| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Nadchodzą trudne czasy dla przewoźników drogowych

Nadchodzą trudne czasy dla przewoźników drogowych

W tym roku rynek transportowy czekają wielkie zmiany. W dużej mierze dotkną głównie niewielkie firmy przewozowe, w szczególności te, które świadczą usługi przewozu międzynarodowego.

Przedsiębiorstwa przewozowe zobowiązane będą posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z Państw Członkowskich, co oznacza, iż muszą one dysponować stałą siedzibą wraz z lokalami, w których prowadzona jest główna działalność, w szczególności przechowywane są dokumenty księgowe, akta dotyczące pracowników, dokumenty zawierające dane na temat czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku oraz wszelkie inne dokumenty, do których dostęp musi organ kontrolny, aby sprawdzić, czy spełnione zostały warunki przewidziane w Rozporządzeniu.

Ciężarówki zgodne z wymogami UE
Ponadto, gdy przewoźnikowi zostanie wydane zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego (zastępujące obecne licencje), musi on dysponować co najmniej jednym pojazdem, który został zarejestrowany lub w inny sposób wprowadzony do ruchu zgodnie z przepisami tego Państwa Członkowskiego w którym przewoźnik ma siedzibę.

Za dysponowanie pojazdem uważane będzie nie tylko posiadanie pojazdu na własność, ale również posiadanie go na podstawie innego tytułu prawnego, np. umowy najmu z opcją zakupu, umowy najmu lub umowy leasingu.

Jednym z nowych wymogów będzie również konieczność prowadzenia działalności związanej z posiadanymi pojazdami w sposób rzeczywisty i ciągły oraz przy użyciu niezbędnego sprzętu administracyjnego, a także odpowiedniego sprzętu technicznego i urządzeń technicznych w bazie eksploatacyjnej, która znajduje się w Państwie Członkowskim siedziby.

Z całą pewnością można stwierdzić, iż nie są to jasno sprecyzowane wymagania, dlatego należałoby spodziewać się ich dookreślenia w przepisach krajowych, by uniemożliwić ich dowolną interpretację przez organy uprawnione do nadzoru i kontroli przewoźników, ale także by zapobiec ich obchodzeniu i naruszaniu.

Jakkolwiek by jednak nie interpretować wyżej wskazanych pojęć wydaje się naturalnym, że zapewnienie chociażby bazy eksploatacyjnej z zapleczem technicznym nie może zostać zrealizowane bez poniesienia dodatkowych kosztów finansowych.

Od uszczegółowienia tych pojęć w przepisach krajowych zależeć będzie realna wysokość tych kosztów, przy czym warto tu wziąć pod uwagę, iż będzie to już kolejny, po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat, wzrost obciążeń finansowych dla przewoźników drogowych. Powstaje wobec tego pytanie, ile polskich firm transportowych będzie w stanie wytrzymać zwiększoną presję kosztową i jak przełoży się to na finalnych odbiorców usług przewozowych i konsumentów ostatecznych w warunkach ciągle przyspieszającej inflacji?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »