| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Zasady ekojazdy w zimie

Zasady ekojazdy w zimie

Technika ekojazdy sprzyja bezpieczeństwu podczas jazdy po śliskiej nawierzchni w warunkach zimowych. W dużej mierze na ograniczenie zużycia paliwa wpływa jazda płynna, bez nagłych przyspieszeń bądź hamowań.

Żeby oszczędzić paliwo jedź płynnie

Bardzo szybka jazda np. po niemieckiej autostradzie, gdzie na wielu odcinkach obowiązuje jedynie sugerowany limit prędkości, na dłuższą metę nie ma sensu. W zależności od modelu samochodu i rodzaju jednostki napędowej po przekroczeniu konkretnej prędkości samochód zaczyna na tyle dużo palić, że w przypadku dalekiej podróży częstotliwość z jaką będziemy musieli zatrzymywać się na stacjach benzynowych w celu uzupełnienia paliwa w baku zniweluje zaoszczędzony czas wynikający z prędkości jazdy. W rezultacie pędząc, dojedziemy na miejsce później niż gdybyśmy jechali ze stałą ale o wiele niższą prędkością.

Mimo, że większość Polaków deklaruje stosowanie reguł ekojazdy, to większość łamie jej podstawowe zasady. Ekojazda to płynna jazda, przynosząca wymierne korzyści w postaci oszczędności od 5 do nawet 25% paliwa, zmniejszenia kosztów eksploatacji, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zobacz też: Jak parkować zimą?

Przy jakich obrotach zmieniać biegi?

Jedną z najważniejszych zasad ekojazdy jest płynna jazda ze stałą prędkością, bez nagłego przyspieszania i hamowania – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Bieg należy zmieniać na wyższy tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Powinno się więc redukować biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min, a zmieniać bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych. Pamiętajmy, że z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.

Podczas jazdy zaleca się przyspieszanie poprzez wciśnięcie 3/4 pedału gazu. Ważne też, aby nie “wrzucać luzu” podczas dojeżdżania do skrzyżowania lub zatrzymywania się. W czasie postoju dłuższego niż 1 minuta warto wyłączać silnik samochodu.

Do zwiększenia spalania przyczynia się niepotrzebne obciążenie samochodu, więc warto opróżnić bagażnik i bez potrzeby nie jeździć z zamontowanym na dachu boksem.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wykryć śliską nawierzchnię?

Źródło: Materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Wądrzyk

Ekspert Equity Investments S.A. w dziedzinie kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »