| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Transport Trójmiasto-Śląsk. Ciężarówką czy koleją? Sprawdź porównanie

Transport Trójmiasto-Śląsk. Ciężarówką czy koleją? Sprawdź porównanie

Jak dostarczyć towary na trasie Trójmiasto - Śląsk? Kiedy bardziej opłaca się transport kolejowy a kiedy drogowy. Przeczytaj porównanie.

Śląskie firmy eksportowe oraz importerzy, dla których rynkiem zbytu jest południowa część Polski, mają do wyboru dwa sposoby realizacji transportu na trasie Trójmiasto-Śląsk: przewóz drogowy lub kolejowy.

Każdy z nich ma swoje unikalne zalety, dzięki którym sprawdza się w innego typu zleceniach. Przyjrzyjmy się zestawieniu obu frachtów.

Jak wynika z poniższego zestawienia, transport kolejowy najbardziej opłacalny jest w przypadku firm, które potrzebują przewieźć ciężkie ładunki bądź jednorazowo większą liczbę kontenerów.

Wprawdzie cały przewóz, ze względu na przeładunek na terminalu kontenerowym, potrwa od 20 do 48 godzin, jednak dzięki braku limitów wagowych (nawet do 27 ton ładunku w jednym kontenerze) oraz stałości cen, całkowite koszty są zdecydowanie niższe w porównaniu z przewozem drogowym.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku małej liczby kontenerów oraz ładunków lekkich.

Klienci dysponujący takim towarem najczęściej wybierają transport drogowy, zwykle z uwagi na fakt, że jest szybszy.

Dostawę odbiorca otrzymuje wprost pod drzwi bezpośrednio z portu, standardowo w ciągu 24 h.

Jednak w przypadku ładunków ciężkich transport samochodowy ma jedną zasadniczą wadę - obowiązują go restrykcyjne limity wagowe kontenerów.

Jak podała w listopadzie 2011 roku Polska Izba Spedycji i Logistyki, rekordowa kara w Polsce, którą nałożono na firmę przewożącą zbyt ciężki ładunek autami wyniosła aż 85 000,00 zł. Średnia wysokość kar odnotowywana w Gdyni również nie jest niska, bo wynosi ok. 17 000,00 zł.

Koszty transportu

Ważną różnicą pomiędzy frachtem drogowym a kolejowym jest stabilność kosztu transportu. W przypadku kolei można powiedzieć, że wysokość stawek jest w zasadzie niezmienna w skali roku. Taka przewidywalność kosztów jest niezwykle istotna w przypadku regularnych zleceń (nawet jeśli nie są one częste) lub długoterminowych kontraktów. Inaczej dzieje się w przewozach samochodowych. Tutaj na stawki frachtowe mają wpływ wahania cen paliw. Wraz ze wzrostem cen na stacjach benzynowych, niemal natychmiast rośnie koszt transportu drogowego. Ważnym czynnikiem jest też ograniczenie dostępności aut związane z sezonowością na rynku.

reklama

Polecamy artykuły

Autorzy:

Dyrektor ds. Spedycji Kolejowej członek zarządu

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Iwetta Drewko-Bieńkowska, Dyrektor ds. Spedycji Kolejowej w ROHLIG SUUS Logistics fot. Patryk Pohl.
Iwetta Drewko-Bieńkowska, Dyrektor ds. Spedycji Kolejowej w ROHLIG SUUS Logistics fot. Patryk Pohl.

fot. Rohlig Suus Logistics
fot. Rohlig Suus Logistics

Andrzej Kozłowski, członek zarządu Rohlig Suus Logistics
Andrzej Kozłowski, członek zarządu Rohlig Suus Logistics

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawno-Rachunkowa "Kliman-Rola"

Nasza Kancelaria oferuje doradztwo prawne osobom fizycznym oraz zapewnia obsługę prawną przedsiębiorstw, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, fundacji i stowarzyszeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »