| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Koszty transportu: Ceny paliw będą spadać wraz z obniżką kursu dolara

Koszty transportu: Ceny paliw będą spadać wraz z obniżką kursu dolara

Wysokie ceny paliw "niekorzystnie wpływają na inflację i niewątpliwie utrudniają rozwój gospodarczy (...)- twierdzi Waldemar Pawlak, wicepremier i minister gospodarki.

Wicepremier powiedział, że obecne ceny paliw w Polsce są wynikiem niekorzystnego zbiegu okoliczności. Baryłka ropy w przeliczeniu na złote kosztuje teraz znacznie więcej (ok. 360 zł) niż w 2008 r. (ok. 270 zł), kiedy baryłkę wyceniano na 140 dolarów (obecnie jest to ok. 100 dol.).

"Cena ropy w złotych drastycznie wzrosła i to jest główny czynnik cenotwórczy" - wyjaśnił. 

Rosną koszty w transporcie. Rząd nie ma wpływu

Pytany, czy to oznacza, że rząd nie może nic zrobić w celu obniżania cen paliw Pawlak powiedział, że "rząd może wprowadzać rozwiązania, które będą premiowały alternatywne możliwości wykorzystania różnych innych rodzajów paliw, w tym także biopaliw".

Zaznaczył, że te też nie będą bardzo tanie, ze względu na konkurencję na rynku żywności. "Więc trzeba zwrócić uwagę na potrzebę zmian, które nie będą szybkie, będą wymagały czasu, ale na długą metę mogą być bardzo korzystne, które zmienią uzależnienie od ropy naftowej. Wygląda na to, że (ropa - PAP) kończy swój żywot ze względu na wysokie ceny" - powiedział minister gospodarki. 

Firmy cierpią z powodu wysokich cen paliw

Pawlak przyznał, że wysokie ceny paliw "niekorzystnie wpływają na inflację i niewątpliwie utrudniają rozwój gospodarczy, ale jednocześnie bardzo mocno skłaniają do tego, aby przejść na nowe rozwiązania w zakresie energetyki, na większą efektywność energetyczną".

"Tak wysokie ceny ropy przez długi czas wymuszają radykalne zmiany technologiczne" - dodał.

O cenach paliw rozmawiali też m.in. politycy w niedzielnej audycji Radia ZET "7. Dzień Tygodnia". Marek Siwiec (SLD) powiedział, że nawet dwutygodniowa ulga podatkowa dotycząca cen paliw byłaby uzasadniona.

Adam Szejnfeld z PO przypomniał, że rząd SLD obniżył akcyzę, ale "efekt pozytywny o kilkanaście groszy był zauważalny na stacjach przez pierwsze dwa tygodnie", po czym ceny wzrosły do poprzednich poziomów. "Rząd miał wpływ na wysokość akcyzy, ale nie na wysokość marż prywatnych przedsiębiorców - dodał. 

Ceny paliw jak w całej UE tylko dochody 3 razy niższe

Zdaniem Jarosława Kurskiego (SP), jeżeli premier Donald Tusk byłby bardzo zdeterminowany, to mógłby w Komisji Europejskiej rozpocząć rozmowy o przedłużeniu możliwości dalszego korzystania przez Polskę z obniżonej stawki akcyzy.

Europoseł uważa, że przed ostatnimi wyborami rząd przejawiał "niesamowitą skuteczność", jeśli chodzi o marże Orlenu i Lotosu.

Jacek Sasin (PiS) krytykował rząd, że chwali się najniższymi cenami paliw w Europie. "Tylko tam się zarabia 3-4 razy więcej niż tutaj, a płaci o kilka groszy mniej" - mówił.

(PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »