| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Zasady wypełniania lotniczego listu przewozowego AWB w usłudze kurierskiej

Zasady wypełniania lotniczego listu przewozowego AWB w usłudze kurierskiej

O liście przewozowym w usłudze kurierskiej napisano wiele obszernych opracowań. Zaskoczyć może jednak pogląd autora, który stwierdza iż umiejętność prawidłowego przygotowania listu przewozowego przez nadawcę jest kwintesencją i podsumowaniem jego całej wiedzy na temat zamawianej usługi. Warto dołożyć starań, aby wiedza ta była jak najbardziej rozległa. W bieżącym artykule na przykładzie lotniczego listu przewozowego AWB (Air Waybill) zostanie przedstawiona instrukcja wypełniania tego typu dokumentu z punktu widzenia klienta firmy kurierskiej nadającego międzynarodową przesyłkę w trybie lotniczym.

Lotniczy list przewozowy jest wymaganym dokumentem przewozowym stanowiącym część umowy przewozowej. Jest zobowiązaniem przewoźnika do dostarczenia przyjętej przesyłki wymienionemu w liście odbiorcy. Jego numer to najważniejsze kilka cyfr w usłudze kurierskiej. Oznacza dokument w formie papierowej, etykietę lub dokument sporządzony przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych. Ostatnia (elektroniczna) wymieniona powyżej forma przygotowania listu przewozowego jest coraz bardziej popularna – klienci otrzymują specjalne aplikacje do przygotowania i wydruku tych dokumentów. Dostarczenie prawidłowych danych w liście AWB przekłada się nie tylko na całościowe i niepozostawiające wątpliwości przekazanie woli w zakresie doręczenia paczki lub koperty do odbiorcy, ale również daje podstawę do dochodzenia praw klienta w przypadku nieprawidłowego wykonania usługi przez firmę kurierską.

Podstawowe informacje wpisywane do AWB

Klient przekazuje firmie kurierskiej wolę zakupienia międzynarodowej kurierskiej usługi lotniczej w formie zlecenia ustnie (telefon) lub pisemnie (przykładowymi sposobami są: uzupełnienie formularza na stronie internetowej lub wypisanie zlecenia na odbiór przesyłki międzynarodowej, jej podpisanie, zeskanowanie i wysłanie pocztą elektroniczną). W zleceniu przekazywane są podstawowe parametry zakupionej usługi. Dane te muszą znaleźć się w dalszej kolejności na liście przewozowym. AWB może być wypisywany przez kuriera przy aktywnym udziale nadawcy (forma papierowa listu) lub jak wspomniano powyżej może być przygotowany przez nadawcę za pomocą odpowiedniej aplikacji informatycznej (forma elektroniczna listu). Obie formy są dopuszczalne. Bez względu na ich formę w AWB musi znaleźć się bezwzględnie kilka podstawowych danych.

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować nadawcę przesyłki. Pojęcie „nadawca” oznacza osobę (fizyczną lub prawną), której nazwisko lub nazwę naniesiono na liście przewozowym AWB jako nadawcę. Głównymi danymi, które są potrzebne do wypełnienia tej części dokumentu są: data nadania przesyłki, posiadany numer konta nadawcy (stworzony przez firmę kurierską po podpisaniu umowy o świadczenie usług), nazwisko nadawcy, numer telefonu oraz pełny adres siedziby osoby będącej nadawcą przesyłki. 

Równie dokładne informacje dotyczą odbiorcy przesyłki. Pojęcie „odbiorca” oznacza osobę fizyczną lub prawną, której nazwisko lub nazwę naniesiono na lotniczym liście przewozowym jako odbiorcę. Niezbędnymi danymi są: nazwisko odbiorcy, numer telefonu oraz jego pełny adres (włącznie z podaniem kraju oraz obowiązkowo kodu pocztowego). Należy pamiętać, iż zwykle nie realizuje się doręczeń na numery skrzynek pocztowych, tzw. P.O. BOX.

Dodatkowo, jeśli towar będzie podlegał odprawie celnej należy podać podatkowy numer identyfikacyjny odbiorcy (dla przykładu są to: GST Goods and Service Tax /VAT/EIN Employer Identification/ABN Australian Business Number lub inny wymagany w danym kraju). Jednocześnie należy pamiętać, że na mocy art. 30 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wysyłając towar z Polski do jednego z 26 pozostałych krajów Unii Europejskiej nie płaci się cła. 

Co w przypadku, gdy wysyłane towary podlegają ocleniu? 

Następnym głównym polem, który trzeba uzupełnić są informacje o przesyłce. Jeśli wysyłane są dokumenty nie posiadające wartości komercyjnej wystarczy wypełnić tylko list przewozowy AWB. Jeśli wysyłane są towary podlegające ocleniu poza UE (posiadające wartość komercyjną), wymagany jest lotniczy list przewozowy i faktura handlowa lub faktura pro forma. Informacje o przesyłce muszą zgadzać się z informacjami przedstawionymi na fakturze handlowej, jeśli taka jest wymagana (lotniczy list przewozowy nie zastępuje faktury handlowej).

Należy dodatkowo podać całkowitą liczbę paczek w przesyłce (różnica tych dwóch pojęć była przedstawiana przez autora w osobnym artykule), całkowitą wagę przesyłki w kilogramach lub funtach oraz wymiary przesyłki - długość, szerokość i wysokość w centymetrach lub calach.

Dodatkowo potrzebny jest pełny opis każdego towaru oraz (jeśli dotyczy) numer taryfy systemu odprawy celnej dla każdego towaru w przesyłce, kraj produkcji, zadeklarowana wartość przesyłki wraz z określeniem waluty (wartość, która stanowi jednocześnie maksymalną kwotę odszkodowania firmy kurierskiej), zadeklarowana wartość celną wraz z określeniem waluty (cena sprzedaży lub koszty nabycia zawartości przesyłki zgodnie z wymogami celnymi).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Prawo i Logistyka

PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »