REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie
Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepis w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego VAT dotyczący świadczenia usług transportowych i spedycyjnych jest sprzeczny z unijną dyrektywą.

Dnia 16 maja 2013 roku Trybunał Sprawiedliwości UE (zwany dalej TSUE) orzekł, iż przepis art. 19 ust 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest sprzeczny z prawem wspólnotowym. Przełomowy dla ustawodawstwa polskiego wyrok zapadł na podstawie sporu pomiędzy TNT Express Worldwide sp. z o.o. prowadzącą usługi transportowe i spedycyjne, a Ministrem Finansów w przedmiocie określenia momentu, w którym podatek od towarów i usług staje się wymagalny.

REKLAMA

Zgodnie z polskim unormowaniem zawartym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi transportowej lub spedycyjnej.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie - spór TNT z Ministrem Finansów

REKLAMA

Zdaniem TNT powyższe uregulowanie krajowe jest niezgodne z dyrektywą unijną, albowiem w myśl literalnej wykładni prawa wspólnotowego spółka uprawniona jest w odniesieniu do wszystkich świadczonych przez siebie usług uwzględniać obrót dla celów podatku od towarów i usług w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiła fakturę dokumentującą usługę, pomimo że w okresie tym nie otrzymała zapłaty ani też nie upłynęło 30 dni od wykonania świadczenia. Przepisy krajowe nieprawidłowo więc stanowią, że to właśnie otrzymanie zapłaty powoduje powstanie zobowiązania podatkowego, przy czym obowiązek ten powstaje w każdym razie w określonym terminie 30 dni od dnia wykonania usługi transportowej lub spedycyjnej.

Niemniej jednak, stanowiska spółki nie podzielał Minister Finansów wydając w tym przedmiocie stosowną interpretację. Uważał, że w odniesieniu do świadczonych przez spółkę usług transportowych i spedycyjnych moment powstania obowiązku podatkowego należy określać na podstawie normy szczególnej, tj. cyt. art. 19 ust.3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jego zdaniem podatek powinien być wykazany w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, a nie za miesiąc, w którym wystawiono fakturę dokumentującą wykonanie usługi.

Sprawa została następnie zaskarżona do WSA, który również nie przychylił się do stanowiska TNT. W rezultacie zaś trafiła do NSA, który jako pierwszy powziął wątpliwość co do zasadności zarzutów, występując jednocześnie z pytaniem prejudycjalnym do TSUE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TSUE rozpatrując przedmiotową sprawę stwierdził, iż zgodnie z art. 63 dyrektywy VAT podstawową zasadą jest, że zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług. Za moment powstania obowiązku podatkowego można uznać moment wystawienia faktury, moment otrzymania zapłaty, bądź w razie braku albo wystawienia faktury z opóźnieniem – w innym określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie - stanowisko TSUE

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe, TSUE zaakcentował, iż przedmiotowe unormowanie zawarte w prawie krajowym jest niezgodne z uregulowaniem zawartym w art. 66 dyrektywy VAT, którego implementacja do porządku krajowego była obligatoryjna. Niniejsza sprzeczność polega na tym, że w świetle prawa krajowego podatek VAT w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych staje się wymagalny w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, lecz nie później niż po upływie 30 dni od dnia świadczenia usługi, nawet jeśli faktura została wystawiona wcześniej i przewiduje późniejszy termin zapłaty. Podczas gdy dyrektywa unijna stanowi, że podatek VAT staje się jednak wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług. Może to być moment wystawienia faktury, moment otrzymania zapłaty, bądź w razie braku albo wystawienia z opóźnieniem faktury – w innym określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego. Zatem dyrektywa nie przewiduje powstania obowiązku podatkowego liczonego w określonym terminie 30 dni od dnia wykonania usługi.

Jak każde przełomowe orzeczenie, niniejsze również, implikuje stosowne skutki dla podatników. A zatem zdaniem Autorów przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu powyższych usług transportowych i spedycyjnych, podatnicy nie ma już obowiązku stosowania normy szczególnej (tj. art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) lecz mogą zastosować ogólną zasadę (czyli art. 19 ust. 1 i 4 tej ustawy), zgodnie z którą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z tym że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Tekst: Katarzyna Ignaczak, Praktykantka ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

REKLAMA

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

REKLAMA