| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Zarządzanie ryzykiem w logistyce. Jak przygotować się do zdarzeń nieprzewidywalnych

Zarządzanie ryzykiem w logistyce. Jak przygotować się do zdarzeń nieprzewidywalnych

Zarządzanie ryzykiem to podstawowy element planowania działań w przypadku wystąpienia zdarzeń nieprzewidywalnych, takich jak, w naszej strefie geograficznej, trzęsienie ziemi czy tsunami, jak również zdarzeń przewidywalnych np. powodzi czy wyjątkowo mroźnych zim. Jest to bardzo istotna sfera działania każdej dużej organizacji, a w szczególności firmy logistycznej.

Zazwyczaj w okresach, gdy firma pracuje normalnie, koordynacją zarządzania ryzykiem
i ciągłością działania, zajmuje się w firmie osoba lub dział powołany do zapewnienia bezpieczeństwa lub zarządzania ryzykiem. Firmy, które mają w swojej strukturze organizacyjnej specjalistę ds. bezpieczeństwa, rozumianego jako bezpieczeństwo inne, niż BHP, włączają element koordynacji systemu zapewnienia ciągłości działania temu specjaliście.

W sytuacji, w której firma staje w obliczu kryzysu, musi powołać zespoły pracujące
w warunkach reakcji na kryzys. Są to zazwyczaj osoby, które na co dzień pracują w ramach swoich normalnych obowiązków. Typowo powołuje się następujące zespoły:
- zespół zarządzający, który zazwyczaj jest zbliżony do rady dyrektorów, zespół wykonawczy, składający się z managerów średniego i niższego szczebla
- oraz zespół ds. komunikacji (wewnętrznej i zewnętrznej).

Operator logistyczny odpowiadający za terminowość dostaw, nie może pozwolić sobie na przypadkowość działań, czy działania ad hoc. W procesie zarządzania ryzykiem podstawa jest definiowanie kluczowych ryzyk, prawdopodobieństwo ich materializacji i wpływu na biznes. W procesach planowania ciągłości działania, analizuje się kluczowe dla organizacji zasoby i procesy oraz możliwości zbudowania alternatywnych rozwiązań tak, aby klienci nie odczuli w ogóle, albo odczuli w minimalnym stopniu skutki zdarzeń negatywnych. Inną sprawą jest fakt, iż klienci firm
z zakresu TSL coraz częściej zainteresowani są włączeniem swoich partnerów logistycznych do własnego systemu zarządzania ciągłością działania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grupa LEX&TAX

Adwokaci i biuro podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »