| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe mają zastosowanie w hamulcach tarczowych. Są to wykonane z bardzo twardego metalu płytki o odpowiednim kształcie, do których przyklejone są nakładki cierne o grubości dochodzącej do kilkunastu milimetrów.

Klocki hamulcowe są stosowane wyłącznie w hamulcach tarczowych. Są to wykonane z bardzo twardego metalu płytki o odpowiednim kształcie, do których są przyklejone nakładki cierne o grubości dochodzącej do kilkunastu milimetrów.

Nakładki cierne wykonane są ze specjalnej mieszanki o doskonałych właściwościach ciernych, jednocześnie odpornej na wysokie temperatury i nie zawierającej ścierniwa, przez co ich niszczący wpływ na tarcze hamulcowe jest zredukowany do minimum. Skład tej mieszanki i proporcje poszczególnych składników stanowią pilnie strzeżoną tajemnicę producentów. Najczęściej jest to mieszanina złożona z waty stalowej i opiłków miedzianych, dla których lepiszczem (substancją spajającą) jest mieszanka tlenku glinu z innymi minerałami. Klocki, których lepiszczem był tekstolit, dawno wyszły z użycia. Tak samo od dawna nie mogą być produkowane i używane klocki z zawartością azbestu.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Podczas hamowania, zwłaszcza długotrwałego, pomiędzy powierzchnią nakładki trącej klocka hamulcowego a tarczą hamulcową wytwarza się temperatura, osiągająca nawet 1300 K, czyli przekraczająca 1000 stopni Celsjusza. Powoduje to w niektórych przypadkach zjawisko metalizowania się nakładki materiałem pochodzącym z tarczy hamulcowej. Jedynie nakładki zawierające baryt i inne dodatki przeciwzatarciowe nie ulegają powierzchniowej metalizacji. Pozostałe w wyniku opisanego procesu tracą w pewnym stopniu właściwości cierne, co może prowadzić do pogorszenia się w niekontrolowany sposób skuteczności hamowania, objawiające się w skrajnym przypadku słabszym hamowaniem jednego z kół danej osi, niż drugiego, a tym samym może powodować „ściąganie” pojazdu na jedną stronę, przy czym może się to odbywać bez tendencji do blokowania koła silniej hamowanego.Tym samym znajdzie się poza kontrolą systemów przeciwpoślizgowych, takich jak ABS czy ESP lub ACC.

Zobacz też: Płyn hamulcowy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Cymcyk

Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej ING TFI S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »