REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia strażników miejskich wobec kierowców

Piotr Dziedzic
Straż miejska.
Straż miejska.

REKLAMA

REKLAMA

Od pewnego czasu straż miejska zyskuje coraz więcej uprawnień policji. Kierowców najbardziej irytuje fakt, że najlepiej czują się jako drogówka i najchętniej wykorzystują właśnie te przywileje. Nie ma jednak co się dziwić, gdyż pieniądze które zyskają z takiej działalności, trafiają głównie do kasy miejskiej/gminnej.

 Często dzięki środkom uzyskanym od kierowców, ratowane od deficytu są budżety jednostek samorządowych. Właśnie dlatego powoływane są straże, aby zarabiały najniższym kosztem. Należy pamiętać, że posiadają spore uprawnienia, jednak póki co nie tak szerokie jak policja. W naszym poradniku, znajdziesz informacje, jakie przywileje im przysługują.

REKLAMA

Fotoradary

Ta opcja staje się coraz bardziej popularna, gdyż to najlepiej reperuje budżet gminy/miasta. Idealnym przykładem „zaradności” rajców miejskich, jest gmina Biały Bor w woj. Zachodniopomorskim. W 2010 roku fotoradary uwieczniły tu ponad siedemdziesiąt tysięcy kierowców i zarobiły 8,5 miliona złotych, z czego 7,5 mln trafiło do gminnej kasy. To jedna czwarta budżetu gminy! Jednak jest i druga strona medalu. Gminy płacą często firmom zewnętrznym za leasing i obsługę fotoradarów, a to rodzi niebezpieczeństwo niezgodnego z prawem przetwarzania danych pojazdu i kierowcy.

Zobacz też: Pojazdy straży miejskiej w nowych barwach

Prawo zezwala straży używać urządzeń rejestrujących wykroczenia np. przekroczenie prędkości, jazda buspasem, czy szarża na czerwonym świetle. Pamiętajmy, że miejsce ustawienia fotoradaru musi być ustalone z policją, a przed każdym z nich musi pojawić się znak: „Kontrola prędkości” wraz z odległością dzielącą kierowcę od owego urządzenia. W przypadku braku, kierowca może odmówić przyjęcia mandatu.

Zazwyczaj fotoradary uwieczniają kierowców w przedziale 20-250 km/h i mają tolerancję ok. 10-15 km/h, jednak nie ma co liczyć na łagodność władz ,gdyż każde przewinienie to zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przyjmie się mandat, należy sprawdzić czy urządzenie ma ważną homologację. W przypadku jej braku, mandat nie przysługuje.

Zobacz też: Straż miejska woli wlepiać mandaty zamiast dbać o bezpieczeństwo i porządek

Prawidłowe parkowanie

Zazwyczaj tym parają się zastępy strażników miejskich. Jednak zanim kierowca zdecyduje się przyjąć mandat, należy faktycznie zastanowić się, czy złamało się jakikolwiek przepis.  Na drogach wewnętrznych można karać tylko za niestosowanie się do znaków, o czym bardzo często zapominają strażnicy.

Kontrola biletów parkingowych

Jako wysłannicy władzy samorządowej, muszą dbać o budżet, kiedy tylko mogą. Dlatego też mogą wypisywać mandaty za brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu. Oprócz kary za brak biletu, kierowca może otrzymać do 500 zł mandatu za zignorowanie znaku „strefa płatnego parkowania”.

Zobacz też: Straż miejska zadzwoni do kierowcy przed odholowaniem auta?

Blokady na koła

Strażnik ma prawo umieścić blokadę na kole samochodu, który został nieprawidłowo zaparkowany. Warunkiem, który musi zostać spełniony jest to, że autko nie zagraża i nie utrudnia ruchu. Należy pamiętać, że strażnik sam decyduje jaką karę wymierzyć kierowcy, przepisy nie regulują tej kwestii.

Odholowanie

To najbardziej dotkliwa kara dla kierowcy za nieprawidłowe zaparkowanie auta. Jednak musi ono zagrażać bezpieczeństwu lub utrudniać ruch. Z wymierzeniem tego rodzaju represji wiążą się najwyższe koszty. Mianowicie oprócz mandatu za złe parkowanie, płaci się za odholowanie pojazdu (zależy od miasta: 350-450 zł) i każdą dobę spędzoną na parkingu (20-40 zł). Kierowcy nie pomoże nawet fakt, że zjawi się przy samochodzie przed odholowaniem, wtedy zapłaci 100 zł zamiast owych 350 lub 450 zł.

Zobacz też: Senat RP: na autostradach pojedziemy szybciej, straż miejska nas nie ruszy

Zatrzymanie pojazdu

Strażnik może zatrzymać pojazd, jeśli wjechał na drogę na której obowiązuje zakaz lub nie posiada się uprawnień do poruszania się nią. Idealnym przykładem jest ulica Krakowskie Przedmieście w Warszawie, gdzie obowiązuje zakaz poruszania się pojazdami bez odpowiednich uprawnień, często tam właśnie stoją patrole straży miejskiej i polują na kierowców łamiących przepisy, których jest bardzo dużo, gdyż znaki są mało widoczne i dla osoby przyjezdnej praktycznie niezauważalne, po czym wystawiają mandaty do 500 zł.

Ma możliwość uniemożliwienia kierowania pojazdem osobie nietrzeźwej, jednak musi od razu wezwać policję.

Przy zatrzymaniu kierujący powinien zapytać o przyczynę zatrzymania, gdyż tylko w formie kontrolnej, jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jakie są uprawnienia funkcjonariusza Straży Miejskiej?

Kontrola dokumentów

Ta formacja uprawniona jest do kontrolowania dokumentów tożsamości, prawa jazdy, ubezpieczenia OC.  Gdy kierowca będzie krnąbrny i nie zechce ich okazać, może liczyć się z mandatem do 500 zł. Jednak nie mają prawa do kontroli obowiązkowego wyposażenia pojazdu.

Pojazd uprzywilejowany

Od niedawna mają prawo do używania swych pojazdów jako uprzywilejowanych i istnieje obowiązek ich przepuszczenia w razie potrzeby. Jednak należy pamiętać, że pojazdem uprzywilejowanym jest tylko ten, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe – jeden z nich nie wystarczy.

Zobacz też: Czy straż miejska może używać fotoradarów

Wydawanie poleceń

Strażnicy mogą kierować ruchem i wydawać wiążące polecenia kierowcom. Muszą się do nich stosować, gdyż należy domniemywać, że ich kierowanie jest w tym miejscu niezbędne. Poza tym brak posłuszeństwa, może skutkować mandatem. Często zdarza się, że współpracują z policją w zabezpieczeniu pochodów, manifestacji itp.

Należy mieć świadomość swoich praw i nie można pozwolić, aby strażnicy gminni, czy jakakolwiek inna formacja nadużywała swych uprawnień względem kierowców.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA