| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Korbowód

Korbowód

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania).

Korbowód jest elementem, który ma za zadanie przenoszenie siły, wywieranej na tłok przez rozprężające się gazy spalinowe, na wał korbowy, a także przenoszenie z wału korbowego na tłok siły, niezbędnej do uzyskania odpowiedniego ciśnienia w cylindrze podczas suwu sprężania, lub podciśnienia podczas suwu dolotu (ssania). Korbowód składa się z trzech podstawowych części: główki, trzonu i łba korbowodu. Główka korbowodu jest elementem, współpracującym ze sworzniem tłoka poprzez wciśniętą w nią ślizgową tulejkę, lub (w silnikach dwusuwowych) poprzez łożysko igiełkowe.

Tulejki korbowodów wykonuje się jako elementy lite lub dwudzielne, złożone z dwóch tulejek o łącznej wysokości mniejszej od grubości główki korbowodu, w której umieszczone są symetrycznie. Istniejący pomiędzy nimi kanał o szerokości rzędu 1 do 2 mm ma za zadanie lepsze doprowadzenie oleju do sworznia tłokowego, niż ma to miejsce w przypadku tulejki jednolitej. Tulejki dwudzielne mają zastosowanie w silnikach wysokodoładowanych. Tulejki lite wykonuje się z brązu.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Od niedawna stosuje się interesujące rozwiązanie technologiczne, polegające na wykonaniu tulejki korbowodowej zwiniętej z taśmy bimetalicznej. Tulejka taka ma stalowy zewnętrzny płaszcz, poryty od środka warstwą stopu łożyskowego, zwykle cynowo-ołowianego o grubości około 0,5 mm. Rozwiązanie takie pozwala na zmniejszenie główki korbowodu, a tym samym na redukcję jego masy. Tron korbowodu łączy główkę z łbem korbowodu. Ma on we wszystkich korbowodach identyczny, dwuteowy przekrój, który zapewnia mu pożądaną sztywność przy niewielkiej masie. Łeb korbowodu jest w silnikach czterosuwowych zawsze dwudzielny. Jego część, stanowiąca monolit z trzonem, nazywana jest stopą korbowodu, zaś część ruchoma, przykręcana do niej śrubami to pokrywa korbowodu. Musi być ona bardzo dokładnie ustalona w stosunku do łba korbowodu. Najczęściej ustalenie to zapewnia połączenie ząbkowane. Stosuje się także specjalne rowki i występy w obu częściach. Ustalenie pokrywy korbowodu jest w każdym przypadku tylko w płaszczyźnie prostopadłej do osi czopa wału korbowego.

W otworze pomiędzy stopą i pokrywą korbowodu znajdują się dwie półpanewki, zapewniające łożyskowanie korbowodu na czopie wału korbowego. Są one wykonane z miękkiej stali, wyłożonej wewnątrz warstwą stopu łożyskowego, posiadających dobre właściwości przeciwcierne nawet podczas krótkotrwałego przerwania filmu olejowego.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jarosz

specjalista ds. controllingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »