| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Miasto > Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

Najłatwiejsza sytuacja jest wówczas, gdy droga podporządkowana kończy się na takim skrzyżowaniu, czyli nie jest możliwa dalsza jazda na wprost. Skręt w lewo jest wówczas łatwiejszy niż na klasycznym skrzyżowaniu, ponieważ nie ma pojazdów, nadjeżdżających z przeciwka.

Trzeba jedynie zwracać uwagę na pojazdy, nadjeżdżające drogą główną z obu stron i zaczekać, aż będzie dostatecznie dużo miejsca na bezpieczne wykonanie zaplanowanego manewru. To samo dotyczy skrętu w prawo. Kierowcy, jadący główną drogą przez takie skrzyżowanie najczęściej często nie stosują się do przepisów, obowiązujących na skrzyżowaniach i do znaków drogowych. Tak więc przy wyjeździe w prawo można doprowadzić do czołowego zderzenia z pojazdem, którego kierowca uznał, że można na takim skrzyżowaniu wyprzedzać bezkarnie.

Zobacz też: Jak jeździć podczas mgły?

Ponieważ przepis, mówiący o pierwszeństwie na skrzyżowaniach jest napisany w ten sposób, iż zawsze winnym wypadku jest kierowca, wyjeżdżający z drogi podporządkowanej, nawet gdy jadący główną złamie kilka przepisów, wiec na wszelki wypadek należy wyczekać na odpowiedni moment, kiedy pojazdy, zbliżające się drogą główna się do skrzyżowania z obu stron będą w dostatecznej odległości.

O wiele trudniej wyjechać z drogi podporządkowanej na tego typu skrzyżowanie, gdy droga główna skręca na nim w boczne odgałęzienie. Trudności stwarzają tu wyłącznie kierowcy, jadący tą drogą, ponieważ najczęściej nie włączają kierunkowskazu, aby zasygnalizować swoje zamiary. Kierowca, jadący drogą podporządkowaną, musi domyślać się, czy nadjeżdżający z przeciwka pojazd pojedzie prosto, czyli wjedzie w drogę podporządkowaną, czy będzie kontynuował jazdę drogą główną.

Ponieważ odgadywanie zamiarów innych kierowców ma wiele wspólnego z jasnowidzeniem, a to występuje niesłychanie rzadko, należy uznać, że wszystkie bez wyjątku pojazdy będą jechały główną drogą i oczekiwać, aż ostatni z nich przejedzie przez skrzyżowanie. Czasem może to trwać nawet kilkadziesiąt minut, przy czym część z nich wjedzie w drogę podporządkowaną, także tego nie sygnalizując wcześniej.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Co gorsza, zarówno jazda na wprost z drogi podporządkowanej jak i skręt w prawo w drogę główną są na takim skrzyżowaniu manewrami o prawie identycznym stopniu trudności. Jedynie podczas skręcania w prawo można nie zwracać większej uwagi na pojazdy, dojeżdżające do skrzyżowania z naszej prawej strony – one jadą w większości przypadków swoim pasem i nasz manewr nie koliduje z ich torem jazdy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ProfiAuto

ProfiAuto to należąca do firmy Moto-Profil marka zrzeszająca ponad 150 hurtowni, sklepów i warsztatów, znajdujących się w miastach na terenie całej Polski. Pod szyldem ProfiAuto funkcjonują wyselekcjonowane, najlepsze na rynku motoryzacyjnym podmioty.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »