| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Prędkość i fotoradary > Atrapy fotoradarów znikną z polskich dróg

Atrapy fotoradarów znikną z polskich dróg

Fotoradary spędzają sen z oczu polskim kierowcom, zwłaszcza że nie wiadomo kiedy można się ich na drodze spodziewać. Na odcinku 100 km może pojawić się ich nawet kilkanaście. Nie wszystkie jednak fotoradarami są w rzeczywistości, co najmniej połowa z nich to atrapy.

Fotoradar rejestruje samochód oraz wizerunek kierującego, numery tablicy rejestracyjnej, miejsce i dokładny czas popełnionego wykroczenia, dozwoloną prędkość oraz prędkość z jaką samochód jechał. Może być umieszczony zarówno na stałe przy drodze jak również w wersji przenośnej na statywie. Potrafi monitorować samochody zbyt szybko jadące oraz za szybko oddalające się od miejsca umieszczenia radaru, przy czym tych ostatnich jest stosunkowo mniej.

Obecnie fotoradary jak i ich atrapy umieszczane są tam gdzie zadecyduje gmina. Często nie stoją tam gdzie istnieje niebezpieczeństwo, lecz w miejscach gdzie łatwo złapać sprawcę wykroczenia drogowego. Spora liczba gmin urządziła sobie z montowanych radarów dość spore zastrzyk gotówki wspomagający ich budżet, ponieważ pieniądze z zarejestrowanych wykroczeń drogowych trafiają do ich kasy.

Zobacz serwis: Wykroczenia

Zgodnie z nowym projektem sejmowej komisji infrastruktury fotoradary będą mogły stanąć tylko tam, gdzie istnieje realnie niebezpieczeństwo. O ich lokalizacji, w każdym przypadku zadecyduje policja. Straż miejska, która będzie chciała umieścić fotoradar będzie musiała uzasadnić, że we wskazanym miejscu istnieje realne niebezpieczeństwo i fotoradar będzie poprawiał w tym miejscu bezpieczeństwo. Dopiero po uzyskaniu zgody policji będzie mogła ustawić się z fotoradarem uprzednio oznaczając miejsce kontroli prędkości pojazdów. Pojazd straży miejskiej musi być widoczny dla kierowców.

Zobacz serwis: Sprawy karne

Kierowcy mniej boją się kontroli prędkości przeprowadzanej przez policję. Większość kierowców liczy, że inny użytkownicy drogi ostrzegą o kontroli chociażby przysłowiowo mrugając światłami. W ostateczności liczą, że kontrolujący policjant spojrzy łaskawszym okiem na drogowe przewinienie. Fotoradar uchodzi za bardzo restrykcyjne urządzenie, ponieważ bardzo dokładnie mierzy prędkość pojazdu. Sejmowa komisja w swoim projekcie przewidziała ustępstwo na rzecz kierowców. Fotoradar będzie tolerancyjny do 5 km/h przy przekroczeniu prędkości. Oznacza to, że kierowcy, którzy minimalnie przekroczą prędkość nie zostaną ukarani mandatami.

Projekt przewiduje rozszerzenie uprawnień Inspekcji Transportu Drogowego. Dotychczas kontrolowali tylko ciężarówki i autobusy. Zgodnie z projektem będą mieli uprawnienia do kontroli samochodów oraz motocykli. Będą mogli skontrolować ich prędkość jak również trzeźwość kierowców prowadzących pojazd.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Meritus

Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »