REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wzrost stawek we frachcie drogowym jest uzasadniony?

Tomasz Przybył

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie obserwowaliśmy systematyczny wzrost stawek w transporcie drogowym. Przyczyn było kilka: wzrost cen paliw, który w przypadku przewozów całopojazdowych przekładał się na wzrost stawek bezpośrednio a w przypadku przewozów drobnicowych, poprzez mechanizm korekty paliwowej.

Kolejnym czynnikiem powodującym wzrost opłat było wprowadzenie e-myta. Duża część firm z sektora TSL wprowadziła w życie dopłatę drogową, wyrażoną jako stały procent frachtu. Dotyczy to zwłaszcza firm oferujących przewozy drobnicowe, w przypadku których nie jest możliwe wyznaczanie odrębnego kosztu związanego z przejazdem drogami płatnymi na poziomie każdej przesyłki drobnicowej.

REKLAMA

Stawki w transporcie drogowym

Stawki w transporcie drogowym rosły jednak nie tylko ze względu na czynniki zewnętrzne, niezależne od firm transportowych i spedycyjnych. Niekiedy podnoszenie stawek to efekt świadomej polityki cenowej. Jej przyczyn należy szukać w kilku czynnikach:

- rosnący popyt, a jednocześnie problem z podażą wolnej przestrzeni ładunkowej – zjawisko szczególnie wyraźne w przewozach całopojazdowych krajowych,

REKLAMA

- urealnienie stawek po okresie, w którym z różnych przyczyn (np. agresywna polityka cenowa niektórych firm związana z koniecznością zwiększenia wolumenu) pozostawały one na niebezpiecznie niskim poziomie. Zjawisko to szczególnie wyraźnie widać w przewozach drobnicowych. Należy pamiętać, że w przypadku sieci drobnicowej, wielkość wolumenu jest czynnikiem niezwykle istotnym dla możliwości jej rozwoju i obniżenia kosztów jednostkowych. W dalszym ciągu jest to cel kilku firm drobnicowych aspirujących do miana liczących się graczy w tym sektorze. Co oznacza, że wzrost stawek był w pewnym stopniu hamowany przez stosunkowo agresywną politykę cenową tych firm.

- dążenie do wypracowania satysfakcjonujących wyników finansowych, czyli wzrost marż do poziomu akceptowalnego przez właścicieli lub akcjonariuszy. Dla wielu firm z branży TSL ostatnie lata stały pod znakiem turbulencji finansowych, wynikających ze spowolnienia gospodarczego, problemów z popytem na niektóre usługi oraz z podażą środków transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli i akcjonariuszy, wiele przedsiębiorstw zakłada znaczącą poprawę rentowności. W związku z tym, że w czasach spowolnienia zostało podjętych wiele działań zmierzających do optymalizacji kosztów, chęć poprawy wyników finansowych przekłada się na działania po stronie przychodowej, a mówiąc wprost: na wzrost stawek.

Wszystkie opisane wyżej zjawiska przeplatały się i będą się przeplatać. Sytuacja na rynku transportowym, w tym poziom stawek, będzie wypadkową wszystkich powyższych czynników. Trudno jest dziś jednoznacznie i precyzyjnie stwierdzić, co się wydarzy. Można jednak prognozować, że w przypadku przewozów całopojazdowych utrzyma się zwiększony poziom stawek po fali znaczących podwyżek, jaka miała miejsce, zaś w przypadku przewozów drobnicowych, można oczekiwać dalszego powolnego wzrostu cen.

Tomasz Przybył, Dyrektor Handlowy PEKAES S.A.
Honorata Kawecka,PORTRETRODZINNY
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA