| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Zawieszenie pojazdu

Zawieszenie pojazdu

Pod pojęciem „zawieszenie pojazdu” ukrywają się wszystkie zespoły i pojedyncze elementy, za pomocą których karoseria łączy się z kołami. Są to więc jedne z najważniejszych elementów pojazdu, odpowiedzialnych za komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Zawieszenia dzielą się na trzy rodzaje: niezależne, kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary nie mają żadnego wpływu na ruchy drugiego koła, zależne – kiedy oba koła są ze sobą połączone sztywnym elementem, np. sztywną osią mostu i ruchy pionowe jednego z kół wpływają na ruchy i pracę drugiego z kół, oraz połowicznie zależne (półzależne), kiedy ruchy pionowe jednego z kół danej pary tylko częściowo oddziałują na ruchy drugiego koła.

Niezależne zawieszenie jest tak zbudowane, że każde z kół danej pary może wykonywać swobodne ruchy całkowicie niezależnie od drugiego koła, jak to się dzieje np. w przypadku kolumn MacPhersona. Koła te są połączone ze sobą jedynie elementami układu kierowniczego.

W przypadku zawieszenia zależnego pionowy ruch jednego z kół w istotny sposób wpływa na ruch drugiego koła pary. Dzieje się tak między innymi w przypadku sztywnej tylnej osi, podpartej dwoma resorami. Taka oś jest utrzymywana w położeniu prostopadłym do osi podłużnej samochodu za pomocą dodatkowych elementów stabilizujących.

Zawieszenie półzależne było stosowane w małych, tanich pojazdach. Jego zasadniczym elementem był poprzeczny, pojedynczy resor piórowy, natomiast każde z kół danej pary miało odrębne wahacze. Innym rodzajem zawieszenia półzależnego jest tzw. belka skrętna, która pozwala na dość swobodne obroty wahaczy tylnych kół, usztywniając jednocześnie całą konstrukcję zawieszenia w płaszczyźnie poprzecznej do osi podłużnej samochodu. Jest to rozwiązanie tanie i przez swoją prostotę bardzo prymitywne, nie stosowane od wielu lat.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Konstruktorzy pojazdów stosowali i nadal stosują przeróżne rozwiązania systemów zawieszenia, mające na celu podniesienie komfortu jazdy i jej bezpieczeństwo. Są to wahacze o specjalnej konstrukcji, wyposażone w drążki stabilizujące i ustalające ich położenie, poprzeczne drążki reakcyjne (tzw. drążki Panharda) przenoszące siły poprzeczne, działające na koło, na przeciwną stronę karoserii, dzięki czemu jest zachowywana prawidłowa geometria zawieszenia, i inne elementy.

Dla wytłumienia hałasów, przenoszonych z kół na karoserię pojazdu wszystkie elementy zawieszenia są z nią połączone w sposób elastyczny. W przypadku wahaczy i resorów są to tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami (od ang. silent = cicho).

Zobacz też: Amortyzatory

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »