| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Stanęła konstrukcja mostu kolejowego na Martwej Wiśle

Stanęła konstrukcja mostu kolejowego na Martwej Wiśle

Trwa budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Most znacznie ułatwi transport towarów do i gdańskiego portu. Kiedy przeprawa będzie gotowa?

Licząca 125,5 metra długości stalowa konstrukcja mostu kolejowego została w czwartek umieszczona nad Martwą Wisłą. Pierwsze pociągi mają pojechać po nowej przeprawie w grudniu. Most znacząco poprawi transport kolejowy towarów z i do gdańskiego portu.

O zakończeniu sukcesem, trwającej kilka godzin operacji, poinformował PAP Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na zlecenie której to firmy powstaje nowy most.

Ponad 125 metrowa konstrukcja umieszczona była na specjalnej barce. W ramach czwartkowej operacji barka przetransportowała obiekt w odpowiednie miejsce, konstrukcja mostu została uniesiona, a następnie umieszczona na przyczółkach zbudowanych wcześniej na przeciwległych brzegach Martwej Wisły.

Zobacz też: Zmodernizowano 160 wagonów PKP Intercity

Jakubowski poinformował, że na konstrukcję mostu składają się 72 stalowe elementy, które powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej i zostały połączone z sobą na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”, skąd przetransportowano je na Martwą Wisłę na barce i ostatecznie połączono. Całość konstrukcji mostowej waży ponad 2 tysiące ton. Pierwsze pociągi mają pokonać przeprawę w grudniu br.

Jak przypomniał Jakubowski, nowy most kolejowy zastąpi starą przeprawę – obrotowy most kolejowy na Martwej Wiśle, który – po uruchomieniu nowego mostu, zostanie zdemontowany.

Przez nową przeprawę biec będą dwa tory (stara miała tylko jeden), co sprawi, że w ciągu doby most będzie mogło pokonać nawet 200 pociągów (to około sześć razy więcej niż dotąd). Przeprawa będzie też miała większą nośność, a pociągi będą mogły rozwinąć na niej większą prędkość: dziś ograniczona jest ona do 20 km na godzinę, a zwiększy się do nawet 100 km na godzinę.

Z nowego mostu w największym stopniu korzystać będą firmy transportujące towary do oraz z gdańskiego portu. Przeprawa poprawi więc znacznie konkurencyjność miejscowego portu.

Przy okazji skorzysta też żegluga: pod nowym mostem przepływać będą mogły jednostki do 8 metrów wysokości (stara przeprawa pozwalała na przepłynięcie jednostek do 5,5 metra), a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów (stara przeprawa miała podpory w nurcie rzeki, nowa ich nie ma).

Zobacz też: PKP Intercity wozi coraz więcej pasażerów

Budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle jest częścią modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem. W ramach tego przedsięwzięcia ma powstać także ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych zostanie też ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Koszt budowy samego mostu to 35 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny ma kosztować 370 mln zł. Jakubowski poinformował w czwartek, że całość prac ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku.

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków - ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent. (PAP)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

WebHat

WebHat to prężnie rozwijająca się firma tworząca interaktywny video e-learning.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »