REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - przepisy

Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej jazda zimą na oponach zimowych będzie niedługo obowiązkowa. A czy dziś obowiązują przepisy odnoszące się do zimowego ogumienia?

W polskim prawie nie ma zapisu o obowiązku poruszaniu się autem w okresie zimowym na oponach zimowych. Ale brak umocowania prawnego nie zwalnia użytkowników samochodów z odpowiedzialności. Jazda na „letnich” gdy na drogach zalega śnieg, błoto, lód i temperatura spada poniżej 0 stopni to murowane kłopoty. Jakie mamy przepisy w tym zakresie? Otóż prawo mówi, że bieżnik opony nie może niższy, niż 1,6 mm, jeśli opona nie ma fabrycznych ograniczników. Graniczna i rozsądna wartość dla opon zimowych to do 4 mm. Dalej mamy rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według zapisu pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła i maksymalnej prędkości pojazdu. Konieczna jest prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach (każdy producent samochodu podaje wytyczne). Prawo też mówi, że na jednej osi pojazdu powinny znajdować się takie same opony (konstrukcja, rozmiar, rodzaj bieżnika) oraz nie mogą mieć uszkodzeń, które zagrażają bezpieczeństwu i konstrukcji opony.

REKLAMA

Jazda na złych oponach - mandat

Niestosowanie się do przepisów dotyczących ogumienia pojazdu może nas na razić nieprzyjemności ze strony mundurowych. Gdy policjant widzi bądź nawet ma podejrzenie, że pojazd zagraża w ruchu, może zatrzymać dowód rejestracyjny, zakazać dalszego poruszania się nim (holowanie) oraz „wlepić” mandat. Dodatkowo auto z nieprawidłowym czy uszkodzonym ogumieniem nie powinno przejść przeglądu rejestracyjnego. Ale to jest nic w porównaniu do tego, że na nieodpowiednich oponach można spowodować kolizję czy tragiczny w skutkach wypadek. Nieważne jak dobrymi jesteśmy kierowcami w naszym mniemaniu – fizyki się nie oszuka. Przy odrobinie szczęścia za spowodowanie zagrożenia ruchu otrzymamy „tylko” 500-zł mandat.

Jakie opony zimowe wybrać?

Jeżeli ktoś nie wie, jakie ogumienie zimowe wybrać do swojego auta, najbezpieczniej wybierać opony takie, które są zalecane przez producenta samochodu i dopuszczalne przez niego zamienniki. Niestety często zdarza się, że kierowcy nie przestrzegają wytycznych producenta odnośnie rozmiaru opon. Przepisy obowiązujące w Polsce tego nie regulują, ale już zagraniczne, np. w Niemczech czy w Słowenii, za opony w „niehomologowanym” rozmiarze są srogie kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy warto zmienić tylko dwie opony na zimowe? Jeśli tak, to na którą oś je założyć?

Często zadawane pytania przez kierowców. Odpowiedź na pierwsze brzmi: nie. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Drugie pytanie nasuwa nam powszechną, obiegową opinię, że lepsze opony powinny być na osi, która napędza pojazd. Nie jest to do końca prawdą. Według opinii ekspertów nad przednią osią mamy zazwyczaj większą kontrolę niż nad tylną, chociażby ze względu na to, że to ona ma skrętne i kontrolowane kierownicą koła. Dlatego wielu specjalistów zaleca, by w razie konieczności wyboru lepsze zimowe opony zakładać na tylną oś. Jednak według nas nie jest to godne polecenia rozwiązanie i wiele zależy od konkretnych warunków panujących w danym momencie na drodze oraz rodzaju samochodu. Dlatego radzimy wymieniać zawsze cztery opony na zimowe.

Tekst: Tomasz Kurowski
Źródło: Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA