencjału, układ zmiennej sztywności stabilizatorów poprzecznych (zwie się to KDSS), a także elektroniczne układy wspomagające pokonywanie podjazdów i zjazdów.

Jest jeszcze kilka innych parametrów ważnych dla aut terenowych, ale dobrze byłoby wyjaśnić najpierw, o co w nich chodzi. Zapewne zdziwi was informacja, że auto terenowe ma swoją urzędniczą definicję, stworzoną przez szefa nieistniejącego już Ministerstwa Transportu i Gospodarki Wodnej. Jegomość ów stworzył krótką listę definiującą auto terenowe kategorii G. Wśród elementów oczywistych są takie rzeczy jak napęd na cztery koła (nawet jeśli jedna z osi jest dołączana).

Według rozporządzenia ministra, samochód musi mieć przynajmniej jeden mechanizm różnicowy z możliwością blokady. Auto bez przyczepy musi też mieć możliwość podjechania pod wzniesienie co najmniej 30%, czyli o nachyleniu 13,5 stopnia. Oprócz tego, samochód terenowy musi spełniać 5 z 6 warunków: kąt natarcia minimum 25 stopni, kąt zejścia minimum 20 stopni, kąt rampowy minimum 20 stopni, oraz mieć prześwit conajmniej 180 mm pod osiami i 200 mm między osiami.

Co to wszystko oznacza? Nachylenie podjazdu i prześwity są dość oczywiste, mniej jasne są już kąty rampowe, natarcia i zejścia. Kąt rampowy wyznacza jak wysoką przeszkodę można pokonać bez zawieszenia się podwoziem. Z kolei kąt natarcia wyznacza maksymalne nachylenie zbocza, na które można wjechać bez zahaczenia o powierzchnię drogi zderzakiem. Kąt zejścia z kolei dotyczy tego samego, ale z tyłu samochodu. Najlepiej jednak wyjaśni wam to infografika poniżej.

Na podstawie tych parametrów można porównywać między sobą możliwości aut terenowych, choć oczywiście nie można dzięki nim stworzyć sobie kompletnego obrazu możliwości trakcyjnych auta. W przypadku Land Cruisera kąt rampowy wynosi 22, kąt natarcia 32, a kąt zejścia 22 stopnie. Prześwit to 23 centymetry, zaś maksymalna głębokość brodzenia w wodzie to 70 centymetrów, całkiem nieźle. Maksymalny kąt podjazdu pod jaki podjechać może Land Cruiser to z kolei 42 stopnie.

Zobacz również: Test Suzuki SX4: Chomik na kofeinie

Trudno jest więc spierać się z twierdzeniem, że Toyota Land Cruiser jest prawdziwym autem terenowym. Jak się to jednak ma do rzeczywistości? Ze względu na swoją masę i gabaryty nie jest to najpopularniejszy kandydat na auto do rajdów terenowych, jednak ze względu na właściwości terenowe a także na niezawodność Land Cruiser zdobył ogromną popularność w australijskim buszu. My sami zabraliśmy Toyotę w miejsce, gdzie często spotykają się miłośnicy quadów i aut terenowych i pozwoliliśmy mu trochę poszaleć po piaszczystych górkach. Po włączeniu reduktora i spięciu obu osi naprawdę niewiele rzeczy robiło na Land Cruiserze wrażenie. Jego możliwości ograniczone były właściwie tylko jego wielkością, masą oraz drogowymi oponami. Biorąc pod uwagę fakt, że Land Cruiser jest również bardzo przyjemnym autem do miasta i w długie trasy, jest to nie lada osiągnięcie. Ludzie, którym możliwości terenowe Land Cruisera nie wystarczą i tak już od dawna jeżdżą Unimogami czy Iveco Daily 4x4. A to już zupełnie inna liga.

No właśnie, miasto. Toyota Land Cruiser to duży samochód, zdziwiło mnie jednak jak bardzo jest on poręczny. Oczywiście parkowanie trzeba planować w wyprzedzeniem, zwłaszcza na ciasnych parkingach w centrach handlowych trzeba się trochę nagimnastykować. Ciekawe jest jednak to, że to mierzące prawie pięć metrów auto ma promień zawracania 5,7 metra, tylko o pół metra więcej od o wiele mniejszej Toyoty Auris. W ruchu ulicznym auto budzi respekt, rzadko zdarzało się aby po wyrzuceniu kierunkowskazu na sąsiednim pasie „magicznie” nie znajdowało się miejsce. Podsumowując, Land Cruiser jest przyjemnym w użytkowaniu i poręcznym samochodem… ale tylko jeśli dodamy na końcu zastrzeżenie „jak na tak duże auto”.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Fotele są wygodne, a miejsca jest mnóstwo(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Fotele są wygodne, a miejsca jest mnóstwo(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Centralna konsola jest łatwa w obsłudze(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Centralna konsola jest łatwa w obsłudze(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Zmieniono m.in kształt przednich i tylnych lamp(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Zmieniono m.in kształt przednich i tylnych lamp(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Tak samo jest z tyłu (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Tak samo jest z tyłu (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Skrzynia pracuje nieco ospale, natomiast imitacja drewna robi dobre wrażenie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Skrzynia pracuje nieco ospale, natomiast imitacja drewna robi dobre wrażenie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Radiem jak i zestawem głośnomówiącym można sterować z kierownicy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Radiem jak i zestawem głośnomówiącym można sterować z kierownicy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Bagażnik jest przepastny, a po złożeniu foteli jest go jeszcze więcej (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Bagażnik jest przepastny, a po złożeniu foteli jest go jeszcze więcej (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Automatyczna skrzynia biegów ma pięć przełożeń (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Automatyczna skrzynia biegów ma pięć przełożeń (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Land Cruiser w terenie radzi sobie świetnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Land Cruiser w terenie radzi sobie świetnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Silnikowi diesla przydałyby się dwa dodatkowe cylindry aby poprawić kulturę pracy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Silnikowi diesla przydałyby się dwa dodatkowe cylindry aby poprawić kulturę pracy(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Na centralnej konsoli na znajdują się przyciski obsługujące reduktor, wspomaganie zjazdu/podjazdu i centralny dyferencjał (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Na centralnej konsoli na znajdują się przyciski obsługujące reduktor, wspomaganie zjazdu/podjazdu i centralny dyferencjał (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Maksymalny kąt podjazdu to 42 stopnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Maksymalny kąt podjazdu to 42 stopnie(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Auto stoi na wielkich 18 calowych felgach i kołach 265/60 (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Auto stoi na wielkich 18 calowych felgach i kołach 265/60 (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Schowek po stronie pasażera (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Schowek po stronie pasażera (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

W 2010 roku seria 200 przeszła facelifting (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
W 2010 roku seria 200 przeszła facelifting (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Kąty rampowe, zejścia i natarcia też są na przyzwoitym dla auta terenowego poziomie (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Kąty rampowe, zejścia i natarcia też są na przyzwoitym dla auta terenowego poziomie (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Panel sterowania lusterkami i elektrycznym ogrzewaniem(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Panel sterowania lusterkami i elektrycznym ogrzewaniem(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Land Cruiser ma stały napęd na cztery koła, reduktor i blokadę dyferencjału międzyosiowego(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Land Cruiser ma stały napęd na cztery koła, reduktor i blokadę dyferencjału międzyosiowego(Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Wnętrze jest surowe i plastikowe, ale dobrze wykonane i zmontowane (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Wnętrze jest surowe i plastikowe, ale dobrze wykonane i zmontowane (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Ekran LCD jest całkiem spory (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Ekran LCD jest całkiem spory (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

Zegary są bardzo czytelne (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl
Zegary są bardzo czytelne (Toyota Land Cruiser 3,0 D4D 190 KM X) fot. moto.wieszjak.pl

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »