| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Spedycja > Od czego zależy odpowiedzialność firmy przewozowej

Od czego zależy odpowiedzialność firmy przewozowej

Odpowiedzialność firmy przewozowej czy spedycyjnej za szkody powstałe w związku z nienależytym wykonaniem umowy przewozu/spedycji jest z reguły ograniczona do pewnej wysokości i różni się w zależności od tego czy jest to przewóz krajowy czy międzynarodowy.

Odpowiedzialność spedytora

Zgodnie z art. 799 kodeksu cywilnego spedytor jest odpowiedzialny za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonaniu zlecenia, chyba że nie ponosi winy w wyborze. Posługiwanie się przez spedytora w wykonaniu umowy spedycji przewoźnikiem lub dalszym spedytorem jest działaniem niejako na jego ryzyko.

Jego odpowiedzialność w tym zakresie jest jednak ograniczona do winy w wyborze. Wina w wyborze oznacza wybór firmy nieodpowiedniej do wykonywania danej czynności, a więc: firma jest niewłaściwa - nie ma odpowiednich kwalifikacji, a jednocześnie można było wybrać firmę właściwą, z odpowiednimi kwalifikacjami. 

Wina w wyborze nie musi być umyślna, ale wystarczy samo niedbalstwo, tj. brak zachowania należytej staranności (brak zebrania odpowiednich informacji, zaniechanie sprawdzenia kontrahenta). Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 27 stycznia 2004 r., sygn. akt II CK 389/02 należyta staranność spedytora jest zachowana, jeśli wykaże, że powierzył określone usługi przewozowe przewoźnikowi, którego profesjonalizm i jakość świadczonych usług budziła zaufanie, a także nie można wymagać od spedytora, aby przy każdej przesyłce przeznaczonej do przewozu sprawdzał, czy profesjonalny przewoźnik zastosował właściwy środek transportu.

Zatem odpowiedzialność spedytora określona w obowiązujących przepisach prawa regulujących problematykę umowy spedycji znajduje dość szerokie ograniczenie.

Odpowiedzialność przewoźnika w przewozach międzynarodowych

Odpowiedzialność przewoźnika świadczącego usługi międzynarodowego transportu drogowego towarów określają przepisy Konwencji o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR). Przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpi w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy.

Przewoźnik jest zwolniony od tej odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie spowodowane zostało winą osoby uprawnionej, jej zleceniem nie wynikającym z winy przewoźnika, wadą własną towaru lub okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec.

Jednakże górną granicę odpowiedzialności przewoźnika wykonującego przewóz międzynarodowy towarów określa art. 23 ust 3 Konwencji CMR. Odszkodowanie jakie przewoźnik obowiązany jest zapłacić za uszkodzenie towaru nie może przekraczać 8,33 jednostki rozrachunkowej (SDR - od ang. Special Drawing Rights) za 1 kilogram brakującej wagi towaru brutto. Wyższego odszkodowania od przewoźnika można żądać jedynie w przypadku zadeklarowania wartości towaru lub zadeklarowania specjalnego interesu w jego dostawie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Comperia.pl

Porównywarka finansowa nr 1

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »