REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką wybrać umowę z deweloperem magazynowym

Bartosz Mierzwiak
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy powierzchni magazynowych oferują klientom kilka rodzajów umów, w zależności od charakteru współpracy. Jaką umowę wybrać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i rentowność?

Ze względu na rosnącą świadomość klientów w zakresie finansowania i podnoszenia efektywności kosztowej danej inwestycji, a także z uwagi na ostrożność deweloperów rynek nieruchomości przemysłowych przestał się ograniczać jedynie do standardowych umów najmu. Obecnie deweloperzy powierzchni magazynowych oferują szereg różnorodnych rozwiązań formalno-prawnych regulujących współpracę z klientem, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa transakcji oraz podniesienie rentowności danego projektu magazynowego zarówno dla dewelopera jak i najemcy.

REKLAMA

Możliwe jest dokonanie wielu klasyfikacji umów na podstawie różnych kryteriów. Poniżej prezentujemy najpopularniejszą systematykę umów, która uwzględnia czas trwania kontraktu, formę własności gruntu, przebieg procesu inwestycyjnego wraz z określeniem inwestora bezpośredniego oraz rozwiązania zastosowane przy budowie obiektu magazynowego.

Umowa najmu

REKLAMA

Nadal podstawową formą współpracy pomiędzy deweloperem a najemcą są umowy najmu. W tej sytuacji deweloper jest właścicielem działki, magazynu i towarzyszącej mu infrastruktury, a klient, po uzgodnionych stawkach – najczęściej płatnych w cyklu miesięcznym, wynajmuje obiekt przez ustalony czas. W dużym uproszczeniu umowy podpisywane na rynku deweloperów powierzchni magazynowych można podzielić na krótko i długoterminowe.

Krótkoterminowe umowy są zawierane na okres od 6 miesięcy do 3 lat (najem krótkoterminowy lub sezonowy), natomiast długoterminowe od 3 i więcej lat (szczególnie w przypadku magazynów dostosowanych do potrzeb produkcji – adaptacja istniejącego magazynu).

Średni okres najmu powierzchni magazynowej w Polsce wynosi od 3 do 5 lat. Zdarzają się również umowy typu month-to-month przedłużane z miesiąca na miesiąc. Zazwyczaj to deweloper proponuje treść umowy, która stanowi podstawę do negocjacji. Kontrakt jest dostosowywany do indywidualnych potrzeb, standardów i preferencji drugiej strony. Finalny kształt umowy, zwłaszcza w przypadku operatorów logistycznych, zależy również od umów jakie podpisują oni ze swoimi klientami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pre-Let i BTS

REKLAMA

Rodzajami kontraktów, które wybierają Klienci, szczególnie w ostatnim czasie pokryzysowej rzeczywistości, są umowy typu pre-let i build-to-suit (BTS). Kluczowe jest rozróżnienie znaczenia obu pojęć. Build-to-suit to niestandardowy obiekt budowany ściśle według indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli mówimy o standardowym obiekcie magazynowym klasy A, który zostanie wybudowany z przeznaczeniem dla konkretnego klienta to wtedy mówimy o umowach typu pre-let lub przednajmu.

Umowy zawarte na wynajem magazynu BTS są zazwyczaj kontraktami długoterminowymi – od 5 nawet do 15 i więcej lat. Taki obiekt, z licznymi indywidualnymi rozwiązaniami, po zakończeniu umowy najmu jest znacznie trudniej ponownie wynająć niż standardowy magazyn. Natomiast umowy typu pre-let lub przednajmu są kontraktami zawartymi najczęściej na okres 5 lat, a po upływie okresu wynajmu magazyn relatywnie łatwo wraca na rynek i znajduje nowego najemcę.

Należy zaznaczyć, że umowy BTS lub pre-let są nadal bardziej opłacalnymi i mniej ryzykownymi rozwiązaniami dla dewelopera. Taka powierzchnia jest wynajęta już w momencie rozpoczęcia budowy, co minimalizuje ryzyko finansowe, jakie występuje przy budowie magazynów spekulacyjnych „na rynek”. Ma to kluczowe znaczenie
w rozmowach z instytucjami finansującymi inwestycje przemysłowe.

Fee Development

W Polsce, jak dotychczas mało popularna, za to często spotykana na rynkach europejskich i amerykańskich jest umowa typu fee development. To forma umowy określająca obowiązki i wynagrodzenie dla dewelopera z tytułu prowadzenia inwestycji budowlanych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Deweloper nie finansuje budowy ze środków własnych, natomiast uzyskuje wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług deweloperskich i zarządzania inwestycjami budowlanymi.

Inwestorzy – czyli klienci, przyszli najemcy – wykorzystują wiedzę i doświadczenie dewelopera już w trakcie projektowania i budowy. Ten rodzaj biznesu pozwala deweloperowi na generowanie dodatkowych zysków bez konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych. Najmniej popularnym na polskim rynku rodzajem transakcji są umowy typu sell and lease back. W tym wypadku deweloper kupuje obiekt od klienta, a klient w tym samym kontrakcie zobowiązuje się do jego wynajęcia na długi okres minimum 15 lat. 

Głównym zadaniem dewelopera jest rozpoznanie potrzeb klienta i dobranie takiego rozwiązania, które w pełni odpowiada jego wymaganiom i możliwościom inwestycyjnym. To na jakich zasadach najemca będzie współpracował z deweloperem zależy jedynie od Klienta i wynika najczęściej ze strategii rozwoju firmy na danym rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA