| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Kiedy warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?

Kiedy warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?

Czy dla firmy dysponującej flotą 30-60 pojazdów wynajem długoterminowy to korzystny sposób finansowania floty samochodowej?

W zakresie finansowania wynajem długoterminowy oferuje firmom korzyści podobne do zalet leasingu z wysokim wykupem (w powyższym tekście: Finansowanie floty samochodowej). W równej miesięcznej racie klienci otrzymują także usługi dodatkowe: serwisowanie i naprawy mechaniczne, zakup, przechowywanie i wymianę opon, usługi assistance, samochód zastępczy, ubezpieczenia i likwidację szkód. Co ważne, miesięczna rata jest takiej samej wysokości na początku okresu leasingu, gdy koszty związane z obsługą samochodu są relatywnie niskie, jak i pod koniec okresu leasingu, kiedy takie nakłady są dużo wyższe. Warto także podkreślić, że firma oferująca wynajem długoterminowy (firma CFM, czyli Car Fleet Management) w przypadku kosztów i warunków realizacji każdej z usług dodatkowych korzysta z efektu skali: negocjuje dla wielu swoich klientów, jest więc w stanie uzyskać niższe ceny u dostawców usługi przenieść część tych rabatów na klienta.

Kiedy warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?

Oszczędności we flocie, w której wprowadzono usługę wynajmu, zapewne nie osiągną kilkudziesięciu procent w porównaniu do samodzielnego zarządzania, jednak kilka-kilkanaście procent to całkiem realna wartość. Wynajem warto rozważyć, jeżeli firmie zależy na obniżeniu kosztów na wszystkich etapach – od zakupu pojazdów, przez ich 3-5-letnią eksploatację, do zakończenia umowy i wymiany floty na nową. To rozwiązanie pozwala klientom, między innymi, na zminimalizowanie nakładu pracy w administracji, delegowanie na firmę CFM odpowiedzialności za ryzyka związane z utrzymaniem, funkcjonowaniem i mobilnością floty oraz obniżenie kosztów (w tym serwisowych) po okresie gwarancji.

Zobacz też: Samochód kupić, czy płacić za używanie?

Symulacja kosztów serwisowych dla samochodu z segmentu D, z silnikiem diesla, przy okresie 36 miesięcy i limicie przebiegu 40 000 km rocznie

Poniższe zestawienie przedstawia różnicę w kosztach, jakie ponosi firma z parkiem pojazdów liczącym 30-60 samochodów, w porównaniu z nakładami ponoszonymi przez firmę CFM. W zakres czynności wchodzą wszystkie przewidziane przez producenta przeglądy, wymiany płynów i oleju, wymiana piór wycieraczek, klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych i elementów zawieszenia.


*opracowanie własne Volkswagen Leasing, na podstawie analizy realnych kosztów

W przypadku zarządzania flotą przez firmę CFM, która serwisuje samochody w autoryzowanych stacjach obsługi, w większości przypadków ponoszone przez klienta koszty będą niższe – głównie ze względu na większe rabaty uzyskane przez firmę CFM od ASO. Dodatkowo firmy wynajmu korzystają z zaawansowanych i stale aktualizowanych systemów kontroli kosztów, które pozwalają na bardziej skrupulatną analizę wydatków flotowych niż przy samodzielnym zarządzaniu samochodami.
W  wykonywanych we własnym zakresie kalkulacjach zawsze warto dodać rezerwę na poczet napraw, które mogą być niezbędne po okresie gwarancji. Jeśli firma zdecyduje się na usługę CFM i użytkuje samochody zgodnie z zasadami normatywnego zużycia, to niespodziewane naprawy nie generują dla klienta żadnych kosztów, ponieważ pokrywa je miesięczna rata za serwis i naprawy.

Zobacz też: Przetarg na zakup samochodu

Którą usługę leasingu wybrać przy finansowaniu floty firmowej?

Na rynku istnieje wiele produktów leasingowych, w dużej mierze dowolnie konfigurowalnych i często „szytych na miarę” oczekiwań użytkowników służbowych pojazdów. Przed podjęciem ostatecznej decyzji powinni oni dokonać gruntownej analizy swoich potrzeb flotowych i zdefiniować cele, które firmowe auta mają realizować. Warto wtedy współpracować z partnerem, który dysponuje wieloletnim know-how
i wesprze przedsiębiorcę jako profesjonalny doradca w biznesie.

Tekst: Bartłomiej Siuchniński, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kurczab-Ligienza

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »