| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Eko > Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

Opona z wyższym ciśnieniem niż standardowe (zalecane) ma mniejszą powierzchnię styku z asfaltem. To oznacza mniejsze opory toczenia i mniejszą silę potrzebną do napędzenia, a zatem i mniejsze obciążenia dla silnika, które przekłada się na niższe spalanie. Proste? I w dodatku skuteczne.

Jak pompować?

Zakładając zatem, że producent dopuszcza ciśnienie w granicach od 2,6 do 2,9 atmosfery opłaca się dopompować opony do wartości 2,9 (i pod żadnym pozorem nie najeży więcej!). Utrzymywanie wysokiego ciśnienia daje spadek spalania w granicach około 0,3 – 0,5 procenta. Niby niedużo, ale taka operacja dopompowania kół przecież nic nie kosztuje!

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Wykorzystując maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie trzeba jednak pamiętać o tym, że będziemy zmuszeni do częstszej jego kontroli – również podczas postojów w trasie. Nagrzewanie się opon i wzrost ciśnienia jest nieunikniony...

Eko jazda na zużytych oponach – KIEPSKI POMYSŁ...

Wraz ze wzrostem zużycia bieżnika mogą maleć opory toczenia. W zużytej oponie cieńsze jest czoło bieżnika, niższe są jego klocki, które ulegają mniejszym zniekształceniom w czasie kontaktu z nawierzchni. Wszystko to powoduje spadek masy i wzrost sztywności opony, a efekt to obniżenie oporów toczenia. To udowodniony naukowo fakt.

Co więcej efekty zużywania się opon są wyraźnie odczuwalne w kosztach utrzymania auta – czytaj spalaniu. W pewnych przypadkach różnica oporów toczenia pomiędzy nową oponą, a oponą, która osiągnie limit 1,6 mm wysokości bieżnika może wynosić 16%, a nawet więcej.

Zobacz też: Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Jest jednak jedno bardzo poważne „ALE”: Zużyta opona może mieć ponad 10% - maksymalnie 16% mniejsze opory toczenia niż nowa. Jednocześnie o jej przyczepność i sterowność auta spada o ponad 20 procent!.

PRAWIDŁOWE CIŚNIENIE W OPONACH  wpływa na:
- przyczepność,
- przebieg,
- odporność na przebicia,
- kierowalność pojazdu,
- uszkodzenia felgi,
- komfort jazdy,
- opory toczenia - zużycie paliwa,

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Prawne ciekawostki

Praca

Oferty pracy z praca.pl

Ostatnio na forum

Nasze recenzje

Eksperci infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem Infor.pl »