REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Tomasz Czopik
Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Tomasza Czopika. Logo.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Tomasza Czopika. Logo.
SBJ

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc od 7-miu lat Szkołę Doskonalenia Techniki Jazdy, zaobserwowałem wiele zachowań naszych kursantów. Są nimi głównie przedstawiciele handlowi dużych koncernów i Banków, szeregowi pracownicy biurowi dużych Firm jak również tak zwana „wyższa półka” czyli zamożni klienci przedsiębiorstw. Słowem przekrój driverów czyli wszyscy!

Muszę przyznać, że świadomość zagrożeń na polskich drogach naszych rodzimych kierowców rośnie i jeździmy coraz lepiej i spokojniej. Ale rośnie bardzo mozolnie...

REKLAMA

O niektórych elementach bezpiecznej jazdy w naszym kraju napiszę w kilku felietonach, postawię kilka tez, charakteryzujących prowadzących samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe i wspólnie się zastanowimy jak sobie radzić z nadal dramatyczną statystyką wypadków i ofiar na drogach w Polsce. Większość moich obserwacji i prób wprowadzenia odpowiedniej nauki prowadzenia pojazdów wywodzi się ze szkoleń przeprowadzanych na torach i lotniskach w całej Polsce.

Zobacz nasz serwis: technika jazdy

Zacznę od prozaicznej sprawy, budzącej często uśmieszek lekceważenia u moich kursantów; Pozycji za kierownicą i – co za tym idzie – kręcenia kierownicą.

Wbrew pozorom to niebywale ważna rzecz; okazuje się że wiele stłuczek ale i potężnych „dzwonów” miało miejsce na skutek lekceważącego trzymania kierownicy i siedzenia uniemożliwiającego szybką reakcje; a to  jedna ręka „na dwunastej” (druga wówczas na 100% na lewarku), a to prowadzenie końcami palców w okolicach dołu kierownicy, bo wygodnie trzymać dłonie na kolanach, a to położone siedzenie i ręce wyprostowane „bo tak siedzą w bolidach”, a to „dojenie” czyli podawanie sobie kierownicy bo inaczej się zmęczę (charakterystyczne dla panów „ z brzuszkiem” bo taka ergonomia :) ) , a to pozycja „na przyjaciółkę” czyli lewa ręka na dwunastej a tułów na siedzeniu obok, nawet gdy jest puste (charakterystyczna dla prowincjonalnych beemek), a to zakręcanie jedną ręką w stylu „jak się masz kochanie” albo „mydełka Fa”, a to wiele, wiele innych wynalazków...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drodzy kierowcy, jeżeli nie chcecie siedzieć jak uczą kanony bezpieczeństwa to chociaż zdawajcie sobie sprawę że czas od momentu waszej ulubionej pozycji do stabilnego uchwytu kierownicy i odpowiedniej reakcji – to czas w którym możecie zginąć...

Przypomnę: powinniśmy siedzieć w odległości wyciągniętej, zagiętej na górze kierownicy ręki przy założeniu że plecy przylegają do oparcia siedzenia a stopami sprawnie obsługujemy pedały, trzymać kierownicę obiema rękami w pozycjach „za piętnaście trzecia” lub „za dziesięć druga” i kręcić nią obiema rękami, odpowiednio przekładając dłonie (wszyscy wiedzą jak i wszędzie jest to dokładnie zobrazowane).

Zobacz nasz serwis: technika jazdy

Ale przejdźmy do praktyki; wiem! Nie da się jeździć cały czas w ten sposób! Kursanci na mnie krzyczą: jak, na autostradzie mam siedzieć tak idealnie? Po co?

A po to że jest wygodniej i bezpieczniej, jedyną dyspensę daję na trzymanie (w niektórych przypadkach) lewą rękę na dziewiątej i ewentualnie łokcia na podszybiu (zimny łokieć – sucha pacha :) ) prawa jeśli jest na lewarku albo robi co innego (telefon, sms, kanapka, papieros – czyli i tak rzeczy niedozwolone) w razie draki szybko zawędruje na „trzecią „ i już można zareagować sprawnie, w każdym innym przypadku to może być sekunda która będzie miała brzemienne skutki. Ci co mieli tęgiego dzwona wiedzą o czym piszę, ułamek sekundy, huk, przeciążenie, smród wybuchającej poduszki itd....

Przekładanie rąk na kierownicy warto poćwiczyć na Szkołach Jazdy, a odpowiednia pozycja ułatwi nam reakcję i wierzcie mi mniej was zmęczy.

Pozdrawiam!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA