| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Samorządy chcą dodaktowych opłat od przewoźników

Samorządy chcą dodaktowych opłat od przewoźników

W związku z pomysłem wprowadzenia dobrowolnych opłat za przejazd ciężarówek po drogach objętych zakazem nasuwa się kilka pytań. Czy samorządy będą w stanie poradzić sobie z dodatkowymi obowiązkami i formalnościami związanymi z administrowaniem opłat? Ilu dodatkowych ludzi będą musiały zatrudnić?

Opłaty za poruszanie się po drogach czy rzekach istnieją już od dawna. W średniowieczu dla przykładu funkcjonowało „kopytkowe” przynoszące znaczne dochody dla miast i naliczane było od liczby koni, czyli można powiedzieć od klasy pojazdu.

W XXI wieku, epoce globalizacji, gdzie natężenie ruchu kołowego ciągle wzrasta, utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej staje się coraz bardziej kosztowne oraz wymaga miliardowych inwestycji. Dlatego też wprowadzenie płatności za autostrady oraz e-myto było uzasadnione i nieuniknione.

Pozostaje tylko kwestia właściwych uregulowań formalno-prawnych oraz sprawnie działający system poboru opłat.

W związku z pojawiającym się pomysłem wprowadzenia dobrowolnych opłat za przejazd ciężarówek po drogach objętych zakazem nasuwa się kilka pytań.

Czy samorządy będą w stanie poradzić sobie z dodatkowymi obowiązkami i formalnościami związanymi z administrowaniem opłat? Ilu dodatkowych ludzi będą musiały zatrudnić?

Jak przewoźnik jadący przez różne gminy, z których każda będzie miała inny system opłat i inne warunki, ureguluje swoje zobowiązania?

W jaki sposób będzie umiał tego dokonać obcokrajowiec, który sporadycznie przyjeżdża do Polski?

Ponadto, przed wprowadzeniem kolejnej opłaty warto się też zastanowić nad pytaniem o jej wpływ na całą branżę TSL (transport, spedycja, logistyka) i na cenę przewożonych produktów, za które płaci finalnie konsument.

Przy obecnej niskiej rentowności w transporcie, każde dodatkowe obciążenie może spowodować dalsze pogorszenie sytuacji finansowej firm przewozowych.

W konsekwencji firmy przewozowe zostaną zmuszone do podniesienia stawek, tak wiec ostatecznie za ewentualne opłaty zapłaci każdy z nas.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Rzeszotarski

Business Development Manager & UC Specialist, Jabra

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »