| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Manewry > Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych? Wbrew pozorom, wielu kierowców ma z tym problem. Kłopot często stwarza np. reakcja na sygnalizację świetlną. Podpowiadamy, jak je .

Jak czytać znaki na przejazdach kolejowych?

Wszyscy wiemy, że na przejazdach kolejowych należy zachowywać szczególną ostrożność, zwłaszcza na tych niestrzeżonych, niewyposażonych w zapory. Każdego roku dochodzi do kilkudziesięciu wypadków – zderzeń z pociągami, w których kierowca i pasażerowie samochodu są zawsze poszkodowani. Rokrocznie kilkanaście osób ginie, a kilkadziesiąt zostaje rannych.

Zobacz też: Kto ma pierwszeństwo, gdy jezdnia się zwęża?

Sygnalizacja na przejeździe kolejowym

Na przejazdach kolejowych bardzo często umieszczany jest sygnalizator dwukomorowy, z dwoma migającymi naprzemiennie sygnałami czerwonymi. Jeżeli pociąg nie nadjeżdża, sygnalizator ten jest wyłączony, natomiast jeżeli pociąg zbliża się do przejazdu zostaje on uruchomiony i zaczyna migać. Pamiętajmy, że włączenie takiego sygnalizatora stanowi bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd.

Nigdy nie próbujmy zdążyć przejechać przed pociągiem, nie zakładajmy, że jest on na pewno jeszcze daleko. Nawet jeśli przejazd wyposażony jest w zapory i nie rozpoczęło się jeszcze ich opuszczanie, widząc migający czerwony sygnalizator nie usiłujmy przejechać przez przejazd.

Pamiętamy wypadek polskiego kierowcy TIR-a w Czechach, który w takiej sytuacji wjechał na przejazd, ignorując włączoną już sygnalizację. Spowodował zderzenie z pociągiem Pendolino, w wyniku którego dwie osoby zginęły, a kilkanaście zostało rannych. Notabene za ten czyn polski kierowca został skazany przez czeski sąd na 8 lat pozbawienia wolności.

Zobacz też: Światła awaryjne - jak ich używać?

Znak STOP przed przejazdem kolejowym

Przepisy nie nakazują bezwzględnego zatrzymania się przed każdym przejazdem kolejowym. Jeśli jednak umieszczono przed nim znak zakazu STOP, to oczywiście wtedy obowiązkowo musimy zatrzymać pojazd, aby upewnić się czy nie nadjeżdża pociąg.

Są przejazdy, przed którymi umieszcza się zarówno sygnalizator świetlny, jak i znak STOP. Na takich przejazdach bardzo często kierowcy zachowują się nieprawidłowo. Widząc, że sygnalizator świetlny jest wyłączony, wjeżdżają śmiało na przejazd ignorując znak STOP. A jak powinniśmy się zachować w takiej sytuacji?

Zgodnie z hierarchią znaków i sygnałów drogowych określoną w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, jeżeli sygnalizator jest wyłączony, to tak jakby go nie było i wówczas obowiązują nas wskazania znaków drogowych, w tym przypadku znaku STOP. A zatem, w takiej sytuacji musimy oczywiście bezwarunkowo zatrzymać pojazd w takim miejscu, z którego możemy ocenić sytuację i sprawdzić czy nie nadjeżdża pociąg.

Stój! Rogatka uszkodzona

W wyjątkowych sytuacjach, w razie awarii zapór albo sygnalizacji świetlnej służby kolejowe mogą umieścić przed przejazdem znak zakazu „ Stój rogatka uszkodzona”. Mało który kierowca wie o tym, że ten znak zabrania wjechania na przejazd do czasu uzyskania na to zgody przez dróżnika kolejowego. Nawet, jeżeli z żadnej strony nie zbliża się pociąg, w takiej sytuacji nie wolno nam wjeżdżać na przejazd.

Stanowi o tym § 26. ust. 2. Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych: „Zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym w tym celu, a jeżeli nie jest ono wyznaczone – przed znakiem. Dalszy ruch może nastąpić za zgodą uprawnionej osoby lub po nadaniu sygnału zezwalającego na ruch”.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »