REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda MX-5 samczym okiem

Paweł Dobosz
Mazda MX-5
Mazda MX-5

REKLAMA

REKLAMA

O tym aucie marzyłem od dawna. W zeszłym roku przymierzałem się nawet do kupna małego roadstera Mazdy, oferowanego wtedy za niespełna 90000 zł. Miłość do Alfy Romeo była jednak silniejsza. Teraz, po jazdach testowych MX-5 wiem, że podjęta przeze mnie decyzja była słuszna. Wiem też, że obok Alfy, bardzo chętnie zobaczyłbym na swoim parkingu małą Mazdę.

Hmmmm... (przed startem)

REKLAMA

W Maździe MX-5 rzeczywiście czuje się sportowego ducha - już na początku można zauważyć, że całe wnętrze zostało zaplanowane pod kątem dżokejów i gimnastyczek. Pełnowymiarowy facet będzie miał problemy z instalacją wewnątrz auta. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że co więksi panowie będą musieli zabrać ze sobą na przejażdżkę łyżkę do butów, bo bez jej pomocy nie uda się opuścić wnętrza pojazdu.

Po minucie od włączenia silnika ciasnota przestaje przeszkadzać. Najpierw 20 sekund stoimy, bo musimy schować dach (niestety nie można tego zrobić podczas jazdy). Sam proces składania dachu trwa kilkanaście sekund, ale wcześniej musimy go ręcznie odblokować, co zajmuje kilka chwil. Tym niemniej warto poczekać, bo możliwość jazdy pod gołym niebem to główna przyczyna, dla której kupujemy takie auta. Dodatkowo, po otworzeniu dachu, osobnicy o wzroście ponad 180 cm, przestaną zahaczać o podsufitkę.

Pyr, pyr, pyr... (kołowanie)

Kolejne kilkadziesiąt sekund zajmuje wyjechanie na drogę, na której można w końcu wcisnąć pedał gazu i zmusić silnik do wejścia na wysokie obroty. Dopóki wskazówka nie przesunie się na górną połowę obrotomierza przyjemność z jazdy jest… niewielka. Silnik na niższych obrotach dość leniwie reaguje na otwarcie przepustnicy. Co gorsza jego brzmienie jest zbyt grzeczne. Japońscy inżynierowie powinni w tym względzie wziąć przykład z włoskich kolegów, którzy co prawda konstruują samochody z wyprzedawanych w Zimbabwe elementów produkowanych przez emerytowane szwaczki, ale zawsze dbają o to by brzmiały one nieco agresywniej, niż atak formacji bombowców nurkujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Vrrrroooom... (ja lecę!!!)

Po przekroczeniu 4 tysięcy obrotów wszystko się zmienia. Auto nabiera wigoru, silnik zaczyna lepiej brzmieć, a kierowca zaczyna się zastanawiać po co mu kobieta skoro może kupić Mazdę – przyjemność jest podobna (i nie maleje po pierwszych jazdach), a koszty utrzymania na dłuższą metę niższe. Przyspieszenie do „setki” trwa około 7,5 sekundy (tak twierdzi producent). W rzeczywistości wydawało mi się, że trwa to nieco dłużej, ale nie miało to znaczenia. Bo nie przyspieszanie sprawia największą radość tylko jazda w zakrętach.

Zobacz również: Futurystyczna Mazda Shinari

REKLAMA

Auto prowadzi się doskonale a kierowca przez cały czas ma pełną kontrolę nad tym co się dzieje. Jest nawet lepiej – to auto zgadywało czego chcę i dokładnie tak się zachowywało. Chcę przejechać zakręt bez żadnych sensacji? Nie ma sprawy. Chcę lekkiego uślizgu? Proszę bardzo. Chcę wrócić na właściwy tor jazdy? Powiedz tylko kiedy. Prawdopodobnie gdybym pomyślał, że chcę mieć randkę z Penelope Cruz to Mazda też by to załatwiła. Żałowałem tylko, że poruszam się w normalnym ruchu. To ograniczało sprawdzenie pełni możliwości tego autka.

Zawieszenie też sprawiło mi miłą niespodziankę. Przed jazdą umówiłem się na wizytę u dentysty, bo byłem przekonany, że na dziurawych warszawskich ulicach wypadnie mi kilka plomb. Jednak okazało się, że Mazda jest zaskakująco komfortowa, jak na tego typu auto i oferuje idealny kompromis między tłumieniem nierówności a skłonnością do przechyłów na zakrętach.

Zobacz również: Właściciele Mazd MX-5 chcą pobić rekord Guinnessa

Co jeszcze podobało mi się w aucie? Idealna ergonomia – w aucie ani przez chwilę nie zastanawiałem się, gdzie znaleźć jakiś przycisk lub przełącznik. Wszystko było dokładnie tam gdzie powinno. Jest to ważne, bo jako typowy przedstawiciel płci brzydszej nie rozpakowuję instrukcji nie mówiąc o jej czytaniu.

Uuuuuu... (lądowanie)

REKLAMA

Wady? Bagażnik mieszczący damską kosmetyczkę może stanowić problem, ale z drugiej strony – po co mi damska kosmetyczka? Nawet jeśli posiadasz rodzinę to będąc przy zdrowych zmysłach nie potraktujesz Mazdy MX-5 jako rodzinnego samochodu na długie wyprawy. Pachnące „taniością” uchwyty na kubki i tandetne osłony przeciwsłoneczne też nie są w stanie popsuć dobrego nastroju za kierownicą.

Dlatego jeśli:
a) posiadasz już samochód, którym można wyruszyć w dłuższą trasę (w MX-5 na taki krok zdecydują się tylko osobniki niepełnowymiarowe oraz masochiści),
b) nikt nie ogranicza Twoich zapędów za kierownicą (czyt. jesteś singlem lub masz wyrozumiałą partnerkę),
c) lubisz czerpać radość z jazdy,
d) masz na zbyciu 105 000 złotych…
…umów się na jazdę próbną a niewykluczone, że wrócisz do domu jako dumny posiadacz jednego z najlepszych, stosunkowo tanich roadsterów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA