| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Eko > Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Jak obniżyć spalanie – co zrobić, żeby samochód mniej palił – wyższe ciśnienie w oponach ile można zyskać?

Temat ograniczenia spalania przez zmianę ciśnienia w kołach to wykorzystanie czystych praw fizyki i... niestety łamanie zasady stosowania się do zaleceń producenta.

Opona z wyższym ciśnieniem niż standardowe (zalecane) ma mniejszą powierzchnię styku z asfaltem. To oznacza mniejsze opory toczenia i mniejszą silę potrzebną do napędzenia, a zatem i mniejsze obciążenia dla silnika, które przekłada się na niższe spalanie. Proste? I w dodatku skuteczne.

Jak pompować?

Zakładając zatem, że producent dopuszcza ciśnienie w granicach od 2,6 do 2,9 atmosfery opłaca się dopompować opony do wartości 2,9 (i pod żadnym pozorem nie najeży więcej!). Utrzymywanie wysokiego ciśnienia daje spadek spalania w granicach około 0,3 – 0,5 procenta. Niby niedużo, ale taka operacja dopompowania kół przecież nic nie kosztuje!

49,90 złJazda z Hołkiem

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Wykorzystując maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie trzeba jednak pamiętać o tym, że będziemy zmuszeni do częstszej jego kontroli – również podczas postojów w trasie. Nagrzewanie się opon i wzrost ciśnienia jest nieunikniony...

Eko jazda na zużytych oponach – KIEPSKI POMYSŁ...

Wraz ze wzrostem zużycia bieżnika mogą maleć opory toczenia. W zużytej oponie cieńsze jest czoło bieżnika, niższe są jego klocki, które ulegają mniejszym zniekształceniom w czasie kontaktu z nawierzchni. Wszystko to powoduje spadek masy i wzrost sztywności opony, a efekt to obniżenie oporów toczenia. To udowodniony naukowo fakt.

Co więcej efekty zużywania się opon są wyraźnie odczuwalne w kosztach utrzymania auta – czytaj spalaniu. W pewnych przypadkach różnica oporów toczenia pomiędzy nową oponą, a oponą, która osiągnie limit 1,6 mm wysokości bieżnika może wynosić 16%, a nawet więcej.

Zobacz też: Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Jest jednak jedno bardzo poważne „ALE”: Zużyta opona może mieć ponad 10% - maksymalnie 16% mniejsze opory toczenia niż nowa. Jednocześnie o jej przyczepność i sterowność auta spada o ponad 20 procent!.

PRAWIDŁOWE CIŚNIENIE W OPONACH  wpływa na:
- przyczepność,
- przebieg,
- odporność na przebicia,
- kierowalność pojazdu,
- uszkodzenia felgi,
- komfort jazdy,
- opory toczenia - zużycie paliwa,

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ20
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem Infor.pl »