| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Zarządzanie ryzykiem w logistyce. Jak przygotować się do zdarzeń nieprzewidywalnych

Zarządzanie ryzykiem w logistyce. Jak przygotować się do zdarzeń nieprzewidywalnych

Zarządzanie ryzykiem to podstawowy element planowania działań w przypadku wystąpienia zdarzeń nieprzewidywalnych, takich jak, w naszej strefie geograficznej, trzęsienie ziemi czy tsunami, jak również zdarzeń przewidywalnych np. powodzi czy wyjątkowo mroźnych zim. Jest to bardzo istotna sfera działania każdej dużej organizacji, a w szczególności firmy logistycznej.

Zazwyczaj w okresach, gdy firma pracuje normalnie, koordynacją zarządzania ryzykiem
i ciągłością działania, zajmuje się w firmie osoba lub dział powołany do zapewnienia bezpieczeństwa lub zarządzania ryzykiem. Firmy, które mają w swojej strukturze organizacyjnej specjalistę ds. bezpieczeństwa, rozumianego jako bezpieczeństwo inne, niż BHP, włączają element koordynacji systemu zapewnienia ciągłości działania temu specjaliście.

W sytuacji, w której firma staje w obliczu kryzysu, musi powołać zespoły pracujące
w warunkach reakcji na kryzys. Są to zazwyczaj osoby, które na co dzień pracują w ramach swoich normalnych obowiązków. Typowo powołuje się następujące zespoły:
- zespół zarządzający, który zazwyczaj jest zbliżony do rady dyrektorów, zespół wykonawczy, składający się z managerów średniego i niższego szczebla
- oraz zespół ds. komunikacji (wewnętrznej i zewnętrznej).

Operator logistyczny odpowiadający za terminowość dostaw, nie może pozwolić sobie na przypadkowość działań, czy działania ad hoc. W procesie zarządzania ryzykiem podstawa jest definiowanie kluczowych ryzyk, prawdopodobieństwo ich materializacji i wpływu na biznes. W procesach planowania ciągłości działania, analizuje się kluczowe dla organizacji zasoby i procesy oraz możliwości zbudowania alternatywnych rozwiązań tak, aby klienci nie odczuli w ogóle, albo odczuli w minimalnym stopniu skutki zdarzeń negatywnych. Inną sprawą jest fakt, iż klienci firm
z zakresu TSL coraz częściej zainteresowani są włączeniem swoich partnerów logistycznych do własnego systemu zarządzania ciągłością działania.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Security Manager

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Grzelak

Solicitor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK