| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Chłodnica

Chłodnica

Każdy silnik spalinowy wytwarza ciepło, które należy jak najszybciej odprowadzić do atmosfery. Do tego celu służy chłodnica.

Każdy silnik spalinowy wytwarza ciepło, które należy jak najszybciej odprowadzić do atmosfery. Do tego celu służy chłodnica.

Modelowa chłodnica samochodowa składa się z rdzenia, na którego końcach znajdują się dwa zbiorniki cieszy: górny i dolny. Dodatkowo każda chłodnica zawiera różne elementy, służące do jej zamocowania na silniku lub w karoserii samochodu, osłony i przysłony oraz inne elementy tylko pośrednio wpływające na zachodzące w niej procesy. Oba zbiorniki mają specjalne króćce, dzięki którym chłodnica poprzez odpowiednie rury gumowe łączy się z korpusem silnika i pompą wodną.

Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje chłodnic związane z budową ich rdzeni: chłodnice rurkowo-płytkowe i rurkowo-taśmowe. Różnią się one szczegółami konstrukcyjnymi, nie mającymi istotnego wpływu na zasadę ich pracy, identyczną dla obu typów.

Górny zbiornik chłodnicy jest połączony z dolnym dużą liczbą płaskich lub płasko-owalnych rurek, wykonanych z materiału o dobrej przewodności cieplnej. Rurki te są połączone ze sobą w chłodnicach rurkowo-płytkowych setkami równoległych płytek, ciągnących się przez całą szerokość rdzenia chłodnicy. Są to żebra chłodzące, a ich celem jest maksymalne odbieranie ciepła od cieczy, płynącej rurkami. Zaletą tych chłodnic jest duża odporność na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne oraz zwartość konstrukcji.

W chłodnicach rurkowo-taśmowych rolę żeber chłodzących przejmuje specjalnie ukształtowana taśma metalowa z licznymi przetłoczniami, która wypełnia przestrzeń pomiędzy rurkami i jest do nich przylutowana. Wspomniane przetłoczenia i nacięcia mają za zadanie zakłócić przepływ chłodzącego powietrza, co dodatkowo zwiększa możliwość oddawania ciepła do atmosfery. Tego typu chłodnice są lżejsze od chłodnic rurkowo-płytkowych, za to są mniej odporne na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne.

W niektórych samochodach spotyka się chłodnice poziome, których rdzenie wyróżniają się poziomym rozmieszczeniem rurek chłodzących. Są one stosowane wszędzie tam, gdzie z uwagi na nadwozie o małej wysokości komory silnika zastosowanie chłodnic pionowych jest niemożliwe.

Zobacz też: Układ chłodzenia

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »