| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Zdaniem 67 proc. firm, zakupy to kluczowy obszar decydujacy o sukcesie

Zdaniem 67 proc. firm, zakupy to kluczowy obszar decydujacy o sukcesie

Jak wynika z raportu „Rola i ranga zakupów w polskich przedsiębiorstwach”, aż 67% badanych firm uważa zakupy jako kluczowy obszar działalności, który ma bezpośredni wpływ na sukces przedsiębiorstwa.

Raport opracowała firma doradcza Marketplanet i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki.

Kryzys zwiększa taktyczne postrzeganie zakupów w przedsiębiorstwach. Firmy oczekują szybkich efektów poprzez konsolidację zakupów, a strategiczne działania odkładane są „na później” ze względu na potrzebę uzyskania jak najszybszych efektów - wskazują autorzy raportu.

Zarządzanie logistyką: Zakupy w firmie

Wyniki badania pokazują, iż w ciągu ostatnich lat jesteśmy obserwatorami ewaluacji postrzegania roli, jaką pełnią zakupy w przedsiębiorstwach. Porównując wyniki pierwszej i drugiej edycji badania, zaobserwowano odwrócenie udziału roli strategicznej i taktycznej zakupów. W 2008 roku najmniejszy udział miała rola taktyczna, natomiast w roku 2011 rola strategiczna. Jedną z przyczyn prowadzących do odwrócenia tej relacji jest reakcja na kryzys, który wymusił na przedsiębiorstwach tworzenie krótkoterminowych planów dostosowanych do szybko zmieniających się warunków gospodarczych. Główna aktywność związana z reakcją na kryzys była skierowana na działania dążące do ograniczenia wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo, w celu szukania szybkich oszczędności, przy zachowaniu odpowiedniej jakości i ciągłości dostaw. Oszczędności finansowe, które zapewniały przedsiębiorstwu utrzymanie poziomu konkurencyjności, były osiągane przez podstawowe działania nakierowane na konsolidację zakupów, standaryzację kupowanego asortymentu oraz wykorzystywanie narzędzi elektronicznych usprawniających proces zakupów.

W kryzysie zadbaj o proces zakupowy

Znacząca część ankietowanych (67%) uznała, że właściwie zorganizowany proces zakupowy przedkłada się na sukces przedsiębiorstwa. Stanowi to wzrost aż o 25 pkt. proc. w stosunku do roku 2008 r. Zwiększenie znaczenia zakupów spowodowane jest szukaniem rozwiązania problemu malejących przychodów przedsiębiorstw oraz wzrostu kosztów surowców, energii, paliw i produktów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Piotrowski

Prawnik, aplikant radcowski.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »