| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Jakie znaczenie ma informacja w logistycznym łańcuchu dostaw

Jakie znaczenie ma informacja w logistycznym łańcuchu dostaw

Najbardziej popularna i jednoznaczna definicja logistyki to tzw. formuła 7W: - dostarczanie właściwego produktu, we właściwym czasie, we właściwej ilości, we właściwym stanie, we właściwe miejsce, po właściwym koszcie i z WŁAŚCIWĄ INFORMACJĄ. I to właśnie właściwa informacja jest kluczowym czynnikiem dla całego procesu obsługi logistycznego łańcucha dostawa w każdej jego części.

Z funkcjonalnego punktu widzenia informacje w całym logistycznym łańcuchu dostaw można podzielić na kilka typów. Typu "A" tzw. informacje twarde – to dokumenty papierowe (listy przewozowe, dokumenty magazynowe itp.), typu "B" - informacje związane z produktem – naklejki adresowe, produktowe, logistyczne (np. opakowaniowe), typu "C" - informacje związane z obsługą procesu – zlecenia, potwierdzenia (elektroniczne, papierowe, ustne), typu "D" - dokumenty księgujące proces (np. faktury), typu "E" - informacje związane z przepływem materiałowym – elektroniczne pliki danych, polecenia technologiczne (np. polecenie pobrania w procesie kompletacji, które może być głosowe, świetlne, papierowe lub na skanerze) oraz typu "F" - informacje ogólne i pomocnicze dla realizacji procesu.

Logistyka jako informacja - co więc jest logistyką?

Najbardziej popularna i jednoznaczna definicja logistyki to tzw. formuła 7W: - dostarczanie właściwego produktu, we właściwym czasie, we właściwej ilości, we właściwym stanie, we właściwe miejsce, po właściwym koszcie i z WŁAŚCIWĄ INFORMACJĄ. I to właśnie właściwa informacja jest kluczowym czynnikiem dla całego procesu obsługi logistycznego łańcucha dostawa w każdej jego części.

Dynamiczny rozwój Internetu i nowych technologii spowodował zmiany sposobów przekazywania informacji, które są coraz szybsze i pełniejsze, a jednocześnie coraz bardziej wymagające. Z przedmiotu procesu logistycznego informacja stała się jego podmiotem. Dzisiaj zarządzanie informacją w logistycznym łańcuchu dostaw to de facto zarządzanie całym procesem. Bez właściwej wymiany i pełnej informacji żaden operator logistyczny nie jest w stanie świadczyć nawet najprostszych usług. Operatorzy podkreślają często, że kluczowym elementem sukcesu na rynku logistycznym jest jakość świadczonych usług. Ale co stanowi o jakości usługi? Przede wszystkim informacja.

Klient/Odbiorca usługi wymaga informacji o swoim towarze, statusie dostawy, jego stanie itd.. To na jej podstawie planuje i organizuje cały swój proces biznesowy. Co ważne, informacja, nawet ta zła ( np. spóźnienie, uszkodzenie ) jest dla Klienta dużo lepsza niż jej brak, dlatego też, prawdziwą miarą sukcesu i wyznacznikiem wysokiej jakości obsługi jest pełna i otwarta wymiana niezbędnych informacji z Klientem/Odbiorcą na każdym etapie procesu.

Narzędzia do wymiany informacji w procesach logistycznych

Obecnie na rynku usług logistycznych nie można funkcjonować bez odpowiedniej infrastruktury, zasobów, wiedzy oraz narzędzi , służących do wymiany informacji. Tymi narzędziami są wszelkiego typu mniej lub bardziej zaawansowane systemy logistyczne, spedycyjne lub magazynowe. Standardem w tego typu systemach, oprócz głównych funkcjonalności, jest szeroki zakres baz danych, raportów operujących na tych bazach oraz elementów pozwalających na automatyczną wymianę danych z Klientami/Odbiorcami.

Jednym z systemów jest modułu EDI, pozwalający wymieniać zdalnie określone pliki z danymi, niezbędnymi do zarządzania procesem (pliki awizacji dostaw, pliki zleceń wysyłkowych, dane stałe o produktach, bazy adresowe itp. czyli pliki wsadowe do systemów). Takimi systemami są także – obecnie dość popularne – moduły WEB, umożliwiający prostą i tanią wymianę danych z poziomu przeglądarki internetowej.

Warto podkreślić, że z odpowiednio skonfigurowanych stron internetowych ( zabezpieczonych i przeznaczonych tylko dla zdefiniowanych odbiorców ) można czerpać wszelkie niezbędne informacje dotyczące procesu – np. popularny w firmach spedycyjnych, przewozowych i kurierskich moduł pozwalający śledzić status przesyłki TRACK&TRACE czy też moduł stanów magazynowych, pozwalający np. handlowcowi w dowolnej chwili sprawdzać dostępność produktów on-line.

reklama

Autor:

Dyrektor Logistyki

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Grupa PEKAES
Grupa PEKAES

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »