- dostawy towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło prze-kroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora);
- towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
- towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
- osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wy-stawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Zobacz też: Opłata przystankowa a podatek VAT (jest czy go nie ma?)
Warto przy tym jednak pamiętać, iż z uwagi na szczególny sposób ustalania miejsca świadczenia dla usług transportowych określony w art. 28f i 28h ustawy o VAT, stawkę 0% można zastosować wyłącznie do usług transportu międzynarodowego podlegających opodatkowaniu polskim podatkiem VAT. W przypadku zaś, gdy miejscem świadczenia dla danego odcinka transportu towarów lub pasażerów jest terytorium innego państwa, zasady opodatkowania tej części świadczenia usługi transportu międzynarodowego są uzależnione od przepisów podatkowych tego państwa.
reklama
reklama
Tekst: Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.